Zonder de rest van de post te bekritiseren, is dit lage percentage natuurlijk ook te verklaren door de leeftijd en gezondheidstoestand van de meeste bewoners van verpleeghuizen.
Ik denk dat dit te gedifferentieerd is. Mijn gok is dat als je er getallen naast zou leggen van bijvoorbeeld een (vecht)sportschool met een AED aan de muur er veel rooskleuriger uit zouden zien (om maar een zijstraat te noemen.)
Ik denk dat cijfers wat zeggen als je het over een groter geheel laat zien, maar ja, blijkbaar zijn die er niet...
Meer cijfers zijn er niet. Ik heb gekozen om mij te beperken tot het aangeven welke cijfers er
wel zijn in antwoord op een vraag van een forumlid, ik heb geen combinaties gemaakt van deze cijfers of het blind omgeslagen naar de situatie in woonhuizen of bugerhulpverlening. In verpleeghuizen wordt niet iedereen gereanimeerd, een deel van de mensen heeft een niet-reanimatie verklaring en er is een groep waarbij reanimatie valt onder zinloos medisch handelen. De cijfers van NVAA gaan over de mensen die wel worden gereanimeerd, dus de mensen waarbij er medisch gezien geen sprake is van zinloos medisch handelen.
AED aan de muur in de sportschool is al helemaal niet te vergelijken met het uitrukken naar woonadressen. Daar is sprake van hartstilstand in bijzijn van een andere persoon die onmiddelijk ingrijpt middels AED gebruik. Verpleeghuizen zijn geen grote IC waar men continue weet of het hart van alle bewoners nog klopt zoals men het graag wil.