Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257781 keer)

0 gebruikers (en 71 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #870 Gepost op: 11 januari 2013, 19:43:47
Je zult vast iets soortgelijks hebben gezegd. Maar het geciteerde kwam uit mijn post.

Remco

Dat is het nadeel van genuanceerde opmerkingen, je weet nooit precies wie ze gemaakt heeft.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #871 Gepost op: 11 januari 2013, 19:54:23
In relatie tot de Noord Hollandse onderzoeksbevindingen, kan men ook rustig zeggen dat de resultaten niet zo relevant zijn. Men geeft aan dat de ambulance in gemiddeld 9 minuten ter plaatse was. Dat is 6 minuten sneller dan de 15 minuten norm. De onderzoeksredactie van RTL heeft een lange lijst gepubliceerd met gebieden waar de ambulances niet binnen 15 minuten ter plaatse zijn (zelfs een gebied waar 83% van de ambulances te laat arriveren). De gunstige onderzoeksresultaten kan men daarom niet toeschrijven aan de AED, het overnemen van beademing door de ambulancedienst + medicatie is misschien wel van grotere invloed.
Ik ben maar een leek en heb me niet echt verdiept in het onderzoek, maar pleit het dan niet juist voor de snelle AED inzet? Zo snel mogelijk het hart weer op gang helpen leid toch (over het algemeen) tot de minste schade? Doet de ambulance er langer over dan is het belang dus nog groter om het hart tot de aankomst van de ambulance bezig te houden. Of je 9 minuten moet wachten op de eerste ambu of 15 minuten, in het eerste geval ga je al door de magische 6 minuten heen, in het tweede geval kan je er haast beter een lakentje overheen leggen.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #872 Gepost op: 11 januari 2013, 20:03:01
Ik ben maar een leek en heb me niet echt verdiept in het onderzoek, maar pleit het dan niet juist voor de snelle AED inzet? Zo snel mogelijk het hart weer op gang helpen leid toch (over het algemeen) tot de minste schade? Doet de ambulance er langer over dan is het belang dus nog groter om het hart tot de aankomst van de ambulance bezig te houden. Of je 9 minuten moet wachten op de eerste ambu of 15 minuten, in het eerste geval ga je al door de magische 6 minuten heen, in het tweede geval kan je er haast beter een lakentje overheen leggen.....

De AED komt in Friesland niet sneller dan in Amsterdam he. Kennelijk heeft een AED die via dispatching na 6.5 minuten (ambu is er na 9 en AED zou 2,5 minuten eerder zijn = 6.5 minuten) in Noord holland geen effect (geen patienten zonder neurologische schade). Op plaatsen waar de ambulance later is wordt die AED na 6.5 minuten niet ineens wel effectief.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #873 Gepost op: 11 januari 2013, 20:04:52
Ik ben maar een leek en heb me niet echt verdiept in het onderzoek, maar pleit het dan niet juist voor de snelle AED inzet? Zo snel mogelijk het hart weer op gang helpen leid toch (over het algemeen) tot de minste schade? Doet de ambulance er langer over dan is het belang dus nog groter om het hart tot de aankomst van de ambulance bezig te houden. Of je 9 minuten moet wachten op de eerste ambu of 15 minuten, in het eerste geval ga je al door de magische 6 minuten heen, in het tweede geval kan je er haast beter een lakentje overheen leggen.....

De AED is een automatische klapmachine die hooguit het ritme kan herstellen als de hartstilstand op te lossen is met een schok. Het gaat niet om het trucje van de machine, door het ritme te herstellen ben je er nog lang niet, het gaat om de patient als geheel waarbij je moet zorgen dat er voldoende zuurstof in het bloed komt, de bloeddruk effectief is, etc. Daar heb je de ambulanceverpleegkundige nodig met zijn apparatuur en medicatieset.

Het gaan niet om de machine, maar om de patient.

http://www.youtube.com/watch?v=arCITMfxvEc


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #874 Gepost op: 11 januari 2013, 20:09:21
De AED is een automatische klapmachine die hooguit het ritme kan herstellen als de hartstilstand op te lossen is met een schok. Het gaat niet om het trucje van de machine, door het ritme te herstellen ben je er nog lang niet, het gaat om de patient als geheel waarbij je moet zorgen dat er voldoende zuurstof in het bloed komt, de bloeddruk effectief is, etc. Daar heb je de ambulanceverpleegkundige nodig met zijn apparatuur en medicatieset.
Absoluut, dat zal ik ook niet ontkennen, maar je draagt zelf enkele punten aan waar iedereen voor kan zorgen, circulatie en beademing. Uiteraard kan niemand het op de wijze waarop de ambulanceverpleegkundige het kan, maar ik heb liever belabberde circulatie en beademing tot de ambu er is dan helemaal geen.  998765

