Laat ik dan een van die weinige EHBO-ers zijn die zich niet perse negatief aangesproken voelt door opmerkingen van 024. Een verfrissende duidelijke mening die ik graag meer zie!
Eerste Hulp Bij
Ongevallen, daar ligt de kracht van een EHBO-er! Er wordt hier veel stil gestaan bij een klein deel van de EHBO-leerstof, namelijk de BLS. Maar EHBO bestaat uit meer. Het merendeel van de leerstof bestaat uit niet perse levensbedreigende onderwerpen zoals kneuzingen, botbreuken, verbranding, maar ook kleine zaken zoals een beestje in het oor, een strijkkraaltje in de neus, splinters, pleisters plakken en simpele verbandjes aanleggen.
Het OK heeft zich er op toegelegd deze leerstof beschikbaar te houden voor het grootste deel van de bevolking...een goede zaak, vind ik. Dit houdt dan wel in dat de leerstof ook door iedereen die een EHBO cursus volgt, te bevatten moet zijn.
Is deze vorm van EHBO onderwijs geschikt voor een (jonge) papa,mama? Voor iemand die besluit een eigen kinderopvang thuis op te zetten? Voor iemand wiens vader tijdens een feestje naar de borst grijpt en in elkaar zakt? Voor iemand die op evenementen (simpele) EHBO verleent? Ja, in al deze zaken denk ik dat de EHBO lesstof hierin kan voorzien.
Hoort een EHBO-er middels een sms-je als een veredelde first-responder naar een vreemd huis gezonden te worden om daar
zorg-taken te verrichten? Neen, absoluut niet!
Ik begrijp dat een deel van de EHBO-ers zich graag wilt werpen op EHBO+ taken, zoals sms gestuurde reanimatie-inzetten. Dit zou wel kunnen, maar dat vergt een betere opleiding, screening en kwaliteitsborging (Sigma-opleiding?)