Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258268 keer)

0 gebruikers (en 69 gasten bekijken dit topic.

Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #550 Gepost op: 6 januari 2013, 16:06:35
niet elke inzet van een ambulance is er voor iemand die net aan het overleden is...
maar ik denk dat je dat zelf wel weet...

groet,
Marinus


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #551 Gepost op: 6 januari 2013, 16:07:57
Nee dat klopt. Dat was een reactie vanuit emotie, wat ik al die tijd heb geprobeerd te voorkomen.
Waarvoor excuus.
Maar wat jij zegt, is dat een verpleegkundige niet aan een reanimatie zou moeten beginnen, omdat de natuur al gesproken heeft?


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #552 Gepost op: 6 januari 2013, 16:09:35
Maar wat jij zegt, is dat een verpleegkundige niet aan een reanimatie zou moeten beginnen, omdat de natuur al gesproken heeft?

heb IK dat gezegt/geschreven??

ik geloof niet...

gr.
Marinus


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #553 Gepost op: 6 januari 2013, 16:18:23
heb IK dat gezegt/geschreven??

ik geloof niet...

gr.
Marinus
Kijk eens goed, waar eindigt mijn zinnetje mee?
Een uitroepteken? Een punt? Dan zou het een stelling zijn.

Nee dat is een vraagteken, het is dus een vraagstelling.
Ik geef daarmee aan, dat ik duiding zou willen over je one-liner.
Ik geef zou graag willen dat je je stelling verduidelijkt wat je ermee bedoelt, voor ik er nog dieper op inga.
Of is het een uitspraak die verder niets toe voegt aan de discussie, want als dat het geval is, heb ik graag dat een moderator even ingrijpt en het stuk tussen jouw eerste bericht, en dit bericht te verwijdert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #554 Gepost op: 6 januari 2013, 16:34:40
Misschien is het tijd dat ik u allen eens attendeer op een uitzending van Zembla "Niet reanimeren a.u.b.". Deze plaatst veel van de discussiepunten in een interessant perspectief.

http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=49516

Inmiddels begint het debat zich uit te kristalliseren. Op allerlei niveau's zijn er een aantal discussiepunten besproken. Daaruit zijn allerlei problemen geïdentificeerd, die allen om een eigen oplossing vragen.

Laten we ervoor waken de discussie inhoudelijk te houden. Thans dreigt het debat af te glijden naar een niveau dat we moeten kwalificeren als onbetamelijk.

Expert.

Ik ga nogmaal het filmpje bekijken, ondanks dat de hartstichting er niet zo gelukkig mee was. Het is triest dat de uitzending bijna anderhalf jaar oud is en de situatie er in 2013 niet beter op is geworden.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #555 Gepost op: 6 januari 2013, 17:52:15
Wat is er zo verwijtbaar aan om te zorgen voor goede compressie en beademing in afwachting van de ambulancedienst. Ik kies er voor om de vervolg stappen te zetten in samenwerking met een deskundige ambulanceverpleegkundige. Ik ga de reanimatie niet onderbreken om met burgers te gaan klungelen en af te wachten wat een AED zal vinden. Sinds ik ben gaan beseffen dat de "goed getrainde burger met AED" simpelweg iedereen kan zijn heb ik geen enkele reden meer om er vanuit te gaan dat iemand wel bedreven is het aansluiten van de AED. Zoals HartslagNU op haar website aangeeft, aanmelden mag ook zonder certifcaat.

Om eerlijk te zijn vind ik je houding niet erg respectvol naar die burgers die zich hiervoor inzetten. 'klungelen'?
Bovendien, HartslagNu geeft helemaal niet aan dat je mag aanmelden zonder certificaat. Integendeel; het hebben van minimaal een geldig certificaat staat duidelijk vermeld in de voorwaarden. Ik zat bij de voorloper van HartslagNu en heb echt formulieren met handtekeningen als bewijs moeten opsturen om geregistreerd te worden.
Natuurlijk is de leek niet deskundig en de arts wèl, maar voor het reanimeren is maar weinig deskundigheid nodig; vooral vaardigheid.
Overigens is mijn opmerking niet bedoeld om een soort 'vrijwilligers vs professionals' te creëren; vrijwilligers zijn en blijven slechts aanvullend op de professionele hulpverlening.

