en wat is dan het verschil met de burger??
of een prof er over praat of een burger
daar zit volgens mij geen verschil in
beide schenden de privacy van de patient
dus daarmee is deze hele discusie over privacy van de patient eigenlijk een wassen neus
Nee dat is het niet, in ieder geval niet voor mij als burger...
Medische professionals hebben in hun opleiding uitleg gehad over de privacy rechten van de patient, en de rechten en plichten die daaruit voortkomen voor hun beroep.
Er zijn ook klachten procedures opgesteld (tot en met tuchtrechtspraak aan toe) die hier mee samen hangen..
Bij AED opleidingen voor burgerhulpverleners worden de cursisten niet tot nauwelijks op de privacy rechten van slachtoffers gewezen. Als het al gebeurd is het meestal door de professionaliteit van degene die de cursus geeft. Laat staan dat er een klachten procedure is waar ik als burger te recht zou kunnen bij schending van de privacy.
Dat mes snijdt aan twee kanten, vrijwilligers moeten zich daar ook gewoon van bewust zijn.
Ook burgerhulpverleners zijn per definitie gebonden aan het recht op privacy van een slachtoffer. Of men daar op gewezen is of niet, een contract voor tekent of niet, doet er op zich niet toe. Maar een organisatie als Hartslagnu wijst vrijwilligers daar schijnbaar niet eens op. Dat zegt toch ook veel over de houding van zo'n organisatie naar hun vrijwilligers toe...
Maar ik wil ook een ander punt aanstippen, want het beroeps geheim kent ook het verschoningsrecht.
Medisch personeel kan zich hier op beroepen als bijvoorbeeld politie of justitie informatie wil over personen die zorg krijgen/kregen. Realiseer je dat burgerhulpverleners hier dus niet onder vallen.
De punten die 024 maakt over rechten, betreft dus niet alleen de slachtoffers, maar gaat ook over de vrijwilligers.
ik denk dat de reden ervoor is dat ze een keer een grens hebben getrokken bij het beroepsgeheim
Er is geen grens. Het recht op privacy is van de patient/slachtoffer. Het beroepsgeheim is hier vanaf geleid.
Iedereen is gebonden aan dat recht, burgerhulp verleners, professionals, etc....