Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258323 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #580 Gepost op: 6 januari 2013, 21:16:14
Klopt, vanwege het vele knijpen in het sleutelbeen.
Als je weet hoe het moet, gewoon doen, zo heb ik het ook geleerd.

zo dacht ik er ook altijd over ,maar door de ervaring[ helaas] ,is het voor mij niet nodig om een pijn prikkel te geven zie in 1 oogopslag of iemand reanimatie behoeftig is of niet , en nu het heikel punt van de hele discussie als ik denk als leek [frb] dat het een kansloze missie is ga ik niet reanimeren
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #581 Gepost op: 6 januari 2013, 21:19:25
pijn prikkel heeft in andere settings gelukkig nog wel nut hoor. maar officieel volgens de EHBO niet......


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #582 Gepost op: 6 januari 2013, 21:29:11
pijn prikkel heeft in andere settings gelukkig nog wel nut hoor. maar officieel volgens de EHBO niet......

Nou vertel ?? ben een leek
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #583 Gepost op: 6 januari 2013, 21:36:18
pijn prikkel heeft in andere settings gelukkig nog wel nut hoor. maar officieel volgens de EHBO niet......

Nu kom je weer bijna bij je favoriete onderwerp, de detectiesoftware van de nieuwste generatie AED's. Een aantal schuift steeds verder richting cardioversie. De fabrikant gaat er in haar gebruikershandleiding van uit dat de hulpverlener absoluut zeker weet dat er sprake is van bewusteloosheid. Deze AED's klappen in veel meer scenario's en zijn in staat om automatisch te synchroniseren. Een prachtige ontwikkeling als het gaat om toepassing op volwassenen, maar dan moet wel aan de basisvoorwaarde voldaan worden dat de hulpverlener zeker weet dat er geen sprake meer is van bewustzijn.

De NRR of EHBO kan het wel minder belangrijk vinden, de fabrikant ontwikkelt het product en wijst er met klem op. Meestal in hoofdletters voorzien van diverse waarschuwingssymbolen.

In het slechtste scenario voert de burgerhulpverlener door het aansluiten van het simpele kastje ongeveer een cardioversie uit zonder eerst de anesthesioloog te bellen.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #584 Gepost op: 6 januari 2013, 21:49:26

Zelfde reden dat circulatiecontrole er uit is: Men voelde niet goed en zag het eigen bonzende hart aan voor circulatie waardoor onterecht niet gestart werd.

Werd dit dan niet goed geoefend/gedoceerd of is daar een andere reden voor?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #585 Gepost op: 6 januari 2013, 21:54:54
Werd dit dan niet goed geoefend/gedoceerd of is daar een andere reden voor?

1) Het is moeilijk, ieder mens is anatomisch uniek en niet overal lopen alle bloedvaten op dezelfde plek
2) Het is niet te oefenen hoe geen pulsaties op een echt mens voelen
3) Stress in de acute situatie verhoogt de eigen pols en bloeddruk... dan is de fout snel gemaakt

Maar zo zijn er een hoop vaardigheden uit gegooid die vaak fout werden gedaan. Over een paar jaar geven we waarschijnlijk ook geen beademingen meer tijdens een reanimatie.
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #586 Gepost op: 6 januari 2013, 21:55:59
Nu kom je weer bijna bij je favoriete onderwerp, de detectiesoftware van de nieuwste generatie AED's. Een aantal schuift steeds verder richting cardioversie. De fabrikant gaat er in haar gebruikershandleiding van uit dat de hulpverlener absoluut zeker weet dat er sprake is van bewusteloosheid. Deze AED's klappen in veel meer scenario's en zijn in staat om automatisch te synchroniseren. Een prachtige ontwikkeling als het gaat om toepassing op volwassenen, maar dan moet wel aan de basisvoorwaarde voldaan worden dat de hulpverlener zeker weet dat er geen sprake meer is van bewustzijn.

De NRR of EHBO kan het wel minder belangrijk vinden, de fabrikant ontwikkelt het product en wijst er met klem op. Meestal in hoofdletters voorzien van diverse waarschuwingssymbolen.

In het slechtste scenario voert de burgerhulpverlener door het aansluiten van het simpele kastje ongeveer een cardioversie uit zonder eerst de anesthesioloog te bellen.

In het verlengde daarvan: Er wordt bij mijn weten geadviseerd om na een schok de AED aan(gesloten) te laten, waarmee dit risico nog eens dubbel optreedt. Zeker bij volautomaten  :)
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #587 Gepost op: 6 januari 2013, 22:08:53
Nu zijn borstcompressies van 5 cm diep, 100 a 120 per minuut natuurlijk wel een redelijk effectieve pijnprikkel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #588 Gepost op: 6 januari 2013, 22:12:49
Ja dat ben ik.
Ik weet bij een reanimatie pas bij het zien van het hartritme welke medicatie geďndiceerd is.
U lijkt blind iets toe te dienen. Ik ben benieuwd wat.
De enige medicatie die je mijns inziens met het protocol in de hand zonder monitor zou kunnen toedienen is adrenaline (in intervallen, mbt perfusie en vasocontrictie), voor alle andere cardiale ritmemedicatie heb je een monitor nodig om ECG/ritme te kunnen zien, beoordelen en beslissen welke medicatie geindiceerd is..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #589 Gepost op: 6 januari 2013, 22:15:00
In het verlengde daarvan: Er wordt bij mijn weten geadviseerd om na een schok de AED aan(gesloten) te laten, waarmee dit risico nog eens dubbel optreedt. Zeker bij volautomaten  :)

Auditor zal wel weten welk apparaat ik bedoel, volgens mij een toestel van Cardiac Science.

Grote spelers in de markt zoals Cardiac Science of Philips kunnen heel ver gaan, aangezien ze beschikken over enorme ervaring met professionele medische apparatuur. Het is logisch dat zij hun product verbeteren en proberen een beter product op de markt te brengen in vergelijking tot hun concurenten.

Het is raar als richtlijnen van de NRR haaks staan op de voorschriften van de fabrikant, nog vreemder als de NRR dingen adviseert terwijl de fabrikant hetzelfde als waarschuwing in haar handleiding zet.

In praktijk maakt dit de chaos alleen maar groter, omdat geen burgerhulpverlener weet met welk soort AED men werkt. Het kan high-tech volautomatische AED zijn met diverse opties zoals synchroniseren, variabele energie, oplopende energie bij herhaaldelijke schokken maar het kan ook een ouderwetse, monofasische klapkast zijn.

Daarom blijf ik voorstander van het al eerder genoemde systeem zoals Gelderland Midden het kent, brandweer onder het waakzame oog van de ambulancedienst, waar men weet in hoeverre het personeel is getraind, men kennis en kunde op peil kan houden, een borging kan bewerkstelligen aangaande privacy en beroepsgeheim en men weet met welke apparatuur men werkt.