Ik heb zojuist de aflevering van Zembla bekeken en ik vind hem erg goed. Anno 2013 zijn mensen nog steeds slecht geínformeerd over de uitkomsten van reanimaties.
Als ik een patiënt opneem in het ziekenhuis, waarbij er geen harde medische gronden zijn om niet te reanimeren, en ik vraag of hij/zij bij een hartstilstand gereanimeerd wil worden, krijg ik bijna altijd als antwoord "Nou dokter, ik ben nog niet klaar met het leven!" Vervolgens denk ik "Dat is niet een antwoord op mijn vraag." en geef ik wat toelichting en scenario's om de afweging wat beter te kunnen maken. Patiënt en familie denken hier dan ongeveer 2 seconden over na en met in het achterhoofd "ik ben nog niet klaar met leven en wil nog graag een aantal jaren zo verder", luidt het antwoord "Ik wil wel gereanimeerd worden". Dat is prima, noteer ik, sta ik achter... als ze de voors en tegens maar zorgvuldig hebben afgewogen. Stilletjes hoop ik dan altijd dat ze er de dagen na die 2 seconden in ieder geval nog iets meer verdieping aan geven.