Soms kun je niet om toestemming vragen en dan kom je uit bij overmacht.
Denk aan bijvoorbeeld een baby redden bij brand, de buurman op de grond zien liggen waarvan je weet dat deze hartproblemen heeft etc etc.
Op de eerste pagina staat de casus, iemand overleden in bed. Er is nergens brand, je ziet nergens iemand liggen, je hebt alleen een sms van de ambulancedienst gekregen.
Ik heb al 10 keer gezegd dat het me niet gaat om de brandweerman of politieman.
Ik heb het over burgerhulpverleners.
Via de media wordt heel het land voorgelicht dat het gaat om goed getrainde mensen. Dat is niet waar, het is zelfs niet nodig dat iemand een certificaat gehaald heeft volgens HartslagNU.
Iedereen kan zich aanmelden als burgerhulpverlener, er worden geen eisen gesteld aan de bekwaamheid. We spreken niet meer exclusief over gemotiveerde leden van de EHBO of Rode Kruis.
Onder de burgerhulpverleners kunnen zich ook ongetrainde draaideurcriminelen bevinden. Mensen die een gelegenheid krijgen om de woning te bezichtigen, mensen die weten dat binnen een half uur iedereen inclusief familie de woning verlaat richting ziekenhuis.
Ik vraag me werkelijk af of ik de enige ben die daar problemen mee heeft dat het kan op deze manier, terwijl elke eerbare beroeps- of vrijwillige hulpverlener doodleuk deze groep burgerhulpverleners ziet als een enorm waardevolle aanvulling.