Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257398 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 19:24:59
Dan zorgen ze maar dat ze het wel voor elkaar krijgen. De wet eist namelijk dat ze op tijd ter plaatse komen. De wet eist ook dat ik belasting betaal, als burger kom je er snel achter wat de overheid in dat geval doet als je niet aan de wet voldoet  ;)
Tja, en dan komen we in een discussie die al jaren loopt, ook op de ambulancediensten wordt bezuinigt en ik zie niet zomaar even een extra aantal ambulance's van stal worden gehaald.
Er zijn AED-projecten, diverse politiekorpsen doen AEDinzetten. De Brandweer doet haar ding hier in mee. Zolang ambulances nog steeds te laat komen, zul je dit soort projecten houden. Projecten die gedragen worden door goedwillende burgers.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 19:25:14
Meer geld voor rapid responders en ambulance motoren.
Van die 2% btw verhoging kan de opbrengst best in de gezondheidszorg gepompt worden.  098uo
Tweede kamer halveren zou ook een optie zijn... met al die rare figuren.
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 19:28:26
Projecten die gedragen worden door goedwillende burgers.
Is dat zo? Toen ik me aanmeldde hoefde ik slechts op internet een formuliertje in te vullen. Ik vraag me af in hoeverre er geverifieerd wordt of ik wel degelijk over een diploma beschik en of ik capabel genoeg ben om hulp te verlenen. Ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn zich met andere bedoelingen aanmelden voor een dergelijk systeem.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 30 december 2012, 19:32:30
Mijn primaire bezwaar was tegen de inzet van burgerhulpverleners in particuliere woningen. Zoals Red het formuleert de ambulancedienst weet helemaal niet zoveel over de motieven en achtergronden van de burgerhulpverleners. Ik weet dat hier op forum vooral burgerhulpverleners reageren die lid zijn van EHBO of Rode Kruis, echter dit project sterkt veel verder. Een ex-TBSer met fascinatie voor lijken en ellende kan zich gewoon aanmelden. Daarna krijgt hij een sms van de meldkamer ambulancezorg en wandelt zonder probleem de woning van een burger binnen.

De discussie is al breder getrokken naar politie. In feite is het gewoon raar dat in dit land men het normaal is gaan vinden dat eerste hulp of reanimaties bij mensen in huis een politie taak is. Ik denk als je het de Nederlander vraagt ze ontzettend veel punten kunnen opnoemen waarvan ze liever hebben dat de politie dat zou gaan zien als hun taak.

Mij lijkt ook dat politiemensen zelf liever gisteren de schutters in Amsterdam hadden aangehouden, het lijkt me niet dat er 1 agent in Amsterdam te vinden die vandaag zegt de daders zijn ontkomen maar ik heb wel vier reanimaties gedaan bij burgers in huis.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #34 Gepost op: 30 december 2012, 19:44:11
Is dat zo? Toen ik me aanmeldde hoefde ik slechts op internet een formuliertje in te vullen. Ik vraag me af in hoeverre er geverifieerd wordt of ik wel degelijk over een diploma beschik en of ik capabel genoeg ben om hulp te verlenen. Ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn zich met andere bedoelingen aanmelden voor een dergelijk systeem.
Ik ben het met je eens over de vraag of het wel geverifieerd wordt of je in staat bent om een reanimayie te verrichten. Maar ik vraag me ook af de mensen die zich hiervoor aanmelden doen dit om hun medemens te helpen. Ik ga er niet van uit dat mensen zich aanmelden om voor de lol naar een reanimatie te gaan. Daarom begrijp ik het ook enigszins dat ze het niet verifiëren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 30 december 2012, 19:46:41
Meer geld voor rapid responders en ambulance motoren.
Van die 2% btw verhoging kan de opbrengst best in de gezondheidszorg gepompt worden.  098uo
Tweede kamer halveren zou ook een optie zijn... met al die rare figuren.

Al die managers ambulancezorg afschaffen kan ook. Oude mensen zeggen altijd vroeger was alles beter, maar soms was je beter af met een oude hoofdverpleegkundige die als het nodig was ook zelf in de ambulance stapte.

Tot nu toe hebben ambulanceverpleegkundigen het zelf ook allemaal laten gebeuren, alle veranderingen was kwaliteit. Tot ze problemen kregen met hun CAO, dan is ineens niet meer alles kwaliteitsverbetering en maken de verpleegkundige zich plotseling ernstige zorgen over de kwaliteit.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #36 Gepost op: 30 december 2012, 19:47:54
Ik zou ook verbaasd zijn als ik de brandweer in de slaapkamer heb staan voor een reanimatie.
Toch is dat al jaren heel gewoon hier in Gelderland Midden. Elk korps rukt in deze regio uit voor reanimaties. Wij zijn allemaal geschoold en worden geschoold gehouden door onze eigen ambulancedienst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 30 december 2012, 19:51:13
Toch is dat al jaren heel gewoon hier in Gelderland Midden. Elk korps rukt in deze regio uit voor reanimaties.

Jij bent het gewoon gaan vinden, de meeste mensen vinden het gewoon als de brandweer een kat uit de boom haalt of een brand blust. Als je de meeste mensen vraagt wie er komt bij een hartstilstand zullen ze niet brandweer noemen.

Jij bent toch docent pompbediener, ik neem aan een brandweerpomp of is het de infuuspomp?


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #38 Gepost op: 30 december 2012, 20:00:42
Wat een typisch Nederlandse discussie over formaliteiten. Zijn die van belang als je ligt dood te gaan? Het lijkt mij dat het redden van een mensenleven boven alles gaat. Als we niet kunnen organiseren dat 'professionele' hulp binnen enkele minuten ter plaatse is, zullen we het in eerste aanleg dus met minder professionele hulp moeten doen. Blij dat mensen bereid zijn in voorkomend geval te helpen. Als ik dreig te verdrinken hoeft mijn redder echt zijn zwemdiploma niet te laten zien.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #39 Gepost op: 30 december 2012, 20:07:28
De overheid kan alles in bewerking stellen om professionele acute hulp in een zeer korte aanrijd tijd te organiseren. Echter ziet dit kabinet (en zag het vorige kabinet) nog geen (structurele) problemen. Wat verander je er op macro niveau als individuele burger hieraan? Niks... dus dit zal nog wel een tijdje zo door blijven modderen.
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.