Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258095 keer)

0 gebruikers (en 46 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #670 Gepost op: 7 januari 2013, 21:01:39
Ik vraag me af waarom er zoveel beren op de weg gezocht blijven worden voor iets wat totaal nog niet heeft gespeelt. Als ik vraag naar concrete cijfers of persberichten over dit soort zaken dat er een diefstal is gepleegt na een AED-alert blijft het angstig stil.
Kortom, er wordt van alles geroepen om naar mijn persoonlijke mening een smet te werpen op AEDprojecten. Over de ruggen van mensen die het allemaal wel goed bedoelen en nu op deze wijze als potentiele verdachte worden neergezet.

I agree. Vergeet ook niet dat er wel degelijk een soort sociale controle heerst. De reanimaties zijn in-en om de woonomgeving. Veel mensen (hier een stad van 70.000 inwoners) kennen elkaar dan wel herkennen elkaar bij een reanimatie. Soms alleen van gezicht meestal ook bij naam. Bij ons zijn er max 3 of 4 mensen binnen (soms nog minder) en 1 iemand blijft bij de deur. Sluitpost en zorgt dat er niemand nog ongewenst naar binnen kan. Als je dan ineens met de tv onder de arm wegloopt valt het echt wel op. Ja, ik weet dat het overdreven gesteld is, maar ik ben met Peter71 het eens dat iedereen nu beren en spoken ziet.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #671 Gepost op: 7 januari 2013, 21:17:51
I agree. Vergeet ook niet dat er wel degelijk een soort sociale controle heerst. De reanimaties zijn in-en om de woonomgeving. Veel mensen (hier een stad van 70.000 inwoners) kennen elkaar dan wel herkennen elkaar bij een reanimatie. Soms alleen van gezicht meestal ook bij naam. Bij ons zijn er max 3 of 4 mensen binnen (soms nog minder) en 1 iemand blijft bij de deur. Sluitpost en zorgt dat er niemand nog ongewenst naar binnen kan. Als je dan ineens met de tv onder de arm wegloopt valt het echt wel op. Ja, ik weet dat het overdreven gesteld is, maar ik ben met Peter71 het eens dat iedereen nu beren en spoken ziet.

Het klinkt een beetje als preken voor de eigen parochie.

Als je als eervolle EHBO-er meent het recht te hebben om je ook in de woningen van burgers te begeven zul je ook bereid moeten zijn om je te verdiepen in de rechten van burgers, de rechten van patienten, etc.

Je begeeft je op het werkterrein waar in het verleden alleen de professionals actief waren, de ambulanceverpleegkundigen, de huisarts, de thuiszorgverpleegkundige, de medewerkers van thuiszorg of soms zelfs de heli MMT arts. Al deze mensen weten dat er in behandelruimtes of een woning van de patient hele andere regels gelden dan buiten op straat.

De EHBO-er die zichzelf serieus neemt zal zich daar aan moeten conformeren, dat een project als HartslagNU er makkelijk mee omgaat verwijt ik de burgerhulpverleners niet. Mijn verwijt richt zich tot deze organisatie die zich zou moeten schamen.

Wat Zwelgje post gaat nog dieper, het verschoningsrecht. Als de heli-MMT arts of een verpleegkundige in het belang van de patient niet met politie wil praten, kan de politie het simpel afdwingen bij de burgerhulpverlener. Een burgerhulpverlener kan tot antwoorden verplicht zijn over iets wat hij heeft gezien of te weten is gekomen bij een andere burger in huis tijdens een medische spoed situatie.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #672 Gepost op: 7 januari 2013, 21:25:09
In dat opzicht ben ik het helemaal met u eens 024. Het is inderdaad heel makkelijk het aan een ehbo-er te vragen want als hij niet antwoord is hij zelfs strafbaar. Het lijkt me inderdaad een hele goede zaak dat je bij deelname aan een dergelijk project ook een "beroepsgeheim" hebt


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #673 Gepost op: 7 januari 2013, 21:44:18
Bijzonder uurtje geleden zij je nog dit:

dan heb je dit zeker niet zien staan
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #674 Gepost op: 7 januari 2013, 23:00:11
Das wel heel makkelijk geredeneerd. Jij bent zelf verantwoordelijk voor al jou handelingen. Wat mij zorgen baart is dat je zelf niet op de hoogte ben wat je zelf wel en niet mag. Op het moment dat het op wat voor manier dan ook fout gaat ben jij en alleen jij verantwoordelijk. En zou je in bepaalde situatie ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Niet blind ergens in gaan. Weet wat je doet, en weet wat je kan en mag.