Is het de moeite waard om de reanimatie te onderbreken voor het gebruik van een AED? Cijfers zeggen genoeg lijkt me; de overlevingskansen van een so zijn mèt gebruik van een AED groter dan zonder. Er is een landelijk beleid die daarom het gebruik van de AED stimuleert. Eerlijk gezegd vind ik het nogal wat om dan als arts op voorhand de AED te laten liggen omdat jij er niets in ziet.

Overigens staat dat los van het feit, dat ik heel goed besef dat een AED heus geen wondermiddel is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #556 Gepost op: 6 januari 2013, 18:08:33
Om eerlijk te zijn vind ik je houding niet erg respectvol naar die burgers die zich hiervoor inzetten. 'klungelen'?
Bovendien, HartslagNu geeft helemaal niet aan dat je mag aanmelden zonder certificaat. Integendeel; het hebben van minimaal een geldig certificaat staat duidelijk vermeld in de voorwaarden. Ik zat bij de voorloper van HartslagNu en heb echt formulieren met handtekeningen als bewijs moeten opsturen om geregistreerd te worden.
Natuurlijk is de leek niet deskundig en de arts wèl, maar voor het reanimeren is maar weinig deskundigheid nodig; vooral vaardigheid.
Overigens is mijn opmerking niet bedoeld om een soort 'vrijwilligers vs professionals' te creëren; vrijwilligers zijn en blijven slechts aanvullend op de professionele hulpverlening.

Is het de moeite waard om de reanimatie te onderbreken voor het gebruik van een AED? Cijfers zeggen genoeg lijkt me; de overlevingskansen van een so zijn mèt gebruik van een AED groter dan zonder. Er is een landelijk beleid die daarom het gebruik van de AED stimuleert. Eerlijk gezegd vind ik het nogal wat om dan als arts op voorhand de AED te laten liggen omdat jij er niets in ziet.

Overigens staat dat los van het feit, dat ik heel goed besef dat een AED heus geen wondermiddel is.

Ik zei dat ik het risico niet neem om met burgers te gaan zitten klungelen, ik kies liever om samen te werken met de ambulanceverpleegkundigen.

HartslagNU leest waarschijnlijk ook mee wat een goede zaak is. Een week geleden lieten diverse leden mij per PM weten dat iedereen aan HartslagNU mee kan doen, ook mensen zonder een certificaat. Ik heb het gepost op het publieke forum, inclusief de link en een citaat. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1107265 Diverse deelnemers aan deze discussie zullen kunnen beamen dat het afgelopen nog niet zo was bij HartslagNU.

Welke cijfers zeggen genoeg volgens jou? De cijfers dat 15 % van alle mensen het overleeft waarbij de vraag blijft op welke manier ze het overleven, waarbij geen mens weet welk verschil de AED maakt. Stuur mij de cijfers en misschien pas ik mijn mening wel aan.

Ik heb de Zembla reportage bekeken, daar spreekt niet eens over de AED maar over reanimatie. Men hanteert 15% als overlevingspercentage. We hebben al eerder gesproken over de uitspraak van de hartstichting dat 16,3% in 2011 niet in de buurt komt van 25% (1 op de 4 overleeft reanimatie).

Inmiddels is het op de website aangepast en is een certificaat wel een vereiste, echter geeft men niet welk certificaat. Voor 99 euro kan men online een AED certificaat halen, cursusduur 1 uur. Staat dat gelijk aan de inhoud en oefenavonden van de EHBO vereniging met gepassioneerde hulpverleners?


