Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257603 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #960 Gepost op: 15 januari 2013, 22:11:09
Ik denk van niet, want als aan extern aan de kaak getrokken wordt, zorgt er een reflex voor die naar de kaak gestuurd wordt, die er voor zorgt dat de kaak niet uit de kom getrokken wordt.
maar het lukt wel als de lotus meewerkt

Die reflex ben ik nog nooit tegen gekomen.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #961 Gepost op: 15 januari 2013, 22:26:40
Die reflex ben ik nog nooit tegen gekomen.

Ja ben er ook zeer benieuwd naar...

Overigens kunenn ehbo-ers en bhv ers etc ruimschoots op elkaar oefenen tijdens een ofenavond, benadert de anatomie in ieder geval meer de natuurlijke werkelijkheid dan de fantoompoppen doen.. En voor de broodnodige kaakspierrelaxtie gewoon eerst een goede ontspaningsoefening doen, wordt t meteen heerlijk rustig in de zaal  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #962 Gepost op: 15 januari 2013, 23:23:31
Die reflex ben ik nog nooit tegen gekomen.

D : is dat plaatje links bij jou jaw-thrust en chinlift in 1 ? :P


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #963 Gepost op: 15 januari 2013, 23:46:06

Ik denk van niet, want als aan extern aan de kaak getrokken wordt, zorgt er een reflex voor die naar de kaak gestuurd wordt, die er voor zorgt dat de kaak niet uit de kom getrokken wordt.
maar het lukt wel als de lotus meewerkt


Ja.., ja...,

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #964 Gepost op: 15 januari 2013, 23:48:04
De mandibularis absurdicus reflex


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #965 Gepost op: 17 januari 2013, 22:15:08
De mandibularis absurdicus reflex

ik ben bang dat het fabeltje blijkt te zijn  98uiye


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #966 Gepost op: 17 januari 2013, 23:07:45
D : is dat plaatje links bij jou jaw-thrust en chinlift in 1 ? :P

Dat is de C-greep, waarmee je met 1 hand met een ambuballon kan beademen. Pink doet de jawthrust, kinlift en masker fixatie met de rest vd hand.
Arts  www.alphalog.nl


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #967 Gepost op: 17 januari 2013, 23:11:07
Dat is de C-greep, waarmee je met 1 hand met een ambuballon kan beademen. Pink doet de jawthrust, kinlift en masker fixatie met de rest vd hand.

senks!  weer wat geleerd ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #968 Gepost op: 18 januari 2013, 22:15:56
Die reflex ben ik nog nooit tegen gekomen.

Ik heb er minder verstand van dan jullie, maar ik heb onderstaand onderzoek gevonden en ik denk dat het de bron is van die reflex
Jammer dat ik de resultaten niet kon vinden.

Dept. of Oral-Maxillofacial Surgery, Prosthodontics and Special Dental Care, Faculty of Medicine, Utrecht University
Universiteitsweg 100, 3584 CG Utrecht, The Netherlands --- Phone +31 30 253 3540 --- Fax +31 30 253 5537
Modulatie van kaak rek-reflex  

Onderzoeksgebied

Het wetenschappelijk onderzoek van de Vakgroep Bijzondere Tandheelkunde richt zich o.a. op de neuromusculaire sturing van het kauwstelsel. Dat betekent dat wordt onderzocht hoe bijvoorbeeld tijdens het kauwen van voedsel het centrale zenuwstelsel de activiteit van de betrokken spieren zodanig regelt en op elkaar afstemt dat steeds de juiste mondopening tot stand komt en ook de juiste bijtkracht wordt geleverd. Zo is gebleken dat tijdens het kauwen slechts een geringe hoeveelheid activiteit van de sluitspieren van de onderkaak noodzakelijk is voor het maken van de sluitbewegingen. Extra spieractiviteit is echter vereist voor het overwinnen van de voedselweerstand. Om de neuromusculaire sturing van deze extra activiteit te bestuderen wordt de voedselweerstand gesimuleerd door een uitwendige kracht geleverd door een computer gestuurd elektro-magneet systeem. De elektrische activiteit van de kaakspieren en de beweging van de kaak van proefpersonen worden geregistreerd tijdens cyclische open-dicht bewegingen. Uit dit onderzoek is gebleken dat de extra spieractiviteit bestaat uit een gedeelte (< 70%) dat optreedt als directe reactie op de uitwendige kracht, terwijl het resterende deel afkomstig is van anticipatie op de kracht. De door de uitwendige kracht opgewekte extra spieractiviteit komt reflexmatig tot stand en heeft een latentie van ongeveer 20 ms. De spierspoeltjes, die aanwezig zijn in de sluitspieren, spelen hierbij een rol. Via een reflexbaan worden veranderingen in de lengte en in de snelheid van de spieren gesignaleerd door deze spierspoeltjes. De gevoeligheid van de reflex hangt af van het moment in de open-dicht beweging waarop de reflexwerking ontstaat (modulatie).
 
Doel van het project

De modulatie tijdens een kauwcyclus van de feedback van de spierspoel afferenten naar de motorneuronen zal worden onderzocht. Door een korte krachtpuls op de kaak uit te oefenen wordt een rek-reflex opgewekt. De krachtpuls zal worden aangeboden op verschillende momenten tijdens een open-dicht beweging. De intensiteit van de krachtpuls zal worden gevarieerd. De metingen zullen worden uitgevoerd onder verschillende condities van de voedselweerstand simulerende kracht. Uit deze metingen kan inzicht worden verkregen omtrent de modulatie van de rek-reflex van de sluitspieren van het kaakstelsel. Daarnaast zal de reflexgevoeligheid onder dynamische condities vergeleken worden met de gevoeligheid van de statische rekreflex.
 

Begeleiding vanuit de Vakgroep Bijzondere Tandheelkunde:

Dr. A. van der Bilt,  tel. 253 3096 Stratenum, kamer 4.129,
Prof. Dr. F. Bosman

Begeleiding vanuit de Vakgroep Fysica van de Mens:

Prof. Dr. C.J. Erkelens


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #969 Gepost op: 18 januari 2013, 22:37:15
Ik heb er minder verstand van dan jullie, maar ik heb onderstaand onderzoek gevonden en ik denk dat het de bron is van die reflex

EHBO-er,

We hebben het over de manuele controle van de ademweg, bij een diep bewusteloos slachtoffer. Kenmerk hiervan is verlies van reflex activiteit.

Het door jou aangehaalde onderzoek heeft helemaal niets te maken met dit onderwerp.

Expert.