Ik lees elke dag de krant hoor. In de zorg zijn ontzettend veel problemen, maar door de actualiteit te volgen weet ik dat soortgelijke problemen ook spelen bij brandweer of politie. Ik verbaas me zelfs over de houding van brandweermensen, omdat ik in de krant lees dat de brandweer met 4 man gaat uitrukken bij branden, terwijl het 6 man behoren te zijn. Het valt allemaal niet meer te rijmen, bij reanimaties uitrukken terwijl men op het eigen werkveld gaten laat vallen.
Zoals ik al eerder aangaf, als ik naar journaal kijk zie ik mensen met kogelgaten in de muur. Die mensen begrijpen niet waarom de politie niet in staat bleek de schutters met automatisch wapens in Amsterdam aan te houden. We zijn het toch eens dat het bij uitstek de zaken zijn waar de politie voor is. Relatief vaak blijkt de politie niet in staat om de politietaken goed uit te voeren, hoe kan je dan vol blijven houden dat het verschrikkelijk belangrijk is dat oom agent uitrukt naar de slaapkamer van burgers om daar een licht dementerende opa van 87 jaar aan de AED te hangen.
Ik volg deze discussie nu even en vraag mij af hoeveel kost het meer, om de ambulance op tijd bij een reanimatie te laten komen dus 100% binnen 6 minuten ter plaatse.
Dat is hoe dan ook onbetaalbaar.
Want idd die opa van 87 moet wel gewoon dood kunnen gaan, alleen als ik hier in Harskamp zo'n gele auto met rode en blauwe strepen nodig heb is deze als deze van de dichtstbijzijnde standplaats komt is deze situatie minimaal 200% te laat om überhaupt effectief te reanimeren, maar de ambulance is op dat gewoon ruim binnen de normen terplaatse.
Daarom sprak ook ongeveer 100% van de dorpsbevolking er schande van toen het speciale First Responder Brandweer voertuig werd wegbezuinigd.
Want in dit soort situatie' s hebben mensen misschien zelfs liever die brandweerman/buurman die ze kennen over de vloer, als die onbekende ambulancebroeder want die komt ook maar als grote onbekende in de woning "binnendringt"
Hoeveel procent van de mensen vind het erg dat er in plaats van in eerste instantie de ambulance, een burger,brandweer of politie is die de AED aansluiten en bedient bij hen thuis als het nodig is.
Ik denk dat 95%+ daar niet eens over nadenkt en het allang gelukkig mee is dat er überhaupt snel hulp is.
En van die overige 5% zal 99% het niet erg vinden als ze weten wat die kwaliteitsverbetering hen aan extra zorgpremie gaat kosten.
Waarom denk je dat we geen 100% beroepsbrandweer hebben, omdat dat ook onbetaalbaar zou zijn dus wil je het een beetje betaalbaar houden zouden we waarschijnlijk naar een VRIJWILLIGE ambulancebemanning moeten, is dat dan een optie