Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258097 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #680 Gepost op: 7 januari 2013, 23:39:30

Ps. Naar mijn mening  zijn de begrippen verschoningsrecht en beroepsgeheim zonder de juiste context in deze hele discussie waardeloos zijn en worden m.i. misbruikt worden om een standpunt te rechtvaardigen.
Beroepsgeheim is misschien niet tot in detail relevant, maar het recht op privacy zeker wel. Daar horen medische gegevens zonder meer bij. Ook de organisaties verantwoordelijk voor de medische hulpverlening moeten zich gewoon aan de regels en wetten houden die dit allemaal regelen. Door de manier waarop sommigen van die organisaties burgerhulpverleners inzetten gaan ze daar, in mijn ogen, aan voorbij.

En laten we niet vergeten dat het beroepsgeheim en verschoningsrecht ook een waarborg zijn voor het zo vrijlijk mogelijk toegankelijk zijn van zorg.
Burger hulpverlening sluit dat niet perse uit, maar op de huidige manier wordt er compleet aan voorbij gegaan aan de rechten van burgers...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #681 Gepost op: 7 januari 2013, 23:40:35
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als dat gerealiseerd kan worden heb ik geen enkele moeite met burgerhulpverleners. Dan is het alleen maar mooi dat ze er zijn ;). Maar het is nu zo dat de mensen met "slechte bedoelingen" het verpesten voor de hulpverleners met goede bedoelingen.

Heb je hier concrete voorbeelden van? Anders blijft het een niet te controleren bewering.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #682 Gepost op: 7 januari 2013, 23:55:54
met diverse zoek woorden niets kunnen vinden wat betreft aed alert en inbraak/diefstal
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #683 Gepost op: 8 januari 2013, 00:00:40
Puur theoretisch gezien kan ik nu naar de AH lopen, een prepaid simkaart kopen, me aanmelden als Jan Janssen, opleiding heb ik bij "anders" gedaan en mijn diploma nummer is 29401224 (valt niet te controleren want anders bestaat niet en word niet gecontroleerd) Vervolgens wacht ik op een SMSje en terwijl iedereen druk bezig is maak ik gebruik van de open deur om de ipad die toevallig op het tafeltje in de gang ligt mee te nemen. Ik zeg niet dat het gebeurd. Maar ik zeg wel dat het kan
Dat het theoretisch gezien kan zal ik niet ontkennen, maar even los gezien van de geldende wet- en regelgeving, dit is wel een zeer onrealistisch scenario. Een inbreker/insluiper slaat over het algemeen toe als het rustig is, niet als je weet is dat de straat spoedig vol staat met ambulances, brandweer en soms zelfs politie en dan ook nog eens andere burgerhulpverleners. Zeker op het platteland waar het vaak ons kent ons is vind ik dit een zeer ongeloofwaardig doemscenario.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #684 Gepost op: 8 januari 2013, 00:03:22
Ik kan mij niet herinneren dat ik in het verre of recente verleden een verklaring van goed gedrag heb hoeven laten zien, ook niet als HBO-V stagiair in de wijkverpleging, noch bij de ambulancedienst waar ik al lange tijd werkzaam ben.

De grote vraag is of de wetgever en vooral justitie (Oenbaar Ministerie) het een probleem vindt dat burgerhulpverleners een huis binnentreden waar hulp is gevraagd, en of zij een actief vervolging- of controlebeleid gaat instellen. Zoniet dan blijft de discussie rondom binnentreden, privacy en geheimhouding een behoorlijk academische kwestie zonder practische gevolgen.

Maar jij hebt toch wel een beroepsgeheim. Het klopt toch dat wat jij meemaakt tijdens je werk in de slaapkamer van burgers onder het beroepsgeheim valt. Het is best vreemd als jouw meldkamer ook een burgerhulpverlener naar die slaapkamer stuurt, waar deze persoon hetzelfde ziet  en hoort en daarna onbeperkt kan en mag praten waarover hij maar wil.

Laten we niet vergeten dat we hier praten over de situatie bij burgers in huis, niet op straat of een openbare gelegenheid, de overheid heeft het beroepsgeheim bedacht om de belangen van burgers te waarborgen (het beroepsgeheim is er niet om belangen van de arts of verpleegkundige te waarborgen). Ik zie het inderdaad als een ondermijning van de door de overheid zo bedoelde waarborging van patientenbelangen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #685 Gepost op: 8 januari 2013, 00:08:26
Dat het theoretisch gezien kan zal ik niet ontkennen, maar even los gezien van de geldende wet- en regelgeving, dit is wel een zeer onrealistisch scenario. Een inbreker/insluiper slaat over het algemeen toe als het rustig is, niet als je weet is dat de straat spoedig vol staat met ambulances, brandweer en soms zelfs politie en dan ook nog eens andere burgerhulpverleners. Zeker op het platteland waar het vaak ons kent ons is vind ik dit een zeer ongeloofwaardig doemscenario.

Misschien moet je eens een kijkje nemen op het landkaartje op de website van HartslagNU, het gaat me net iets te ver om het af te doen als platteland en "ons kent ons" gebieden. Nijmegen is geen grote stad, maar ik heb wel eens gehoord dat inbrekers graag eerst even een kijkje nemen en daarna weer terugkomen. Bij dit soort situaties komt het goed uit, als de ambulances vertrekken is de kans groot dat de familie ook spoedig vertrekt en voorlopig wel even in ziekenhuis of mortuarium zit.

