Ad. 1: Bij dieren noemen ze dat "een spuitje" of "laten inslapen" en is dat aan de orde van de dag. Bij mensen heet dat "euthanasie" of, als het mens net als het dier, niet in staat is om te zeggen dat hij het ermee eens is, noemen we dat "spuitje" bij mensen "moord". Dat verschil tussen ons zoogdieren heeft nogal wat implicaties. Dus ik snap niet waarom je dit voorbeeld aanhaalt.
Het gaat mij inderdaad om deze implicaties en het gaat erom dat de behandelende professional een keuze maakt tussen kwaliteit van leven en de dood.
Ad. 2: Dat klopt, maar ook hier mis ik de relevantie in deze discussie omternt reanimeren. Misschien kun je dit toelichten?
Ook hier speelt de behandelende professional een belangrijke rol in de keuze tussen kwaliteit van leven en de dood door het afgeven van een prognose.
Ad. 3: Ik neem even een niet geheel willekeurige (het blijft een soort roulette) vervelende uitkomst: OK, de reanimatie had in die zin een zeer bevredigend eerste resultaat: de patiënt arriveert met ritme en output in het ziekenhuis. Hij krijgt zelfs een eigen ademhaling. Stel, je zit in het behandelteam. Wat doe je dan? Hij leeft op dat moment op eigen kracht. Je kunt hem niet actief doodmaken. Bovendien is de neurologische uitkomst onduidelijk. Dus deze bewusteloze patiënt gaat naar de IC en knapt wonderbaarlijk nog verder op. Helaas is zijn taalcentrum door zuurstofgebrek om zeep geholpen. Hij begrijpt niet wat je zegt en hij kan niet aangeven wat hij wil. Af en toe komt er een losse klank uit zijn mond. Verder is hij bedlegerig en incontinent voor ontlasting en urine. Hij kan eten als hij gevoerd wordt. Hij komt, zoals jij al aangeeft in je laatste punt, in een verpleeghuis.
Ik stel nu de volgende vragen: Is dit een gewenste uitkomst? Zo niet, waar had de behandelend professionele hulpverlener een andere beslissing kunnen of moeten nemen? Wat had hij dan kunnen besluiten om wel of niet te doen?
Ik ben niet medisch onderlegd, dus prik me niet vast op behandelingen.
Een aantal punten waarop besloten kan worden tot euthanasie:
Bij binnenkomst van de patient op de SEH. Op grond van conditie van de patient, gebaseerd op een score...
Bij binnenkomst van de patient op de intensive care. Ook gebaseerd op een score...
Na het afronden van de behandeling die volgt op de reanimatiebehandeling tijdens een (al dan niet kunstmatig) coma.
Na het afronden van de neurologische tests als de patient weer bij is...
Of op enig moment daarna...
Ik realiseer me dat deze redeneertrant een keihard dilemma blootlegt.
Bij al dan niet kiezen voor reanimatie wordt nu eenmaal per definitie een keuze gemaakt tussen leven en dood.
Eerder is al betoogd dat burgerhulpverleners niet de ideale partij zijn om die keuze te maken...
Als artsen de meest aangewezen personen zijn om die keuze te maken, moeten we
óf 2 artsen op iedere AED-oproep afsturen...
óf die keuze verderop in de keten door artsen laten maken...
Wat ik bij mijn voorbeelden bedoelde te zeggen, is dat we er misschien aan moeten wennen dat die keuze verderop in de keten moet worden gemaakt, omdat de kwaliteit van leven in het geding is...
Als die keuze door de artsen niet gemaakt wordt, zullen burgerhulpverleners en ambu-verpleegkundigen zich blijven afvragen of ze de patient niet van de wal in de sloot helpen door de reanimatie te starten. Zoals hiervoor ook betoogd is...