Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258277 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #560 Gepost op: 6 januari 2013, 18:45:38
Wachten op de dag dat de ambulance broeder door een verontwaardigde AED-hulpverlener van een hypoglycemisch coma wordt afgetrokken omdat men meent dat de AED aansluiten noodzakelijk is.
Zie de toegevoegde waarde hier niet van. Een AED-burgerhulpverlener komt in afwachting van een ambulance(broeder) ter plaatse, en is er om de ambu te ondersteunen eventueel. De ambulance komt daar niet op vriendelijk verzoek van de AED-burgerhulpverlener ter plaatse om eventueel te ondersteunen.

Bij een EHBO/Reanimatie/AED-cursus wordt het niet expliciet uitgelegd dat de ambu het overneemt, maar er wordt wel gesproken over 'de noodzakelijke hulp verlenen totdat de ambulance ter plaatse is'. De enigen die ik tot nu toe bij een reanimatie (of welk ongeval dan ook) moeilijk heb zien doen, zijn dronken mensen. Die reageren over het algemeen niet op AED-oproepen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #561 Gepost op: 6 januari 2013, 19:20:39
Ik snap de frustraties van 024 over de aed-cursussen. Ik ben de laatste tijd bij ons in de buurt gaan rondvragen bij bepaalde groepen mensen die een aed-cursus hebben gedaan. Het viel mij toen toch wel op dat bij bijvoorbeeld een bhv-cursus( en laten we helemaal niet beginnen over de een uurs aed-cursus) er meer de nadruk gelegd wordt op "kijk zo moet het" en daar blijft het vaak bij. Terwijl bij een ehbo cursus of de opleiding tot ambu-vpk of arts e.d. ook veel uitgelegd wordt over wat een aed doet en wat een schok advies en en niet schok advies betekenen. Het verschil tussen beide soorten cursussen is bij een reanimatie toch wel erg te merken (hiermee wil ik bhv-ers niet de grond in trappen o.i.d. want er zijn er ook zat die wel een goede cursus hebben gehad).

Zelf vind ik het mooie aan het burger aed de samenwerking tussen de verschillende hulpverleners, zo heb ik zelf een reanimatie mee gemaakt waar een ehbo-er begonnen was en er daarna een huisarts met haar eigen bezigheden was (dingen die 024 al opnoemde) en toen de ambulance aankwam hebben ze het overgenomen en bleef de ehbo-er aanwezig voor han en span diensten en de arts was bezig met medicatie toedienen.
En met zo'n samenwerking blijft het naar mijn inzien goed lopen binnen de burgerhulpverlening


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #562 Gepost op: 6 januari 2013, 19:25:13
Er zijn artsen die zich hier, op deze plek er ook over hebben uitgelaten. Maar ELK van hen doet dat op toon, die ik als minder aanmatigend, en bevorderend voor de discussie vindt. Dit gaat ook op voor een groot deel van uw uitlatingen. Echter een ander deel daarvan niet. Zoals ik uw stelligheid opvat, zou een goede levensmotto voor u kunnen zijn;

"I could agree with you, but then we'd both be wrong."
In grote lijnen... Ik deel ook tot op bepaalde hoogte wel een mening van gelijke strekking. Ja! De ambulancevoorziening is in Nederland ondermaats. Ja! De aanrijtijden zijn te lang. Ja! Het is niet eerlijk dat een brandende keuken volgens de wet sneller geholpen wordt dan een stervend kind.
En JA! Dit ZOU de politiek moeten veranderen. En JA! het zou, na gedegen onderzoek, best zo KUNNEN zijn dat dit bereikt kan worden door te snoeien in de top.
Met alle respect, uw communicatieve vaardigheden zijn nou juist niet de vaardigheden waar u zich tot op heden mee hebt kunnen onderscheiden, juist voor de medisch inhoudelijke kennis zou ik u op dit moment nog op waarde kunnen schatten.
Immers het is de toon die de muziek bepaalt.
Heeft u van mij gehoord dat ik een reanimatie als een hobby zie?  Want dat is het niet. Ik heb wel andere hobbies.
En ja! Preventie is belangrijk, dat erken ik wel. Maar een initiatief als deze, die ik nog steeds als waardevol zie kan ik inpassen in mijn tijd. Andere initiatieven misschien niet. Ik waardeer het zelf in kunnen vullen van mijn vrije tijd.

Ik wil u een aanbod doen, in samenspraak met u, wil ik wel een brief opzetten die ik naar één van de huidig regerende Tweede Kamerfracties  zal sturen.
Ik onderhoud vanuit een bestuurlijke positie nauwe contacten binnen de politiek, en kan dus zorgen dat een dergelijke brief op het juiste bureau terechtkomt.

Ik hoor het graag van u.

Ik houd geen rekening met gevoelige zieltjes, als ik dat graag wilde was had ik wel een andere richting gekozen. Ik heb gekozen voor de heelkunde. Ik geef om de belangen van patienten. Persoonlijk ben ik relatief snel klaar met gepeupel.  Ik bewonder veel van mijn collegae op dit forum voor hun tact, geduld en het rekening houden met tere zieltjes. Ik vind zelfs dat ze in de afgelopen jaren veel te veel rekening hebben gehouden met de tere zieltjes en de positie van een arts te vaak hebben laten wegcijferen. Dat is helemaal niet nodig en ik moedig artsen hierbij aan om veel vaker een forumlid een digitale tik op de neus te geven.

Desondanks heeft het forum mijn ogen geopend, ik heb vreselijk vaak andere chirurgen uit de slof zien schieten waarbij ik dacht "Foei toch, kan je dat nu niet anders doen". Ik vind dat ik nergens onbetamelijk ben geweest, indien men mij daarop wijst zal ik het nogmaals bekijken en desnoods zal ik mijn excuses aanbieden. In praktijk heeft het moderatorteam de klachten in behandeling genomen, soms door een uitspraak tijdelijk te verwijderen waarna de moderators de afweging maken of het terug geplaatst kan worden. Men volstaat daarbij door mij in te lichten wat er is verwijderd en dat het na interne beraadslaging is teruggeplaatst. Ik zie dat als een zorgvuldig beleid. Ik blijf binnen de grenzen van de forumregels. Het op de grens gaan zittten is het toefje slagroom op de pudding.

Volgend jaar krijg ik misschien wel een kerstpakket van SDU of de moderators. Gisteren volgden meer leden/gasten deze reanimatie discussie dan de actuele berichtgeving omtrent de stroomuitval in Enschede.

Ik ben zeker bereid om mee te denken over brieven of petities aan kamerleden. Inmiddels heb ik al een aantal brieven verzonden. Dat neemt niet weg dat ik afhankelijk van de inhoud bereid ben om mede te ondertekenen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #563 Gepost op: 6 januari 2013, 19:41:29
024,

voor je ogen zakt onbekende, oudere, man in elkaar, Gasping en geen pols te voelen.
bel je 112  ?
ga je reanimeren, terwijl je wacht op de ambulance ?
binnen 3 minuten is de AED terplaatse, inclusief 2 burgerhulpverleners
laat je de burgerhulpverleners reanimeren ?
laat je de AED direct inzetten ?
of wacht je op de ambulance, die na 10 minuten terplaatse is, en de defi inzet ?

Alle overwegingen zijn, wat mij betreft, gelijkwaardig


wat is dan de meerwaarde ?


helm

  • Gast
Reactie #564 Gepost op: 6 januari 2013, 19:48:09
... Ik heb het recht om te kiezen om de bloedbaan aan te prikken en medicatie toe te dienen...

Wat dien je dan toe bij een circulatiestilstand zonder aanvullende diagnostiek?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #565 Gepost op: 6 januari 2013, 19:53:16
Wat dien je dan toe bij een circulatiestilstand zonder aanvullende diagnostiek?

Atropine bij een forse bradycardie is een voorbeeld... Zat mogelijkheden, maar dat gaat wat ver voor het EHBO deel, nietwaar?
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #566 Gepost op: 6 januari 2013, 19:53:37
024,

voor je ogen zakt onbekende, oudere, man in elkaar, Gasping en geen pols te voelen.
bel je 112  ?
ga je reanimeren, terwijl je wacht op de ambulance ?
binnen 3 minuten is de AED terplaatse, inclusief 2 burgerhulpverleners
laat je de burgerhulpverleners reanimeren ?
laat je de AED direct inzetten ?
of wacht je op de ambulance, die na 10 minuten terplaatse is, en de defi inzet ?

