Leuk de verschillende reacties te lezen.
Er zelf over nadenkend zou ik de reanimatie wel starten hoewel ik weet dat het geen nut meer heefg.
1. De familie kan achteraf het verwijt niet maken dat ik niks deed, en houden het gevoel over dat er alles aan gedaan is.
2. Als aed-alerter hoef je max 15 min. te wachten op de professionals, het "kost" me dus 20 min. energie voordat een prof me verteld te stoppen. Is weinig als je er mensen het gevoel aan kunt laten overhouden dat er alles aan gedaan is.
3. Ook ik heb geleerd dat pas als hoofd en romp zijn gescheiden, minstens 3 meter....., dat je als leek mag zeggen dat iemand dood is.
Aan de andere kant....als je binnen loopt en de vrouw geeft aan" laat maar, het is goed zo" en je treft een koud stijf lijk aan, dan zou ik weer niet starten.....situatie afhankelijk is het dus wel in mijn ogen.
omdat er in Nederland geen wet bestaat, met betrekking tot het vaststellen van de dood, mag en kan iedereen in Nederland de dood constateren. er zijn ook geen eisen gesteld aan de manier, waarop de dood geconstateerd moet worden.
het moge duidelijk zijn, dat hiermee, zeer terughoudend moet worden omgegaan
de dood, wordt altijd officieel door een arts vastgesteld. na het onderzoek geeft de arts een ‘’verklaring van overlijden’’ af
waarin onder meer staat, of de overledene een natuurlijke of een onnatuurlijke dood gestorven is.
die verklaring is nodig, als bij de burgerlijke stand, aangifte van overlijden gedaan wordt
na toestemming kan de overledene worden begraven of gecremeerd.
als sprake is van onnatuurlijke dood, dan wordt het lichaam in beslag genomen, door een (hulp)officier van justitie
Ergens staat in de wet dat de ambulance geen overledene mag vervoeren.
met alle andere voertuigen, dus ook met een kruiwagen, mag je de overledene vervoeren.
zoek wel even uit, welke artikelen van plaatselijke verordening van toepassing zijn .....