Mede in relatie tot het feit dat iemand strafbaar is bij het ongevraagd binnentreden van een woning en bovenstaande citaat het volgende:

De reacties lijken mij een beetje kort door de bocht al lijkt me dit niet het topic om in discussie te treden over de nuances die in de "strafbaar" stellingen in het topic noodzakelijk zijn "onrechtmatige daad", "toerekenbaarheid", "overmacht" bij noodtoestand en "noodweer" (in minder mate hier van toepassing) of meer vanuit het civiele recht "zaakwaarneming"

In concreto; je loopt over straat en ziet door het voorraam iemand in de woonkamer op de grond liggen, op het raam kloppen help niet evenals het aanroepen. Hierop besluit je "in te breken" (ingooien van het raam en het binnen stappen van het huis). Deze onrechtmatige daad voer je uit met een hoger doel namelijk het verlenen van eerste hulp in dit geval is er sprake van overmacht door een noodtoestand. Artikel 40 WvS zegt dan: "Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen." Let wel de politie mag je in dit geval wel gewoon aanhouden om het feit door justitie aan een rechterlijke uitspraak te toetsen.

De wetgever heeft dus wel degelijk bepaald dat je een woning mag binnentreden als je een AED oproep ontvangt. Alleen geeft de feitelijk AED oproep niet dit recht maar de betreffende noodtoestand.

Ps. Naar mijn mening  zijn de begrippen verschoningsrecht en beroepsgeheim zonder de juiste context in deze hele discussie waardeloos zijn en worden m.i. misbruikt worden om een standpunt te rechtvaardigen.
Freude am Fahren


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #675 Gepost op: 7 januari 2013, 23:11:44
Centrale registratie; door wie geregistreerd? Onder wiens verantwoording? En wie/wat controleert dat dan?
Geregistreerde opleider; door wie geregistreerd? Onder wiens verantwoording? En wie/wat controleert dat dan?
Gecertificeerde AED stichtingen en verenigingen; door wie gecertificeerd? Onder wiens verantwoording? En wie/wat controleert dat dan?

In ieder geval een betrouwbare instantie ism overheid, beroepsverenigingen, RAV-en en andere koepelverenigingen/instanties uit oa ereste hulp opleiders/bedrijven, Rode Kruis, EHBO koepelverenigingen etc. met als toezichthouder bijvoorbeeld de Inspectie gezondheidszorg (als ze daar de tijd,de menskracht en expertise voor hebben). En hoe en wat is voornamelijk aan deze instanties.  Misschien dat een pilotproject en een kijkje in het buitenland wat leermomenten bieden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #676 Gepost op: 7 januari 2013, 23:15:54
Mede in relatie tot het feit dat iemand strafbaar is bij het ongevraagd binnentreden van een woning en bovenstaande citaat het volgende:

De reacties lijken mij een beetje kort door de bocht al lijkt me dit niet het topic om in discussie te treden over de nuances die in de "strafbaar" stellingen in het topic noodzakelijk zijn "onrechtmatige daad", "toerekenbaarheid", "overmacht" bij noodtoestand en "noodweer" (in minder mate hier van toepassing) of meer vanuit het civiele recht "zaakwaarneming"

In concreto; je loopt over straat en ziet door het voorraam iemand in de woonkamer op de grond liggen, op het raam kloppen help niet evenals het aanroepen. Hierop besluit je "in te breken" (ingooien van het raam en het binnen stappen van het huis). Deze onrechtmatige daad voer je uit met een hoger doel namelijk het verlenen van eerste hulp in dit geval is er sprake van overmacht door een noodtoestand. Artikel 40 WvS zegt dan: "Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen." Let wel de politie mag je in dit geval wel gewoon aanhouden om het feit door justitie aan een rechterlijke uitspraak te toetsen.

