Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257423 keer)

0 gebruikers (en 84 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #60 Gepost op: 30 december 2012, 21:03:41
024 ik lees dit topic net door maar ik vraag me nu eigenlijk een ding af: waar komt uw frustratie vandaan tegen mensen die geen medische professionals zijn maar wel medisch taken verrichten zoals een reanimatie?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 30 december 2012, 21:09:19
D,r zal geen enkele brandweerman zich zelf medisch hulpverlener durven noemen. ::)

Nee, maar het is ook niet dat ik politiemensen, brandweermensen of ambulance persooneel iets kwalijk neem. Niemand heeft er om gevraagd, alleen zegt dat niet dat er geen probleem is, er is wel degelijk een probleem wat grotendeels in het politieke systeem zit en het enorme leger aan managers die zich bemoeien met de zorg en hulpverlening.

Alleen verdedigen veel hulpverleners het met hand en tand, tot het moment dat ze zelf in een CAO conflict terechtkomen. Het is vreemd dat men op dat moment wel zorgen heeft, de kwaliteit ziet dalen of meent dat ze taken uitvoeren die niet tot hun takenpakket behoren.

Het is nog vreemder dat de verpleegkundigen hier wel vraagtekens zetten  bij outcome terwijl de burgerhulpverleners, brandweermensen en politiemensen denken in termen als opstekers en succesjes.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #62 Gepost op: 30 december 2012, 21:13:15
Ik vind dat 024 een realistisch weergave neerzet. Het komt bij mij niet over als frustratie. Ik denk dat mevrouw op dit gebied veel expertise / ervaring heeft en dus weet wat ze zegt.
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 30 december 2012, 21:17:30
Nee, maar het is ook niet dat ik politiemensen, brandweermensen of ambulance persooneel iets kwalijk neem. Niemand heeft er om gevraagd, alleen zegt dat niet dat er geen probleem is, er is wel degelijk een probleem wat grotendeels in het politieke systeem zit en het enorme leger aan managers die zich bemoeien met de zorg en hulpverlening.

Alleen verdedigen veel hulpverleners het met hand en tand, tot het moment dat ze zelf in een CAO conflict terechtkomen. Het is vreemd dat men op dat moment wel zorgen heeft, de kwaliteit ziet dalen of meent dat ze taken uitvoeren die niet tot hun takenpakket behoren.

Het is nog vreemder dat de verpleegkundigen hier wel vraagtekens zetten  bij outcome terwijl de burgerhulpverleners, brandweermensen en politiemensen denken in termen als opstekers en succesjes.
Ben ik geheel met je eens. Het probleem ligt voornamelijk op het politieke vlak, daar waar de steken bij bosjes vallen. Dat er burgers, politie en brandweer in het ontstane gat stappen is dan niet meer dan logisch. Middels trainingen via de ambulancediensten wordt er voor gezorgt dat het opleidingsniveau op peil blijft. De gemiddelde brandwacht vindt het prima dat hij/zij kans loopt om uit te moeten rukken voor een AED-inzet. Wij vinden het belangrijker dat die burger snel hulp krijgt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 30 december 2012, 21:21:59
024 ik lees dit topic net door maar ik vraag me nu eigenlijk een ding af: waar komt uw frustratie vandaan tegen mensen die geen medische professionals zijn maar wel medisch taken verrichten zoals een reanimatie?

Van mij mag je je gang gaan buiten op straat. In de privesfeer/woning van een ander heb je als burger helemaal niets te zoeken. Je loopt een slaapkamer van iemand anders binnen, je loopt door het huis van iemand anders, je ziet de emoties van familieleden. Een arts of verpleegkundige is een professional die daar mee om kan gaan, zij weten waar ze wel en niet over praten met anderen. Het kunnen omgaan met ziekte, ouderdom, leven en dood is iets wat verpleegkundigen en artsen leren door ervaring. In heel veel situaties in de woning heeft de burger recht op de zorg en aandacht van een goede  en zorgzame verpleegkundige. Het gaat lang niet altijd om welke technische kunstjes je kunt uitvoeren. Soms is de belangrijkste hulp wat nog geboden kan worden de warme hand of de juiste zorgzame woorden van een verpleegkundige of huisarts in de richting van de nabestaanden. Het is een verschil of iemand buiten op straat in elkaar zakt of dat het gaat om mensen die oud/ ziek in bed liggen.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #65 Gepost op: 30 december 2012, 21:22:39
Het probleem ligt voornamelijk op het politieke vlak, daar waar de steken bij bosjes vallen.

