Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257390 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2012, 17:02:35
De oplossing is simpel, helemaal geen burgerhulpverleners naar huisadressen toesturen. Het zo maar sturen van vrijwilligers die de privesfeer binnendringen van mensen op het zwaarste moment van hun leven vind ik raar, al helemaal als men met dit soort wetenschap van de koude grond over rigor mortis, etc.,  wel of niet, aan de slag moet gaan.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2012, 17:30:52
Ik zou dan eerder denken aan de VIG'ers of verpleegkundigen van de wijk thuiszorg. Natuurlijk zitten er ook hier voor-en nadelen aan vast. Ik weet ook wel dat het op papier makkelijk te zeggen is dan dat het in de praktijk uitgevoerd kan worden..

Ik denk dat het hebben van een referentiekader (praktijk en theorie) en dus een opleiding in de zorg beter aansluit op een heftige situatie als deze. Het is natuurlijk goed dat burgers opgeleid kunnen worden om de eerste handelingen te verrichten maar als je bijv kijkt naar het binnendringen van de privé sfeer. Op school en in de praktijk leer je om dit soort 'nare' contacten aan te gaan en ben je ook beter voorbereid. Wat bijkomend voordeel (uit eigen ervaring is dat je als je in de wijk werkt je veel mensen kent en zij jou kennen. Voor de eventuele nazorg is dat misschien ook wel gunstig.


Ik zat zelfs nog te denken dat de wijkverpleging (24 uurs zorg) ook aangemeld zou kunnen worden voor een AED / Reanimatie alert. Hier in Drenthe reed ik met een goed uitgeruste (benodigdheden) auto door de wijk. En heb dit vaak nodig gehad. Wellicht is een AED in de thuiszorg auto zo slecht nog niet...
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2012, 17:43:18
Daar zou ik ook aan denken, maar ook aan huisartsen en de reguliere ambulancezorg.

De burgerhulpverleners naar huisadressen sturen is pure armoede. Het is afkaveling van de acute zorg, echter weer gepresenteerd als een kwaliteitsverbetering. In de media spreekt met over goed getrainde burgers. Als men verder kijkt komt men er snel achter dat iedere burger zonder meer mee kan doen.

Een niet helemaal compos mentis burger krijgt doodleuk een sms via de ambulancedienst, zogenaamd een goed getrainde hulpverlener. Er zijn zelfs aanbieders van een AED certificaat die de cursus online aanbieden, 1 uur online les en daarna een examen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2012, 17:47:02
De burgerhulpverleners naar huisadressen sturen is pure armoede. Het is afkaveling van de acute zorg, echter weer gepresenteerd als een kwaliteitsverbetering. In de media spreekt met over goed getrainde burgers. Als men verder kijkt komt men er snel achter dat iedere burger zonder meer mee kan doen.
Schaar je de mee gealarmeerde politie en/of brandweer in deze ook onder de burgerhulpverleners?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2012, 17:51:08
Ja natuurlijk zie ik politiemensen en brandweermensen ook zo als het gaat om reanimaties bij iemand thuis.

Neem aan dat de politie verpleegkundigen die uitrukken voor een gewapende bankoverval ook niet ziet als professioneel of deskundig genoeg.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2012, 17:53:31
Ja natuurlijk zie ik politiemensen en brandweermensen ook zo als het gaat om reanimaties bij iemand thuis.

Neem aan dat de politie verpleegkundigen die uitrukken voor een gewapende bankoverval ook niet ziet als professioneel of deskundig genoeg.
Duidelijk, dus die hoeven wat jou betreft ook niet meer mee gealarmeerd te worden? Je tweede opmerking vind ik overigens irrelevant voor het onderwerp.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 17:57:24
Ja natuurlijk zie ik politiemensen en brandweermensen ook zo als het gaat om reanimaties bij iemand thuis.

Neem aan dat de politie verpleegkundigen die uitrukken voor een gewapende bankoverval ook niet ziet als professioneel of deskundig genoeg.

Jij durft... Toevallig gisteravond tijdens mijn dienst uitgerukt voor een reanimatie, maar die mensen waren verbaasd dat er zo snel een grote rode auto voor hun deur stond om hulp te verlenen... En onze hulp werd zeer gewaardeerd ongeacht de afloop.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2012, 17:57:42
Wat mij betreft niet. Wat maakt jouw vraag, of ik een politieman zie als professioneel bij een reanimatie, zo relevant dan?

Jij durft... Toevallig gisteravond tijdens mijn dienst uitgerukt voor een reanimatie, maar die mensen waren verbaasd dat er zo snel een grote rode auto voor hun deur stond om hulp te verlenen... En onze hulp werd zeer gewaardeerd ongeacht de afloop.

Ik zou ook verbaasd zijn als ik de brandweer in de slaapkamer heb staan voor een reanimatie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2012, 18:04:29
Wat mij betreft niet. Wat maakt jouw vraag, of ik een politieman zie als professioneel bij een reanimatie, zo relevant dan?
Niet, ik beschouw mezelf ook niet als professioneel tijdens een reanimatie. Al ben ik ter plaatse wel bezig met een deel van mijn werk, ik zal mezelf echt niet willen aanwijzen als professional op dat gebied.

Maar hoe zie jij het als een arts in zijn vrije tijd reageert op een AED alert? Is dat dan een burgerhulpverlener of een professional... En zou een degelijk systeem wel mogen blijven bestaan?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2012, 18:20:38
Niet, ik beschouw mezelf ook niet als professioneel tijdens een reanimatie. Al ben ik ter plaatse wel bezig met een deel van mijn werk, ik zal mezelf echt niet willen aanwijzen als professional op dat gebied.

Maar hoe zie jij het als een arts in zijn vrije tijd reageert op een AED alert? Is dat dan een burgerhulpverlener of een professional... En zou een degelijk systeem wel mogen blijven bestaan?

Ik zie het als een hellend vlak. Nog niet zolang geleden kwam de politie niet in een woning als het ging om ziekte of reanimatie. Nu staat de agent met de AED onder de arm op de stoep en overvalt mensen die om een ambulance vroegen. Eerste hulpverlening in woningen van mensen is gaandeweg een beetje uitbreiding geworden van het werkterrein van de politieman. Wat is het volgende, de bolletjes-slikker met buikpijn die de ambulance belt? De politie komt gewoon mee omdat het eerste hulp is?

Jij weet prima, als de ambulance het afhandelt een politie agent niet veel kans maakt bij artsen op de eerste hulp om informatie te krijgen. Onder het mom van eerste hulp kan je alle kanten op, zelfs per abuis uitrukken omdat men denkt dat het een reanimatie is of mogelijk een reanimatie kan worden.

Ik zou me niet aanmelden voor AED alert, een arts heeft geen vrijheid om niet te reageren op een noodaanvraag zoals de burgerhulpverleners wel hebben. Iedere arts is per definitie een medisch professional.

Van mij mag het AED project zeker blijven bestaan, alleen veel beter georganiseerd, betere opleiding voor de hulpverleners en niet voor inzetten in de woningen van burgers.