Wat is er zo verwijtbaar aan om te zorgen voor goede compressie en beademing in afwachting van de ambulancedienst. Ik kies er voor om de vervolg stappen te zetten in samenwerking met een deskundige ambulanceverpleegkundige. Ik ga de reanimatie niet onderbreken om met burgers te gaan klungelen en af te wachten wat een AED zal vinden. Sinds ik ben gaan beseffen dat de "goed getrainde burger met AED" simpelweg iedereen kan zijn heb ik geen enkele reden meer om er vanuit te gaan dat iemand wel bedreven is het aansluiten van de AED. Zoals HartslagNU op haar website aangeeft, aanmelden mag ook zonder certifcaat.
Er is dan wel het risico dat dat bij een vertraagde ambulance aankomst, laten we zeggen, 10 minuten na melding ( en even ervan uitgaand dat de primaire oorzaak VF is waardoor de circulatiestilstand ontstaan is) er minder kans is dat defibrillatie wat uitricht dan wanneer er meteen al in de eerste paar minuten een defibrillatie van de VF door de AED had kunnen plaatsvinden naast de immer noodzakelijke adequate BLS.
De AED hulpverleners wordt geleerd om zo min mogelijk de BLS te onderbreken, enige hinderlijke is dat sommige AED's wel iets teveel tijd nodig hebben voor ritmeanalyse en schok toedienen, mogelijk dat dit het is waar 024 minder van gecharmeerd is ( en niet ten onrechte mijns inziens)
Defibrillatie kan nl. ook sneller, iets dat binnen de ambulancezorg binnen bijna 5 seconden plaatsvindt namelijk; tijdens BLS uitvoering opladen van defibrillator, iedereen handen los van patient, 3 seconden stoppen van BLS voor ritmecheck, meteen afvuren door AVP bij waarnemen VF/VT en weer BLS vervolgen. Zo is er maximaal 10 seconden een onderbreking van de BLS.