Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257269 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Gepost op: 29 december 2012, 21:00:41
Een aantal weken geleden kreeg ik een AED alert om een reanimatie te starten bij mij in de straat. Ik was op dat moment echter niet in mijn woonplaat dus heb er geen gehoor aan kunnen geven.

Ik heb in het verleden al een reanimatie uitgevoerd, en nadat het ambulance personeel vertrokken was heeft de huisarts me goed begeleid en laten zien hoe sneln de kleur van een overleden persoon kan veranderen en dat lijkstijfheid toch ook redelijk snel intreed.

Dit zette me aan het denken over mijn oproep, en kwam ik tot de volgende "casus":
Man en vrouw gaan om 22:00 naar bed. Vrouw valt in een diepe slaap en man overlijd om 23:00.
Om 06:00 gaat de wekker, vrouw treft man dood in bed aan en belt in paniek 112.

ABC is er niet meer dus er worden ambu's gestuurd en een AED alert.
De hv is al eerste ter plekke en treft een lijk aan dat "al" 7 uur dood is.
Grauwe bleke kleur, koud, en natuurlijk geen ABC.

Als de ambu broeders binnen zouden komen zouden zij (denk ik) geen poging meer doen tot reanimatie. Mogelijk voor de vorm een hartfilmpje. Maar wat te doen als HV? Moet je wel gewoon de reanimatie starten? Zo ja, heeft dat gevolgen voor het proces van de ambu broeders? Ik vermoed zelf van wel aangezien ik iemand niet "dood" mag verklaren.

Filtert de centralist waar de melding binnenkomt ook op "de kans van slagen" voor een HV? Ofwel als de centralist inschat dat de man al langere tijd dood is wordt er dan ook een aed-alert verstuurd?

Ben benieuwd naar de reacties.

grt en fijn uiteinde
JP




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2012, 21:29:29
In genoemde casus spreken we van rigor mortis ofwel lijkstijfheid danwel lijkvinding. Ambulance zal niet meer starten met reanimatie, ook een hartfilmpje wordt niet meer gedraaid. In sommige gevallen, geheel casusafhankelijk, wordt er echter nog wel eens aangesloten, aan de monitor. Het ritme wat er dus niet meer is, in beeld brengen.

De centralist kan met veel casuïstieken goed filteren, zeker. Maar bij een melding: ''Er is geen ademhaling ... '' of van gelijke strekking, zal er worden ingezet op een reanimatie. Immers, de stilstand kan ook 5 min. daarvoor zijn gebeurd.

Als HV, ik neem aan dat je AED-burger bedoelt? Tja, ik zeg niet starten. Als iemand werkelijk stijf en koud is. Wel beiden, want iemand die al langere tijd op de grond ligt kan erg koud aanvoelen, maar hoeft nog niet stijf te zijn. En iemand die lekker met kruiken / electrische dekens / tegen partner ligt, kan ook nog warm aanvoelen.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2012, 21:33:38
Pfoeh, je zou maar 7 uur naast je overleden partner liggen. Brr... Maar ik zou zelf ook niet gereanimeerd hebben. Met een beetje klinische ervaring kan zowel de centralist als de hulpverlener bepalen of handelingen zinvol / zinloos is. Toevallig zag ik laatst een ethische casus op een verpleegkundig forum voorbij komen waarbij dit een uiterst geschikt 'leer-reanimeren-in-de-praktijk' situatie was. Awkward dat sommige mensen dat gewoon doen om te ervaren hoe het is als iemand toch al ruime tijd overleden is.
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 11:00:31
Als ik het goed begrijp moet de burgerhulpverlener eerst twee avonden op cursus om te leren reanimeren, de AED te gebruiken en kennis op te doen over een nogal grillig fenomeen, de rigor mortis.

In een ander topic heb ik al mogen lezen dat het absoluut de bedoeling is dat terminale patienten aan de AED worden gehangen, immers het protocol stelt dat het moet.
Nu lees ik hier dat iemand die koud en stijf is niet meer aan de AED hoeft. Zegt dat dat iemand die koud en slap is wel weer aan de AED moet?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2012, 13:42:23
voor zover ik weet was de regel altijd binnen de ehbo "wij" handelen ten allere tijden tenzij het hoofd 1 meter van de romp afligt. Maar om nou na 7 uur nog te starten dat heeft weinig nut meer


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2012, 13:53:15
voor zover ik weet was de regel altijd binnen de ehbo "wij" handelen ten allere tijden tenzij het hoofd 1 meter van de romp afligt. Maar om nou na 7 uur nog te starten dat heeft weinig nut meer

Wat wel te allen tijde geldt; "Dood is dood, maar leven is nog geen leven".

Expert.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2012, 14:33:22
Leuk de verschillende reacties te lezen.

Er zelf over nadenkend zou ik de reanimatie wel starten hoewel ik weet dat het geen nut meer heefg.
1. De familie kan achteraf het verwijt niet maken dat ik niks deed, en houden het gevoel over dat er alles aan gedaan is.
2. Als aed-alerter hoef je max 15 min. te wachten op de professionals, het "kost" me dus 20 min. energie voordat een prof me verteld te stoppen. Is weinig als je er mensen het gevoel aan kunt laten overhouden dat er alles aan gedaan is.
3. Ook ik heb geleerd dat pas als hoofd en romp zijn gescheiden, minstens 3 meter....., dat je als leek mag zeggen dat iemand dood is.

Aan de andere kant....als je binnen loopt en de vrouw geeft aan" laat maar, het is goed zo" en je treft een koud stijf lijk aan, dan :-)ou ik weer niet starten.....situatie afhankelijk is het dus wel in mijn ogen.

Grt
Jp


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2012, 15:02:44
Leuk de verschillende reacties te lezen.

Er zelf over nadenkend zou ik de reanimatie wel starten hoewel ik weet dat het geen nut meer heefg.
1. De familie kan achteraf het verwijt niet maken dat ik niks deed, en houden het gevoel over dat er alles aan gedaan is.
2. Als aed-alerter hoef je max 15 min. te wachten op de professionals, het "kost" me dus 20 min. energie voordat een prof me verteld te stoppen. Is weinig als je er mensen het gevoel aan kunt laten overhouden dat er alles aan gedaan is.
3. Ook ik heb geleerd dat pas als hoofd en romp zijn gescheiden, minstens 3 meter....., dat je als leek mag zeggen dat iemand dood is.

Aan de andere kant....als je binnen loopt en de vrouw geeft aan" laat maar, het is goed zo" en je treft een koud stijf lijk aan, dan zou ik weer niet starten.....situatie afhankelijk is het dus wel in mijn ogen.

omdat er in Nederland geen wet bestaat, met betrekking tot het vaststellen van de dood, mag en kan iedereen in Nederland  de dood  constateren. er zijn ook geen eisen gesteld aan de manier, waarop de dood geconstateerd moet worden.

het moge duidelijk zijn, dat hiermee, zeer terughoudend moet worden omgegaan

de dood, wordt altijd officieel door een arts vastgesteld. na het onderzoek geeft de arts een  ‘’verklaring van overlijden’’ af
waarin onder meer staat, of de overledene een natuurlijke of een onnatuurlijke dood gestorven is.
die verklaring is nodig, als bij de burgerlijke stand, aangifte van overlijden gedaan wordt
na toestemming kan de overledene worden begraven of gecremeerd.
als sprake is van onnatuurlijke dood, dan wordt het lichaam in beslag genomen, door een (hulp)officier van justitie

Ergens staat in de wet dat de ambulance geen overledene mag vervoeren.
met alle andere voertuigen, dus ook met een kruiwagen, mag je de overledene vervoeren.

zoek wel even uit, welke artikelen van plaatselijke verordening van toepassing zijn .....


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2012, 15:50:05
Over welke soorten dood hebben we het?

Klinisch dood, biologisch dood, hersendood, juridisch dood, geestelijk dood, burgerlijk dood, etc
Bron http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/38289-de-verschillende-soorten-dood.html

Zoek geen excuses om niet te hoeven helpen/reanimeren maar doe gewoon waarvoor je opgeleid bent en volg de richtlijn van de NRR

Citaat
Richtlijn ‘Starten, Niet Starten en Stoppen van een reanimatie’  
Woensdag 1 oktober 2008

Toelichting bij de richtlijn ‘Starten, Niet Starten en Stoppen van een reanimatie’

De Nederlandse Reanimatie Raad heeft een richtlijn vastgesteld voor het starten, niet starten en stoppen van een reanimatie. De NRR-richtlijn is bestemd voor 2 groepen hulpverleners. De eerste groep betreft de leekhulpverlener, dus de BLS-AED opgeleide vrijwilliger zonder medische opleiding, die buiten een zorginstelling getuige is van een acute hartstilstand, of wordt geconfronteerd met iemand die kort daarvoor een hartstilstand heeft gehad. De tweede groep betreft de ALS opgeleide professionele hulpverlener.

Het beleid van de NRR ten aanzien van het starten met reanimeren is niet veranderd. Bij vermoeden van een hartstilstand start de hulpverlener direct met basale reanimatie volgens de in 2006 door de NRR vastgestelde richtlijn en zoekt niet naar een niet-reanimeren verklaring, of niet-reanimerenpenning.

De richtlijn om niet te starten met reanimeren is op 1 punt aangepast. Nieuw is dat de leekhulpverlener niet start met reanimeren als direct een geldige niet-reanimerenwens van de patiënt zichtbaar is, of wordt getoond. De verklaring is een document met een niet-reanimerenwens voorzien van naam, handtekening en foto van de drager. De NRR respecteert de nieuwe niet-reanimerenpenning van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), die is voorzien van naam en handtekening en foto van de drager, als een geldige niet-reanimerenwens. Dat blijft zo tot het moment waarop in een rechtelijke uitspraak de penning niet gelijkgesteld wordt aan een rechtsgeldig document. De beschreven situatie kan zich voordoen als de begeleider van de patiënt die een acute hartstilstand overkomt diens niet-reanimerenwens kan laten zien, op diens NVVE penning kan wijzen, of als de penning al voor aanvang van de reanimatie is opgemerkt. De nieuwe uitzondering op de regel om direct met reanimeren te beginnen, wordt in het lesprogramma BLS/AED opgenomen.

De NRR is zich bewust van het feit dat geen enkele richtlijn, of aanbeveling voor eeuwig geldt. Wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot wijzigingen in de NRR-richtlijn ‘starten, niet starten en stoppen van een reanimatie’. Voor de eerstkomende tijd geldt de nu uitgegeven richtlijn.

De NRR hoopt dat de richtlijn voorziet in duidelijkheid voor zowel de hulpverlener als de mogelijke patiënt en diens directe omgeving.

Het bestuur van de NRR is iedereen die heeft bijgedragen aan het tot stand komen van de richtlijn, zeer erkentelijk. De dank gaat uit naar de Wetenschappelijke Raad van de NRR en de door de raad geconsulteerde externe deskundigen.

W.F. van Marion
Voorzitter van de NRR
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2012, 16:06:26
Gewoon GBV gebruiken en bij twijfel ALTIJD beginnen met de reanimatie.