Misschien moet je eens een kijkje nemen op het landkaartje op de website van HartslagNU, het gaat me net iets te ver om het af te doen als platteland en "ons kent ons" gebieden. Nijmegen is geen grote stad, maar ik heb wel eens gehoord dat inbrekers graag eerst even een kijkje nemen en daarna weer terugkomen. Bij dit soort situaties komt het goed uit, als de ambulances vertrekken is de kans groot dat de familie ook spoedig vertrekt en voorlopig wel even in ziekenhuis of mortuarium zit.
Mijn oprechte excuses voor het doemscenario proberen te schetsen, ik ben maar een simpele oude vrouw, jij bent de agent die met beide poten stevig in de realiteit en samenleving staat.
Ik ben inderdaad bekend met de regio van hartslag nu, het was inderdaad wat overdreven om alles te bestempelen als platteland, waarvoor mijn excuses. Het klopt dat voorverkenning vaak gebeurd, maar daarbij wil men natuurlijk niet gezien worden. (of niet opvallen) het feit dat de straat volstroomt met hulpdiensten zorgt vaak ook wel voor aardig wat gezichten voor de ramen. De kans op (latere) herkenning wordt voor een dergelijke insluiper toch wel erg groot. Ik maak me dan eerder zorgen om inbrekers die kijken naar rouwadvertenties, maar dat is voor een andere discussie.
Overigens, ik zal nergens beweren dat het niet
kan gebeuren, ik acht de kans echter wel als minimaal.
maar een zakkenroller baat juist bij drukte.
Daarnaast is het spreekwoord toch: gelegenheid maakt de dief? Ook al is iemand het misschien niet van plan. Doordat er nu geen manier is om te controleren of burgerhulpverleners zijn wie ze zeggen te zijn kun je dat ook achteraf niet controleren mocht daar een reden toe zijn.
Dat kan ook een goede reden als nazorg zijn.
Dit zal ik niet ontkennen, maar dat geld dan voor alle burgerhulpverleners. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut voorstander van een betere controle van de mensen die zich registreren als AED hulpverlener. Zowel op basis van certificaat maar misschien zelfs door andere handelingen te verrichten. (digiD, verificatie door middel van een GBA controle etc) Ik weet overigens niet of dat laatste juridisch kan.