Mijn primaire bezwaar was tegen de inzet van burgerhulpverleners in particuliere woningen. Zoals Red het formuleert de ambulancedienst weet helemaal niet zoveel over de motieven en achtergronden van de burgerhulpverleners. Ik weet dat hier op forum vooral burgerhulpverleners reageren die lid zijn van EHBO of Rode Kruis, echter dit project sterkt veel verder. Een ex-TBSer met fascinatie voor lijken en ellende kan zich gewoon aanmelden. Daarna krijgt hij een sms van de meldkamer ambulancezorg en wandelt zonder probleem de woning van een burger binnen.
De discussie is al breder getrokken naar politie. In feite is het gewoon raar dat in dit land men het normaal is gaan vinden dat eerste hulp of reanimaties bij mensen in huis een politie taak is. Ik denk als je het de Nederlander vraagt ze ontzettend veel punten kunnen opnoemen waarvan ze liever hebben dat de politie dat zou gaan zien als hun taak.
Mij lijkt ook dat politiemensen zelf liever gisteren de schutters in Amsterdam hadden aangehouden, het lijkt me niet dat er 1 agent in Amsterdam te vinden die vandaag zegt de daders zijn ontkomen maar ik heb wel vier reanimaties gedaan bij burgers in huis.