De wetgever heeft dus wel degelijk bepaald dat je een woning mag binnentreden als je een AED oproep ontvangt. Alleen geeft de feitelijk AED oproep niet dit recht maar de betreffende noodtoestand.

Ps. Naar mijn mening  zijn de begrippen verschoningsrecht en beroepsgeheim zonder de juiste context in deze hele discussie waardeloos zijn en worden m.i. misbruikt worden om een standpunt te rechtvaardigen.

Mike geeft aan dat hij politieman is, ik ben al een aantal keren verzocht om aan te geven wat ik ben, mag ik misschien ook weten wat jij doet.

Het lijkt mij nuttig in deze discussie zodat iedereen zelf kan bepalen waar ze meer gewicht aan toe kennen, ben je jurist, politieman of op welke grond denk je  dat je de aangewezen persoon bent om te stellen dat een politieman te kort door de bocht gaat.

Als de wetgever iets bepaalt staat het in een wet, welk artikel of wet zou het moeten wezen dan?

Waarom is het verschoningsrecht en beroepsgeheim in deze context van spoedeisende medisch hulpverlening in het woonhuis van iemand die alleen maar 112 heeft gebeld ineens niet meer relevant en kan het opgevat worden als misbruik om standpunten te rechtvaardigen?

Waarom is het negeren van de rechten van alle Nederlandse burgers niet het op een goedkoop sentiment drijvend misbruik om het burgerhulpverleningsproject ten koste van alles te blijven rechtvaardigen?


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #677 Gepost op: 7 januari 2013, 23:32:51


Waarom is het negeren van de rechten van alle Nederlandse burgers niet het op een goedkoop sentiment drijvend misbruik om het burgerhulpverleningsproject ten koste van alles te blijven rechtvaardigen?

de (bellende) burger heeft nog steeds dat recht, dacht ik... maar of hij van dat recht gebruik maakt als een naaste dood ligt te gaan.. dan is elke hulp welkom!
en ja.. je belt 112, maar dat betekent niet dat je een automatisch een ambulance krijgt.. sinds het free-call systeem mag iedereen 112 bellen, en de centralist bepaalt welke hulp er al dan niet wordt gestuurd. en in een aantal VR's wordt  naastde ambulance(-s) ook een heel scala aan andere hulpverleners opgeroepen.
maar bij een bloedneus wordt ook wel eens 112 gebeld, maar dat wil niet zeggen dat je een ambulance voor de deur krijgt.. dat bepaalt de centralist...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #678 Gepost op: 7 januari 2013, 23:34:18
Verklaring van goed gedrag gaat niet over de voorbehouden handelingen. Daar heb je de big-registratie voor. De verklaring van goed gedrag was alleen nodig, omdat je bij andere mensen thuis komt. Zelfs mijn collega's die alleen maar huishoudelijk hulp verrichten moesten zo'n verklaring inleveren. Het is alleen maar een bewijs dat je van de afgelopen jaren niks op je kerfstok hebt.

Ik kan mij niet herinneren dat ik in het verre of recente verleden een verklaring van goed gedrag heb hoeven laten zien, ook niet als HBO-V stagiair in de wijkverpleging, noch bij de ambulancedienst waar ik al lange tijd werkzaam ben.

De grote vraag is of de wetgever en vooral justitie (Oenbaar Ministerie) het een probleem vindt dat burgerhulpverleners een huis binnentreden waar hulp is gevraagd, en of zij een actief vervolging- of controlebeleid gaat instellen. Zoniet dan blijft de discussie rondom binnentreden, privacy en geheimhouding een behoorlijk academische kwestie zonder practische gevolgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #679 Gepost op: 7 januari 2013, 23:37:10
Beroepsgeheim is sowieso een wassen neus, of dat nu geldt voor de arts of voor de burgerhulpverlener.
Ken ook artsen, broeders en vpk die details vertellen van patiënten welke ze hebben meegemaakt. Zolang ik geen naam en of adres weet vind ik het niet zo schokkend allemaal.

Om nog maar niet te spreken van de (sterke) verhalen van (vrijwillige) brandweermensen die een uitruk hebben meegemaakt en die beschrijven aan derden....  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod