Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257367 keer)

0 gebruikers (en 53 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 30 december 2012, 20:07:46
Wat een typisch Nederlandse discussie over formaliteiten. Zijn die van belang als je ligt dood te gaan? Het lijkt mij dat het redden van een mensenleven boven alles gaat. Als we niet kunnen organiseren dat 'professionele' hulp binnen enkele minuten ter plaatse is, zullen we het in eerste aanleg dus met minder professionele hulp moeten doen. Blij dat mensen bereid zijn in voorkomend geval te helpen. Als ik dreig te verdrinken hoeft mijn redder echt zijn zwemdiploma niet te laten zien.

De discussie gaat over het binnentreden van particuliere woonruimte. Zaken als de persoonlijke levenssfeer (grondrecht) worden in de vaart der volkeren over de schutting gegooid. Niet iedereen is hoofdofficier van het leger die zoiets af doet als een een formaliteit.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #41 Gepost op: 30 december 2012, 20:11:49
Ik heb toch niet het idee dat het iemand uitmaakt dat zijn moeder gereanimeerd wordt door een arts,brandweerman,agent,bhv-er,ehbo-er of ambu vpk. Het gaat er volgens mij om dat het slachtoffer zo snel mogelijk gereanimeerd wordt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 30 december 2012, 20:17:02
De overheid kan alles in bewerking stellen om professionele acute hulp in een zeer korte aanrijd tijd te organiseren. Echter ziet dit kabinet (en zag het vorige kabinet) nog geen (structurele) problemen. Wat verander je er op macro niveau als individuele burger hieraan? Niks... dus dit zal nog wel een tijdje zo door blijven modderen.

Het zijn de ambulancediensten die dit doen, zij hebben het zo besloten. Dan is er nog een gigantisch netwerk van subsidies. De hartstichting gebruik CBS cijfers om aan te tonen dat veel mensen sterven aan hartstilstanden (in realiteit hoeft dit niet zo te zijn, een arts mag niet ouderdom als doodsoorzaak op schrijven, veel artsen vullen hartstilstand in bij oudere mensen als oorzaak van overlijden terwijl ze liever ouderdom hadden opgegeven). De aanbieders van AED cursussen ontvangen royaal geld, gemiddeld 80 euro voor twee lesavonden per cursist. Een aantal zorgverzekeraars geeft subsidie, inderdaad dezelfde zorgverzekaars die ook moeten betalen voor ambulancezorg.

Er spelen zo veel belangen waarbij veel mensen niet eens meer bedenken dat het altijd nog gaat om de patient, daar hoort ook de privacy van patienten bij.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #43 Gepost op: 30 december 2012, 20:19:06
De overheid kan alles in bewerking stellen om professionele acute hulp in een zeer korte aanrijd tijd te organiseren.

Hoeveel geld heeft U daar dan voor over?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #44 Gepost op: 30 december 2012, 20:22:17
Jij bent het gewoon gaan vinden, de meeste mensen vinden het gewoon als de brandweer een kat uit de boom haalt of een brand blust. Als je de meeste mensen vraagt wie er komt bij een hartstilstand zullen ze niet brandweer noemen.

Jij bent toch docent pompbediener, ik neem aan een brandweerpomp of is het de infuuspomp?

Het takenpakket van de brandweer is de afgelopen jaren steeds breder geworden. In mijn regio rukt de brandweer al lange tijd naar reanimaties. Niet als vervanging van een ambulance, maar als aanvulling. Dit omdat wij vaak veel eerder zijn dan de ambulance. Uit onderzoek is gebleken dat met de inzet van de brandweer de overlevingspercentages flink zijn toegenomen hier in de regio. In de meeste situaties waar wij komen zitten ze gewoon op hulp te wachten of dit nou brandweer, politie of burgers zijn maakt geen bal uit. En eerlijk gezegd maakt het mij ook niets uit wat ze op dat moment van ons denken. Wij kunnen hulp bieden en het verschil maken voor de patient, daar gaat het om!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 30 december 2012, 20:24:06
Hoeveel geld heeft U daar dan voor over?

Zullen we dan eens beginnen met de politie officieren die met pijn en moeite accoord zijn gegaan met 1.9 ton salaris per jaar? Dat kan nog veel verder omlaag voor een commissaris van politie, daarna kijken we eens naar alle zorgbestuurders, daarna eens binnen de zorg of het echt nodig dat is dat elke afdeling een verpleegkundig manager en een bestuurlijk manager nodig heeft, dan kijken we eens of het normaal is dat een operatiekamercomplex 8 verschillende managers nodig heeft.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #46 Gepost op: 30 december 2012, 20:24:53
De discussie gaat over het binnentreden van particuliere woonruimte. Zaken als de persoonlijke levenssfeer (grondrecht) worden in de vaart der volkeren over de schutting gegooid.