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #557 Gepost op: 6 januari 2013, 18:19:42
Ik heb de indruk dat de hier op het forum artsen al gepost hebben, zelfs een paar artsen die gepost hebben dat ze hun mening hebben herzien dankzij deze discussie.
Er zijn artsen die zich hier, op deze plek er ook over hebben uitgelaten. Maar ELK van hen doet dat op toon, die ik als minder aanmatigend, en bevorderend voor de discussie vindt. Dit gaat ook op voor een groot deel van uw uitlatingen. Echter een ander deel daarvan niet. Zoals ik uw stelligheid opvat, zou een goede levensmotto voor u kunnen zijn;

"I could agree with you, but then we'd both be wrong."

Een aantal ambulanceverpleegkundigen heeft ook een mening gepost, zij delen in grote lijnen een mening van gelijke strekking. Als er vanuit de beroepsgroepen al enige vorm van kritiek is dan strekt het zich tot mijn communicatieve vaardigheden, niet tot medische inhoudelijke zaken.
In grote lijnen... Ik deel ook tot op bepaalde hoogte wel een mening van gelijke strekking. Ja! De ambulancevoorziening is in Nederland ondermaats. Ja! De aanrijtijden zijn te lang. Ja! Het is niet eerlijk dat een brandende keuken volgens de wet sneller geholpen wordt dan een stervend kind.
En JA! Dit ZOU de politiek moeten veranderen. En JA! het zou, na gedegen onderzoek, best zo KUNNEN zijn dat dit bereikt kan worden door te snoeien in de top.
Met alle respect, uw communicatieve vaardigheden zijn nou juist niet de vaardigheden waar u zich tot op heden mee hebt kunnen onderscheiden, juist voor de medisch inhoudelijke kennis zou ik u op dit moment nog op waarde kunnen schatten.
Immers het is de toon die de muziek bepaalt.

Het klopt dat ik liever het woord voer omdat ik liever niet zie dat jonge collegae zich schuldig maken aan mogelijk denigrerende opmerkingen. Ik sta er iets anders in en kan het me wel permitteren. Hoe groot de getalsmatige meerderheid hier ook is op het forum, ik laat artsen of verpleegkundigen niet marginaliseren door (gepassioneerde) burgerhulpverleners. Reanimatie is helemaal geen hobby, als je echt zo begaan bent met hartziekten ga eens op zaterdag folders uit delen en mensen overtuigen om gezonder te eten, te stoppen met roken en meer te gaan bewegen. Preventie is minstens zo belangrijk.
Heeft u van mij gehoord dat ik een reanimatie als een hobby zie?  Want dat is het niet. Ik heb wel andere hobbies.
En ja! Preventie is belangrijk, dat erken ik wel. Maar een initiatief als deze, die ik nog steeds als waardevol zie kan ik inpassen in mijn tijd. Andere initiatieven misschien niet. Ik waardeer het zelf in kunnen vullen van mijn vrije tijd.

Ik wil u een aanbod doen, in samenspraak met u, wil ik wel een brief opzetten die ik naar één van de huidig regerende Tweede Kamerfracties  zal sturen.
Ik onderhoud vanuit een bestuurlijke positie nauwe contacten binnen de politiek, en kan dus zorgen dat een dergelijke brief op het juiste bureau terechtkomt.

Ik hoor het graag van u.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #558 Gepost op: 6 januari 2013, 18:26:13
Defibrillatie kan nl. ook sneller, iets dat binnen de ambulancezorg binnen bijna 5 seconden plaatsvindt namelijk; tijdens BLS uitvoering opladen van defibrillator, iedereen handen los van patient, 3 seconden stoppen van BLS voor ritmecheck, meteen afvuren door AVP bij waarnemen VF/VT en weer BLS vervolgen. Zo is er maximaal 10 seconden een onderbreking van de BLS.

Er zijn inmiddels AED's die opladen tijdens de compressies


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #559 Gepost op: 6 januari 2013, 18:27:46
Wachten op de dag dat de ambulance broeder door een verontwaardigde AED-hulpverlener van een hypoglycemisch coma wordt afgetrokken omdat men meent dat de AED aansluiten noodzakelijk is.

en weer zo een overdreven opmerking  :'(
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl