Ik denk dat een arts ook na zijn werk een arts blijft. Net zo als dat een politieman/vrouw ook buiten zijn werk een politieman/vrouw is (en geacht wordt op te treden). Blijft gewoon deontologische kwestie. Ieder vak heeft zo zijn plichten en gedragsregels. Als een arts als 'burger hulpverlener' reageert op een reanimatie dan is zijn intentie goed (qua betrokkenheid en qua handelen). Hetzelfde geldt voor de politie en brandweer. Ik acht ook deze mensen als professioneel en kundig (volgens mij heeft de politie zelfs een protocol op gebied van BLS en wordt daar veel aandacht aan besteed) en heb deze ook graag als back up / teamplayer.
Ik denk dat je kritischer moet kijken naar de burgerhulpverlener. Net als wat 024 (geloof ik) zei er zijn tal van websites die EHBO / AED cursussen aanbieden. Zo snel en goedkoop mogelijk, maar hoe uit zich dat in de praktijk? Ik bedoel er zullen veel goede EHBO opgeleide mensen in Nederland zijn, maar in hoeverre kan het deel wat eigenlijk niet geschikt is eerder schade toebrengen dan een effectieve bijdrage leveren aan een reanimatie. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?