Mijn oprechte excuses voor het doemscenario proberen te schetsen, ik ben maar een simpele oude vrouw, jij bent de agent die met beide poten stevig in de realiteit en samenleving staat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #686 Gepost op: 8 januari 2013, 00:09:03
Maar jij hebt toch wel een beroepsgeheim. Het klopt toch dat wat jij meemaakt tijdens je werk in de slaapkamer van burgers onder het beroepsgeheim valt. Het is best vreemd als jouw meldkamer ook een burgerhulpverlener naar die slaapkamer stuurt, waar deze persoon hetzelfde ziet  en hoort en daarna onbeperkt kan en mag praten waarover hij maar wil.

Laten we niet vergeten dat we hier praten over de situatie bij burgers in huis, niet op straat of een openbare gelegenheid, de overheid heeft het beroepsgeheim bedacht om de belangen van burgers te waarborgen (het beroepsgeheim is er niet om belangen van de arts of verpleegkundige te waarborgen). Ik zie het inderdaad als een ondermijning van de door de overheid zo bedoelde waarborging van patientenbelangen.

Klopt,het is een behoorlijk grijs en onduidelijk gebied, mogelijk dat een beleidsregel van het OM wat duidelijkheid in deze materie kan scheppen. Geen idee of op dit forum een Officier van Justitie de discussie meeleest/lid is, anders is het wel handig om dit via bijvoorbeeld RAV-en etc bij het OM aan te kaarten en het onderwerp door hen te laten onderzoeken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #687 Gepost op: 8 januari 2013, 00:11:11
Misschien moet je eens een kijkje nemen op het landkaartje op de website van HartslagNU, het gaat me net iets te ver om het af te doen als platteland en "ons kent ons" gebieden. Nijmegen is geen grote stad, maar ik heb wel eens gehoord dat inbrekers graag eerst even een kijkje nemen en daarna weer terugkomen. Bij dit soort situaties komt het goed uit, als de ambulances vertrekken is de kans groot dat de familie ook spoedig vertrekt en voorlopig wel even in ziekenhuis of mortuarium zit.

Mijn oprechte excuses voor het doemscenario proberen te schetsen, ik ben maar een simpele oude vrouw, jij bent de agent die met beide poten stevig in de realiteit en samenleving staat.

Nee deze scenarios zijn helaas geen fictie...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #688 Gepost op: 8 januari 2013, 00:11:21
Dat het theoretisch gezien kan zal ik niet ontkennen, maar even los gezien van de geldende wet- en regelgeving, dit is wel een zeer onrealistisch scenario. Een inbreker/insluiper slaat over het algemeen toe als het rustig is, niet als je weet is dat de straat spoedig vol staat met ambulances, brandweer en soms zelfs politie en dan ook nog eens andere burgerhulpverleners. Zeker op het platteland waar het vaak ons kent ons is vind ik dit een zeer ongeloofwaardig doemscenario.
maar een zakkenroller baat juist bij drukte.
Daarnaast is het spreekwoord toch: gelegenheid maakt de dief? Ook al is iemand het misschien niet van plan. Doordat er nu geen manier is om te controleren of burgerhulpverleners zijn wie ze zeggen te zijn kun je dat ook achteraf niet controleren mocht daar een reden toe zijn.

Dat kan ook een goede reden als nazorg zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #689 Gepost op: 8 januari 2013, 00:19:42
Misschien moet je eens een kijkje nemen op het landkaartje op de website van HartslagNU, het gaat me net iets te ver om het af te doen als platteland en "ons kent ons" gebieden. Nijmegen is geen grote stad, maar ik heb wel eens gehoord dat inbrekers graag eerst even een kijkje nemen en daarna weer terugkomen. Bij dit soort situaties komt het goed uit, als de ambulances vertrekken is de kans groot dat de familie ook spoedig vertrekt en voorlopig wel even in ziekenhuis of mortuarium zit.

Mijn oprechte excuses voor het doemscenario proberen te schetsen, ik ben maar een simpele oude vrouw, jij bent de agent die met beide poten stevig in de realiteit en samenleving staat.
Ik ben inderdaad bekend met de regio van hartslag nu, het was inderdaad wat overdreven om alles te bestempelen als platteland, waarvoor mijn excuses. Het klopt dat voorverkenning vaak gebeurd, maar daarbij wil men natuurlijk niet gezien worden. (of niet opvallen) het feit dat de straat volstroomt met hulpdiensten zorgt vaak ook wel voor aardig wat gezichten voor de ramen. De kans op (latere) herkenning wordt voor een dergelijke insluiper toch wel erg groot. Ik maak me dan eerder zorgen om inbrekers die kijken naar rouwadvertenties, maar dat is voor een andere discussie.  ;)

Overigens, ik zal nergens beweren dat het niet kan gebeuren, ik acht de kans echter wel als minimaal.
maar een zakkenroller baat juist bij drukte.
Daarnaast is het spreekwoord toch: gelegenheid maakt de dief? Ook al is iemand het misschien niet van plan. Doordat er nu geen manier is om te controleren of burgerhulpverleners zijn wie ze zeggen te zijn kun je dat ook achteraf niet controleren mocht daar een reden toe zijn.

Dat kan ook een goede reden als nazorg zijn.
Dit zal ik niet ontkennen, maar dat geld dan voor alle burgerhulpverleners. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut voorstander van een betere controle van de mensen die zich registreren als AED hulpverlener. Zowel op basis van certificaat maar misschien zelfs door andere handelingen te verrichten. (digiD, verificatie door middel van een GBA controle etc) Ik weet overigens niet of dat laatste juridisch kan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.