Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257691 keer)

0 gebruikers (en 40 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #910 Gepost op: 13 januari 2013, 22:45:38
Ambulanceteams moeten ervan uitgaan dat een eerste hulpverlener alleen de handgreep van Zach aangeleerd heeft gekregen, niet getraind is in assisteren bij log roll etc, verder gebruikt de ambulancezorg niet de handgreep van Zach.
Desbetreffend ambuteam was dit denk ik even vergeten. Volgens de richtlijnen van LPA7 mag alleen brandweer en GHOR personeel worden verwacht dat ze bij die handelingen kunnen assisteren. Die zijn daar namelijk in getraind. In de praktijk gaat het soms anders maar dat is niet volgens de standaardafspraken en gedaan om onduidelijkheden en verkeerde verwachtingen te voorkomen.

Nu had ik het gelukkig wel al een paar keer geoefend bij het RK op oefen avonden, maar inderdaad ik verbaasde me er over dat ze er zo van uit gingen. Overigens heb ik me over iets anders bij dat slachtoffer nog veel meer verbaasd. Het was een Britse jongen, verkeerd gevallen, pijn in onderrug, geen gevoel in zijn benen. Hij sprak alleen Engels (was bij kennis en redelijk in paniek) vervolgens begint de AVP gewoon in het Nederlands tegen hem te praten, ik wijs haar op het feit dat hij engels talig is, ze doet haar best 2 of 3 dingen in het engels aan hem te vragen en switcht vervolgens terug naar Nederlands. Ze vertelde ons doodleuk wat we gingen doen (infuus aanleggen, op zijn zij draaien, wervel onderzoek en dan eventueel op de plank) maar nam dus niet de moeite even engels te praten.  Ik heb het maar even voor hem vertaald, het lijkt mij dat als je wil dat iemand niet probeert te bewegen je wel wilt dat die persoon op de hoogte is als je een infuus gaat aanleggen of een log-roll gaat uitvoeren / planken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #911 Gepost op: 13 januari 2013, 22:54:01
Nu had ik het gelukkig wel al een paar keer geoefend bij het RK op oefen avonden, maar inderdaad ik verbaasde me er over dat ze er zo van uit gingen. Overigens heb ik me over iets anders bij dat slachtoffer nog veel meer verbaasd. Het was een Britse jongen, verkeerd gevallen, pijn in onderrug, geen gevoel in zijn benen. Hij sprak alleen Engels (was bij kennis en redelijk in paniek) vervolgens begint de AVP gewoon in het Nederlands tegen hem te praten, ik wijs haar op het feit dat hij engels talig is, ze doet haar best 2 of 3 dingen in het engels aan hem te vragen en switcht vervolgens terug naar Nederlands. Ze vertelde ons doodleuk wat we gingen doen (infuus aanleggen, op zijn zij draaien, wervel onderzoek en dan eventueel op de plank) maar nam dus niet de moeite even engels te praten.  Ik heb het maar even voor hem vertaald, het lijkt mij dat als je wil dat iemand niet probeert te bewegen je wel wilt dat die persoon op de hoogte is als je een infuus gaat aanleggen of een log-roll gaat uitvoeren / planken.

Nou die AVP mag zich inderdaad wel meer richten op de punten die jij terecht aangeeft...... :-\ ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #912 Gepost op: 13 januari 2013, 23:07:29
Nou die AVP mag zich inderdaad wel meer richten op de punten die jij terecht aangeeft...... :-\ ???

Ach het is gelukkig goedgekomen, heb die jongen later nog gesproken, was gelukkig een probleem van tijdelijke aard, afgeknelde zenuw of iets in die richting geloof ik. Hij heeft een uur of 10 in het ziekenhuis gelegen met wat morfine. Was blij hem weer te spreken achteraf en dat het dus mee bleek te vallen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #913 Gepost op: 14 januari 2013, 09:18:28
Enorme heisa over meer willen doen das standaard EHBO? De zgn. wannabees hou je altijd, potentiele pastienten moeten beschermd worden tegen eerste hulpverleners die ongetraind en vooral ongeoorloofd en met name onjuist uitgevoerde/geindiceerde handelingen gaan uitvoeren0
Je moet je niet focussen op die enkele wannabe, die heb je overal in elk vakgebied.
Ja inderdaad, een enorme heisa. Als er een willekeurige handeling wordt opgevoerd in een discussie/onderwerp die buiten de zogenaamde "normale" leken EHBO valt dan vallen enkele deskundigen er direct overheen met termen als onverantwoord en gevaarlijk. Zitten we kennelijk aan het brood van profesionals?
Zolang er geen sprake is van medisch handelen kan en mag dat, los even van de vraag of iemand hier wel of niet in getraind is wat in mijn ogen ook noodzakelijk is.