Alle overwegingen zijn, wat mij betreft, gelijkwaardig


wat is dan de meerwaarde ?

De kans is groot dat ik begin met een precordiale stomp en daarna met reanimatie. Ik zal een omstander vragen om 112 te bellen, ik zal ook omstanders vragen wie er mond-op-mond beademing kan toepassen. Als er burgerhulpverleners ter plaatse komen en zich aanbieden zal ik kiezen om ze te laten aflossen en de reanimatie voort te zetten. Ik zal me vergewissen of men in staat is om de AED aan te sluiten zonder dat de reanimatie hoeft te worden onderbroken, als ik merk dat het niet lukt of te lang duurt zal ik niet aarzelen om te zeggen dat de AED weg kan worden gelegd en we doorgaan met reanimatie tot de ambulance er is. Zeker bij oudere mensen vind ik het belangrijker dat we proberen zoveel mogelijk zuurstof naar de hartspier en hersenen te transporteren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #567 Gepost op: 6 januari 2013, 19:54:25
Wat dien je dan toe bij een circulatiestilstand zonder aanvullende diagnostiek?

Je bent SEH verpleegkundige toch? Of is het een vraag van een AED instructeur.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #568 Gepost op: 6 januari 2013, 20:01:50
Ik houd geen rekening met gevoelige zieltjes, als ik dat graag wilde was had ik wel een andere richting gekozen. Ik heb gekozen voor de heelkunde. Ik geef om de belangen van patienten. Persoonlijk ben ik relatief snel klaar met gepeupel.  Ik bewonder veel van mijn collegae op dit forum voor hun tact, geduld en het rekening houden met tere zieltjes. Ik vind zelfs dat ze in de afgelopen jaren veel te veel rekening hebben gehouden met de tere zieltjes en de positie van een arts te vaak hebben laten wegcijferen. Dat is helemaal niet nodig en ik moedig artsen hierbij aan om veel vaker een forumlid een digitale tik op de neus te geven.

Wat is dit toch een apart standpunt wat je inneemt. Houd je geen rekening met gevoelige zieltjes omdat je arts bent of is dat persoonlijk?

De positie van de arts weg gecijferd? Of is de gemiddelde burger mondiger geworden en is de relatie patient-arts veranderd? In plaats van dat de arts de richting bepaalde, is het nu een behandelovereenkomst geworden.

Waarom moedig je andere artsen aan om forumleden een digitale tik voor de neus te geven, vanuit welk autoriteitsprincipe haal je dit recht vandaan?


Op mijn opleiding heb ik geleerd wat de drogredenen zijn om een discussie te  `winnen`, een van deze was de autoriteitsdrogreden. Ik ben de arts (en dus de autoriteit) en daarom heb ik gelijk.

Ik krijg soms het idee dat jouw reacties enigzins hierop gebaseerd zijn


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #569 Gepost op: 6 januari 2013, 20:04:56
De kans is groot dat ik begin met een precordiale stomp en daarna met reanimatie. Ik zal een omstander vragen om 112 te bellen, ik zal ook omstanders vragen wie er mond-op-mond beademing kan toepassen. Als er burgerhulpverleners ter plaatse komen en zich aanbieden zal ik kiezen om ze te laten aflossen en de reanimatie voort te zetten. Ik zal me vergewissen of men in staat is om de AED aan te sluiten zonder dat de reanimatie hoeft te worden onderbroken, als ik merk dat het niet lukt of te lang duurt zal ik niet aarzelen om te zeggen dat de AED weg kan worden gelegd en we doorgaan met reanimatie tot de ambulance er is. Zeker bij oudere mensen vind ik het belangrijker dat we proberen zoveel mogelijk zuurstof naar de hartspier en hersenen te transporteren.

De precordiale stomp wordt niet meer aangeleerd, met de rest van het verhaal kan ik heel goed leven, erger nog, ik sta er achter