De AED komt in Friesland niet sneller dan in Amsterdam he. Kennelijk heeft een AED die via dispatching na 6.5 minuten (ambu is er na 9 en AED zou 2,5 minuten eerder zijn = 6.5 minuten) in Noord holland geen effect (geen patienten zonder neurologische schade). Op plaatsen waar de ambulance later is wordt die AED na 6.5 minuten niet ineens wel effectief.
Je hebt inderdaad gelijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #875 Gepost op: 11 januari 2013, 20:13:37
Absoluut, dat zal ik ook niet ontkennen, maar je draagt zelf enkele punten aan waar iedereen voor kan zorgen, circulatie en beademing. Uiteraard kan niemand het op de wijze waarop de ambulanceverpleegkundige het kan, maar ik heb liever belabberde circulatie en beademing tot de ambu er is dan helemaal geen.  998765

Waarom zou je dan nog wachten op de ambulance? Aan de AED blijven hangen en met de taxi naar ziekenhuis.

Probeer eens dieper nadenken over hoe jij kunt zorgen voor de beademing? Met je uitgeademde lucht?


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #876 Gepost op: 11 januari 2013, 20:18:04
Dat is het nadeel van genuanceerde opmerkingen, je weet nooit precies wie ze gemaakt heeft.

ROTFLOL
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #877 Gepost op: 11 januari 2013, 20:24:33
Waarom zou je dan nog wachten op de ambulance? Aan de AED blijven hangen en met de taxi naar ziekenhuis.

Probeer eens dieper nadenken over hoe jij kunt zorgen voor de beademing? Met je uitgeademde lucht?
Ja, dat had ik al begrepen. Mijn uitgeademde lucht is natuurlijk veel minder nuttig als de zuurstofflessen van de ambulance. Dat schrijf ik ook, het is belabberd, maar beter als niets. Ik teken er ook voor om de ambu voor mijn deur te laten posten, maar dat zit er, vooralsnog, niet in. ;)

Ik heb overigens even gekeken en het ritje van mijn huis naar de eerste SEH is 5 minuten.... Dus in dat opzicht is je voorstel nog niet eens zo'n slecht idee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #878 Gepost op: 11 januari 2013, 20:38:21
Ja, dat had ik al begrepen. Mijn uitgeademde lucht is natuurlijk veel minder nuttig als de zuurstofflessen van de ambulance. Dat schrijf ik ook, het is belabberd, maar beter als niets. Ik teken er ook voor om de ambu voor mijn deur te laten posten, maar dat zit er, vooralsnog, niet in. ;)


De opmerking van 024 (in andere woorden) dat zuurstofgebrek niet alleen een gevolg is van een hartstilstand maar ook de oorzaak van de hartstilstand kan zijn zit nu goed in mijn hoofd.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #879 Gepost op: 11 januari 2013, 21:11:50
De AED is een automatische klapmachine die hooguit het ritme kan herstellen als de hartstilstand op te lossen is met een schok. Het gaat niet om het trucje van de machine, door het ritme te herstellen ben je er nog lang niet, het gaat om de patient als geheel waarbij je moet zorgen dat er voldoende zuurstof in het bloed komt, de bloeddruk effectief is, etc. Daar heb je de ambulanceverpleegkundige nodig met zijn apparatuur en medicatieset.

Het gaan niet om de machine, maar om de patient.


Natuurlijk is de AED geen wondermiddel. Net zomin als de EHBO'er een wonderdokter is.
Het enige wat de EHBO'er evt met inzet AED kan doen, is wat tijd rekken, zodat de ambu niet te laat komt. En hopelijk zorgen we ervoor dat de uitgangspositie van de patient op het moment dat de ambu arriveert, beter is dan dat hij zonder ons zou zijn.

Natuurlijk zou het meest ideaal zijn, als we de aanrijdtijden van de ambu terug konden brengen tot die 6 minuten. Maar dat zit er niet in. Hier op het Drentse/Groningse platteland al helemaal niet.

Overigens is haalt de brandweer hier in Drenthe de voorgeschreven aanrijdtijden lang niet....en wordt er gesproken over verruiming van de aanrijdtijden. Voor mij is dat de omgekeerde wereld. Net zo goed als dat het de omgekeerde wereld zou zijn, als je de aanrijdtijd van de ambu zou verruimen 'omdat er wel burgerhulpverleners zijn'.