Maatschappelijke relevantie een loze kreet?? ik dacht het niet,op iedere hoek van een wijk een ambu neerzetten lijkt op t eerste oog kwalitsaitef goede zorg maar is dat niet omdat A. de kosten onevenredig hoog zijn B. het ambulanceteam al snel onervaren raakt omdat er een grotere beschikbaarheid van ambulances is ontstaan.
Maatschapelijke relevantie gaat over betaalbaarheid van zorg en investeringen in mens en maatschappij, welzeker relevant, ook al vind jij van niet!
Maatschappelijke relevantie in deze gaat niet alleen over de ambulancezorg.
De rol en plaats van de leken EHBO-er wordt duidelijk onderschat. Hoe beter opgeleid, getraind en geoefend de EHBO-ers zijn in de voorpost rol des te beter dat is voor slachtoffers/patienten.
Vergeet ook niet dat EHBO-ers buiten het potje van de reguliere gezondheidzorg worden opgeleid dus er wordt niet aan jullie potje geknabbbeld.
Als er geen EHBO-ers zouden zijn dan kan je inderdaad op elke hoek een ambulance neerzetten.

Het LPA gaat er dus vanuit dat "alleen brandweer en GHOR personeel worden verwacht dat ze bij die handelingen kunnen assisteren".
Dat is een absoluut gebrek aan visie van de Stichting LAMP welke kennelijk niet beseft welk potentieel buiten deze groepen rondlopen die ook kundig en vaardig zijn in dergelijke handelingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #914 Gepost op: 14 januari 2013, 09:29:18
Laat ik dan een van die weinige EHBO-ers zijn die zich niet perse negatief aangesproken voelt door opmerkingen van 024. Een verfrissende duidelijke mening die ik graag meer zie!  O0

Eerste Hulp Bij Ongevallen, daar ligt de kracht van een EHBO-er! Er wordt hier veel stil gestaan bij een klein deel van de EHBO-leerstof, namelijk de BLS. Maar EHBO bestaat uit meer. Het merendeel van de leerstof bestaat uit niet perse levensbedreigende onderwerpen zoals kneuzingen, botbreuken, verbranding, maar ook kleine zaken zoals een beestje in het oor, een strijkkraaltje in de neus, splinters, pleisters plakken en simpele verbandjes aanleggen.
Het OK heeft zich er op toegelegd deze leerstof beschikbaar te houden voor het grootste deel van de bevolking...een goede zaak, vind ik. Dit houdt dan wel in dat de leerstof ook door iedereen die een EHBO cursus volgt, te bevatten moet zijn.

Is deze vorm van EHBO onderwijs geschikt voor een (jonge) papa,mama? Voor iemand die besluit een eigen kinderopvang thuis op te zetten? Voor iemand wiens vader tijdens een feestje naar de borst grijpt en in elkaar zakt? Voor iemand die op evenementen (simpele) EHBO verleent? Ja, in al deze zaken denk ik dat de EHBO lesstof hierin kan voorzien.
Hoort een EHBO-er middels een sms-je als een veredelde first-responder naar een vreemd huis gezonden te worden om daar zorg-taken te verrichten? Neen, absoluut niet!

Ik begrijp dat een deel van de EHBO-ers zich graag wilt werpen op EHBO+ taken, zoals sms gestuurde reanimatie-inzetten. Dit zou wel kunnen, maar dat vergt een betere opleiding, screening en kwaliteitsborging (Sigma-opleiding?)
vrijwilliger instructeur


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #915 Gepost op: 14 januari 2013, 10:09:44

Is deze vorm van EHBO onderwijs geschikt voor een (jonge) papa,mama? Voor iemand die besluit een eigen kinderopvang thuis op te zetten? Voor iemand wiens vader tijdens een feestje naar de borst grijpt en in elkaar zakt? Voor iemand die op evenementen (simpele) EHBO verleent? Ja, in al deze zaken denk ik dat de EHBO lesstof hierin kan voorzien.
Hoort een EHBO-er middels een sms-je als een veredelde first-responder naar een vreemd huis gezonden te worden om daar zorg-taken te verrichten? Neen, absoluut niet!

