Jij hebt het over de manuele controle van de ademweg, bij een diep bewusteloos slachtoffer. Kenmerk hiervan is verlies van reflex activiteit.
Het door jou aangehaalde onderzoek heeft helemaal niets te maken met dit onderwerp.
de vraag van auditor was, "zou je de kinlift oefen op een diep slapende persoon vergelijkbaar zijn met een bewusteloos persoon? Als dat zo is dan hebben we vannacht iets te doen, al denk ik dat een aantal partners wel een beetje raar wakker zal worden....."
mijn reactie was
"Ik denk van niet, want als aan extern aan de kaak getrokken wordt, zorgt er een reflex voor die naar de kaak gestuurd wordt, die er voor zorgt dat de kaak niet uit de kom getrokken wordt,
maar het lukt wel als de lotus meewerkt"
jouw reactie "Ja.., ja...,"
Okay EHBO-er,
Even wat zaken op een rijtje zetten. De discussie over de Chinlift is enkele pagina's terug begonnen. Daarin stelt Willem dat cursisten kennelijk niet in staat zijn om een effectieve Chinlift te demonstreren in een herhalingsles EHBO. In het debat geeft hij aan dat de Chinlift een vrij simpele handeling is.
In reactie daarop heb ik, in het verloop van de discussie, aangegeven dat de
uitvoering van een effectieve Chinlift bij bewusteloos slachtoffer iets anders is dan oefening op een pop. Daarbij stel ik expliciet dat oefening en ervaring in deze handeling eigenlijk alleen verkregen kan worden onder de controleerde omstandigheden op een Operatie Kamer, bij patiënten na inductie van algehele anesthesie, onder leiding van een ervaren anesthesioloog.
Door inductie van algehele anesthesie wordt het lichaam namelijk gecontroleerd in diepe bewusteloosheid gebracht, waarbij reflexen afwezig zijn en de ademhaling stopt. Je zweeft dan op het randje van de dood. Dat klinkt erg dramatisch, maar dat is wel de kern van mijn vak. In de rest van het ziekenhuis zou een dergelijke staat directe aanleiding zijn om het reanimatie team op te roepen.
Zoals jij correct weergeeft is de vraag van Auditor vervolgens of je diepe bewusteloosheid kunt vergelijken met diepe slaap. Het antwoord op deze vraag is neen. Hierop geef ik inhoudelijk een medisch onderbouwd antwoord. Hieronder een deel van het citaat, wat in de literatuur overigens bekend is als het Nandi effect.
Onder normale omstandigheden, wordt de integriteit van de bovenste luchtwegen adequaat gewaarborgd door een delicaat samenspel van spierspanning. Bij een diep bewusteloos slachtoffer gaat, als gevolg van verlies hiervan deze integriteit verloren en is de luchtweg niet langer patent.
Expert.
Vervolgens kom jij in werkelijk erbarmelijk Nederlands uit de hoek, met een volstrekt absurd antwoord op dezelfde vraag van Auditor, waarvan werkelijk niets te begrijpen is. En dat, beste EHBO-er, was de reden van mijn "ja…, ja…". Op de lezer komt dat over als iemand, die zich in een taal wil uitdrukken, waarvan die zelf helemaal niets snapt. Dat maakt je reactie clownesk en een goede discussie bijzonder lastig.
Enkele pagina's terug heeft Soetevent mij verzocht om mijn jargon aan te passen, zodat de "leek" ook iets begrijpt van wat ik schrijf. Misschien heeft hij er wel iets van begrepen. Nog los van het feit dat ik mijn eigen woorden kies, voer jij tot slot een niet relevant studieproject ten tonele. Om je antwoord nogmaals te onderbouwen citeer je kennelijk uit een lopende studie, waarvan je inhoud niet begrijpt. Je kunt wel iets lezen, maar het is vooral de inhoud die je moet snappen.
Het beoefenen van een Chinlift op een slapend persoon en de fysiologische reactie van het lichaam hierop, hebben helemaal niets te maken met de
rek-reflex van de sluitspieren van het kaakstelsel.
Expert.