Volgens mij gaat de discussie over het redden van mensenlevens. Als er sprake is van een levensbedreigende situatie mag iedereen helpen en een woning binnengaan. Je kunt het natuurlijk netjes vragen aan degene die de deur opendoet, maar niet aan degene die ligt dood te gaan.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #47 Gepost op: 30 december 2012, 20:25:28
Dan zorgen ze maar dat ze het wel voor elkaar krijgen. De wet eist namelijk dat ze op tijd ter plaatse komen. De wet eist ook dat ik belasting betaal, als burger kom je er snel achter wat de overheid in dat geval doet als je niet aan de wet voldoet  ;)
Als de ambulance met 10 tot 15 minuten ter plaatse komt bij een reanimatie zijn ze volgens de wet op tijd.
Zoals 024 weet is de kans dat je dan iemand met een defibrillatie uit zijn VF of VT haalt een heeeeeeel stuk kleiner (als het al niet asystolie is geworden).
Ik ben als verpleegkundige ook aangemeld bij AED alert van Hartveilig Wonen in Noord Oost Gelderland en zie er zeker de meerwaarde van in dat ik binnen 5 minuten bij mijn dorpgenoten in huis kan staan met de AED en de reanimatie kan starten. Dan heb je tenminste nog enigszins kans dat je iemand weer "normaal" hartrime geeft. (Hoe iemand er later vaak uitkomt praten we maar niet over  98uiye )
En neem uit mijn ervaring aan dat het de mensen echt helemaal niets kan schelen wie er binnenkomt, als hun dierbare maar geholpen wordt. Ik heb tenminste nog nooit een negatieve reactie gehoord.
Wat ik wel met 024 eens ben is het aanmelden. Ik hoefde niets eens mijn diploma's en dergelijke te laten zien. Dus ik denk inderdaad dat iedereen, ook de mensen met slechte bedoelingen, zo lid kunnen worden en een SMS alert krijgen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #48 Gepost op: 30 december 2012, 20:25:55
De discussie gaat over het binnentreden van particuliere woonruimte. Zaken als de persoonlijke levenssfeer (grondrecht) worden in de vaart der volkeren over de schutting gegooid. Niet iedereen is hoofdofficier van het leger die zoiets af doet als een een formaliteit.

De discussie gaat over mensen, op dit forum steevast burgers genoemd, die in acuut levensgevaar zijn. Sinds AED's (gelukkig / eindelijk) gemeengoed geworden zijn in Nederland, hebben wijze koppen verzonnen dat het in veel gevallen handig is om alvast hulpverleners voorzien van AED vooruit te sturen in het geval er iemand (mogelijk) gereanimeerd moet worden. Ook omdat het zelfs in Nederland erg vaak voorkomt dat ambulances aan de late kant arriveren en hulpverleners voorzien van AED vaak kostbare minuten eerder ter plaatse kunnen zijn. In de ene regio wordt de brandweer vooruit gestuurd, in de andere EHBO'ers middels een AED-alert en in weer andere regio's wordt de politie meegestuurd.

De gemiddelde "burger" die 112 belt omdat er iemand in huis in elkaar gezakt is, blauw wordt en niet meer ademt, is over het algemeen enigszins in paniek. De gemiddelde burger is ook dolgelukkig als er een paar minuten nadat 112 gebeld is er iemand voor de deur staat die hulp kan verlenen. En het kan de gemiddelde burger geen zak schelen of er politie voor de deur staat, of een buurmeisje van 18 die een reanimatiecursus gevolgd heeft en zich aangemeld heeft bij zo'n AED alert of dat er een brandweerbusje of zelfs complete autospuit met zes man voor de deur stopt om de eerste hulp te verlenen.

Daarnaast zijn er ondertussen nogal wat succesverhalen van hulpverleners niet-medisch die veel sneller dan een ambulance ter plaatse waren en iemand met succes gedefibrileerd hebben en daarna nog 5-10 minuten op een ambulance moesten wachten. Deze slachtoffers gingen vroeger hartstikke dood. Nu hebben ze een veel betere kans om te overleven. En dat lijkt mij best wel wat waard. Het is overigens voor de hulpverleners niet-medisch een opsteker om ook eens een succesje mee te maken.

O ja, de gemiddelde burger vindt het anno 2012 niet meer dan normaal dat er na het bellen van 112 snel hulp komt en is dat toevallig de politie, dan zijn ze vrijwel altijd van harte welkom. Tot zover de hedendaagse realiteit.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 30 december 2012, 20:26:27
Het takenpakket van de brandweer is de afgelopen jaren steeds breder geworden. In mijn regio rukt de brandweer al lange tijd naar reanimaties. Niet als vervanging van een ambulance, maar als aanvulling. Dit omdat wij vaak veel eerder zijn dan de ambulance. Uit onderzoek is gebleken dat met de inzet van de brandweer de overlevingspercentages flink zijn toegenomen hier in de regio. In de meeste situaties waar wij komen zitten ze gewoon op hulp te wachten of dit nou brandweer, politie of burgers zijn maakt geen bal uit. En eerlijk gezegd maakt het mij ook niets uit wat ze op dat moment van ons denken. Wij kunnen hulp bieden en het verschil maken voor de patient, daar gaat het om!

Defensie heeft afgelopen al haar tanks moeten afstoten, misschien ook wel een leuke extra taak voor de brandweer om in het ontstane gat te springen. Er zal vast wel een bureaucraat een rapport willen schrijven om te stellen dat de verdediging van het land een stuk beter is geworden door de brandweerinzet.