Ik begrijp dat een deel van de EHBO-ers zich graag wilt werpen op EHBO+ taken, zoals sms gestuurde reanimatie-inzetten. Dit zou wel kunnen, maar dat vergt een betere opleiding, screening en kwaliteitsborging (Sigma-opleiding?)
Voor het merendeel zal inderdaad de huidige lestof van het oranje kruis wel voldoen voor het huis-tuin-keuken gebeuren.
Zodra je praat over verkeersongevallen, trauma's en arbeidsongevallen etc. dan zal het standaard oranje kruis diploma absoluut en totaal niet voldoen.
Voor die categorie mensen die daarmee te maken (kunnen) krijgen is EHBO+ opleiding noodzakelijk.
Je kan de maatschappij niet opzadelen met alleen standaard opgeleide EHBO-ers welke niet opgeleid zijn te handelen bij verkeersongevallen, trauma's en arbeidsongevallen. Let wel het gaat om uitgebreide leken eerstehulp en geen medische handelingen in afwachting van de ambulance.
Een sigma opleiding is zwaar en niet zomaar toegankelijk. Een tussenvorm tussen sigma en de standaard is wenselijk. Gezien de visie van het oranje kruis kunnen zij in die behoefte niet voorzien. Dan is het zoeken naar andere organisaties die dat wel doen zoals het LPEV of Rode Kruis.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #916 Gepost op: 14 januari 2013, 10:18:55
Outcome of cardiac arrest survivors: cognition, daily activities and quality of life on Vimeo Recente informatie voor degene die, net als ik, wat meer wil weten over de kwaliteit van leven na een reanimatie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #917 Gepost op: 14 januari 2013, 10:21:09
Dit argument heb je een aantal keren gebezigd en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de onderbouwing.
Volgens de Hartstichting hebben 80% van de met succes gereanimeerde mensen geen restverschijnselen en variëren voor de overige 20% de restverschijnselen van licht tot zeer ernstig. Als je simpelweg googlet, lijken de cijfers van de Hartstichting nogal positief gekleurd. Maar hoe zijn de echte cijfers?
Het is mij bekend dat de kans op een succesvolle reanimatie stukken kleiner wordt naarmate de betrokkene ouder is. Maar is het ook zo dat de kans op restverschijnselen dan toeneemt?

Ik heb dat argument regelmatig gebezigd, ik kan het niet onderbouwen met cijfers omdat die niet eens bestaan. Ik doe dit soort uitspraken puur op grond van mijn eigen ervaring (circa 40 jaar in ziekenhuizen). Ik herken niets in de cijfers die de Hartstichting ons probeert voor te houden.

Er bestaat wel wat cijfermateriaal over reanimaties op de Intensive Care, in feite de 'beste' omgeving om een hartstilstand te krijgen. De succespercentages liggen daar het hoogst, feit blijft dat ook op de IC de kans dat oudere, broze mensen een reanimatie overleven zonder verdere gezondheidsschade niet zo hoog is.

NVVA (beroepsvereniging van verpleeghuisartsen) heeft een onderzoek gedaan. Het aantal succesvolle reanimaties in verpleeghuizen is 2 - 3 %.

Er bestaan geen cijfers over reanimaties buiten op straat of door burgerhulpverleners.

Het lichaam van oudere mensen kan niet meer zo makkelijk compenseren. Veel factoren spelen een rol, onderliggende aandoeningen van de longen, het hart, de bloedvaten, de nieren, enz. Bijvoorbeeld, de aanwezigheid van kalk en vettigheid, iedereen weet dat het slecht voor je vaatwasmachine is, maar het is ook slecht als het in je vaten zit omdat het zorgt voor slechte doorbloeding. Je kunt inderdaad stellen dat zowel de kans op een succesvolle reanimatie afneemt als de kans op overleving zonder verdere gevolgen afneemt naarmate de leeftijd stijgt. Nu we het toch even over kalk hebben, in de botten is het vaak andersom. Breuken van ribben of borstbeen ontstaan bij (hoog) bejaarden gemakkelijk. Dat is niet verwijtbaar aan de hulpverlener. De uitspraak van forumleden dat het geen bezwaar is omdat alles beter is dan overlijden deel ik absoluut niet, het ontstaan van deze fracturen bij ouderen valt onder ernstig bijkomend letsel.

Ik heb ook een probleem met " de restverschijnselen van licht tot zeer ernstig", een prachtige edoch niets zeggende zin gebruikt door de Hartstichting. Medisch-technisch gezien kan een restverschijnsel "licht"  zijn. Het kan in combinatie met de aandoening(en) die een patient al had voor de reanimatie voldoende zijn voor een opname in een verzorgingshuis of verpleeghuis. Voor de patient kan het afscheid nemen van de vertrouwde (woon) omgeving 'ernstig' zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #918 Gepost op: 14 januari 2013, 10:31:30
Naar aanleiding daarvan zat ik wat na te denken over de zuurstofkoffer bij mij in de garage. Ik ben getraind om het ding te gebruiken aan de waterkant (in het kader van duiken). Als ik nou ipv een AED aansluiten gewoon ga reanimeren met zuurstof, zou het bezwaar tegen lekeninzet dan voor een deel zijn weggenomen? Volgens mij hadden we eerder al vastgesteld als je niet naast een AED omvalt, het inzetten ervan ook geen toegevoegde waarde meer had (volgens de statistieken uit het aangehaalde onderzoek).

Ik weet niet hoe ruim je scholing voor gebruik aan de waterkant in het kader van duiken mag interpreteren. Op zich zou je iets kunnen bedenken over het in bed duiken van een incontinente bejaarde met de zuurstofkoffer uit de garage. Ik ben er geen voorstander van.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #919 Gepost op: 14 januari 2013, 10:54:17
Outcome of cardiac arrest survivors: cognition, daily activities and quality of life on Vimeo Recente informatie voor degene die, net als ik, wat meer wil weten over de kwaliteit van leven na een reanimatie.

Ik neem aan dat je de video helemaal bekeken hebt, wat weet je nu meer dan?