Ga de politiek in en doe alles beter, zonder dat het meer geld kost...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #66 Gepost op: 30 december 2012, 21:25:51
Daar zijn de meningen dan over verdeeld 024 want ik ben een aantal keren bij een reanimatie geweest via de aed-alert en de familie leden waren toch bijzonder blij toen ik in de woon en slaapkamer stond.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 30 december 2012, 21:26:42
Ga de politiek in en doe alles beter, zonder dat het meer geld kost...
Ik denk dat de politiek nog erg veel kan opsteken van de hulpverlener op straat. Ik denk dat de hulpverlener op straat prima kan uitleggen waarom er niet meer bezuinigt kan worden op de hulpverlening. ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 30 december 2012, 21:41:30
Ben ik geheel met je eens. Het probleem ligt voornamelijk op het politieke vlak, daar waar de steken bij bosjes vallen. Dat er burgers, politie en brandweer in het ontstane gat stappen is dan niet meer dan logisch. Middels trainingen via de ambulancediensten wordt er voor gezorgt dat het opleidingsniveau op peil blijft. De gemiddelde brandwacht vindt het prima dat hij/zij kans loopt om uit te moeten rukken voor een AED-inzet. Wij vinden het belangrijker dat die burger snel hulp krijgt.

Ik lees elke dag de krant hoor. In de zorg zijn ontzettend veel problemen, maar door de actualiteit te volgen weet ik dat soortgelijke problemen ook spelen bij brandweer of politie. Ik verbaas me zelfs over de houding van brandweermensen, omdat ik in de krant lees dat de brandweer met 4 man gaat uitrukken bij branden, terwijl het 6 man behoren te zijn. Het valt allemaal niet meer te rijmen, bij reanimaties uitrukken terwijl men op het eigen werkveld gaten laat vallen.

Zoals ik al eerder aangaf, als ik naar journaal kijk zie ik mensen met kogelgaten in de muur. Die mensen begrijpen niet waarom de politie niet in staat bleek de schutters met automatisch wapens in Amsterdam aan te houden. We zijn het toch eens dat het bij uitstek de zaken zijn waar de politie voor is. Relatief vaak blijkt de politie niet in staat om de politietaken goed uit te voeren, hoe kan je dan vol blijven houden dat het verschrikkelijk belangrijk is dat oom agent uitrukt naar de slaapkamer van burgers om daar een licht dementerende opa van 87 jaar aan de AED te hangen.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #69 Gepost op: 30 december 2012, 21:48:26
Jij bent het gewoon gaan vinden, de meeste mensen vinden het gewoon als de brandweer een kat uit de boom haalt of een brand blust. Als je de meeste mensen vraagt wie er komt bij een hartstilstand zullen ze niet brandweer noemen.

Jij bent toch docent pompbediener, ik neem aan een brandweerpomp of is het de infuuspomp?

Of het nu brandweer, politie of een buurman is die hulp komt verlenen. Ik heb liever dat iemand die: niet professioneel is, geen beroepsgeheim heeft, veroordeeld is voor pedofillie of van mijn part een ontsnapte TBS'er de elektroden van een AED op mijn borstkas plakt dan dat "de professionals" die pas later arriveren constateren dat het beter is als de huisarts wat papieren komt invullen.

Ziet het werk als hulpverlener als een 90/10 regeling. Soms moet een brandweerman eerste hulp verlenen, vaak brandjes blussen of andersoortige hv taken vervullen. De politie neemt soms heus een poederblusser in de hand naast het gebruikelijk boeven vangen en handhaven van de openbare orde. Een ambuchauffeur stopt ook weleens het verkeer om vervolgens de ambupleeg te gaan helpen of past de maat 44 methode toe op een heel klein buitenbrandje.

Hulpverlener = Hulpverlener in hoofd, hart en handen!
Freude am Fahren