Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257454 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #80 Gepost op: 30 december 2012, 22:52:05
Als er vanavond een bermbrand is kan ik wel komen aanrennen en zelf gaan blussen of helpen blussen. Ik weet zeker dat de brandweer me weg stuurt.
Je moet het net even een slag anders zien waardoor het beter in verband staat....
Als jij komt aanrennen bij een bermbrand waar nog niemand aanwezig is dan wordt je hulp gewaardeerd. Daarna draag je het over aan de professionals die ter plaatse komen en het overnemen. Als je dan het woordje bermbrand vervangt door reanimatie dan past het opeens perfect in het plaatje....  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #81 Gepost op: 30 december 2012, 22:56:22
Je moet het net even een slag anders zien waardoor het beter in verband staat....
Als jij komt aanrennen bij een bermbrand waar nog niemand aanwezig is dan wordt je hulp gewaardeerd. Daarna draag je het over aan de professionals die ter plaatse komen en het overnemen. Als je dan het woordje bermbrand vervangt door reanimatie dan past het opeens perfect in het plaatje....  ;)

Had je de laatste regels ook gelezen van mijn bericht? Of past die beantwoording niet helemaal in het straatje  ;)

Mag een burgerhulpverlener een woning binnentreden als de voordeur op een kiertje staat?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #82 Gepost op: 30 december 2012, 23:00:33
Had je de laatste regels ook gelezen van mijn bericht? Of past die beantwoording niet helemaal in het straatje  ;)

Mag een burgerhulpverlener een woning binnentreden als de voordeur op een kiertje staat?
Jawel hoor, jou casus betrof een bermbrand dus ging ik er vanuit dat het een buiten casus betrof.
Om het even naar een woning te vertalen, jij komt bij een woningbrand aan en stormt naar binnen waarbij je met gevaar voor eigen leven een baby aan de vlammenzee onttrekt... dan krijg je van mij een schouderklopje en vind ik het feit dat je de woning binnen bent gegaan bij een vreemde niet zo'n probleem. Doe je dat als de brandweer al druk bezig is dan heb je uiteraard wel een probleem. En zo is het ook met een reanimatie. Het gaat daarbij uiteraard wel om de mensen die handelen met de juiste intenties.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 30 december 2012, 23:04:20
Mag een burgerhulpverlener een woning binnentreden als de voordeur op een kiertje staat?
Tenzij je wordt gevorderd of geen toestemming van de bewoner krijgt niet.

Om het even naar een woning te vertalen, jij komt bij een woningbrand aan en stormt naar binnen waarbij je met gevaar voor eigen leven een baby aan de vlammenzee onttrekt... dan krijg je van mij een schouderklopje en vind ik het feit dat je de woning binnen bent gegaan bij een vreemde niet zo'n probleem.
Een overmacht situatie dus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 30 december 2012, 23:05:48
Dus iedere burger met goede intenties mag zonder meer een woning binnengaan waar een reanimatie plaats heeft, een arts die wil helpen bij een verkeersongeval loopt tegen de lokale bromsnor aan en mag er pas langs zodra hij/zij kan aantonen dat hij/zij arts is, onder het motto "Iedereen kan wel zeggen dat ze arts zijn" .


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #85 Gepost op: 30 december 2012, 23:09:23
Dus iedere burger met goede intenties mag zonder meer een woning binnengaan waar een reanimatie plaats heeft, een arts die wil helpen bij een verkeersongeval loopt tegen de lokale bromsnor aan en mag er pas langs zodra hij/zij kan aantonen dat hij/zij arts is, onder het motto "Iedereen kan wel zeggen dat ze arts zijn" .

Dan zijn hulpdiensten toch al ter plaatse? Als ik bij een reanimatie aankom waar al politie binnen is zal ik ook heus niet naar binnen mogen...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #86 Gepost op: 30 december 2012, 23:40:10
Het antwoord op de vraag of burgerhulpverleners zomaar een woning mogen binnen treden is dus gewoon nee.

Politieman Red bouwt het stukje "als het gaat om mensen met de juiste intenties" in zijn antwoord, ordehandhaver Sylvester doet het met "indien geen toestemming van de bewoner".

Red kan niet weten wat de werkelijke intenties van een burger zijn, daarvoor zal hij eerst moeten ondervragen of onderzoeken.

Het naar binnen gaan een woning waarvan de deur op een kiertje staat mag ook niet volgens Sylvester, immers het niet om toestemming vragen aan de bewoner staat nimmer gelijk aan toestemming tot binnentreden hebben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 30 december 2012, 23:47:53
Soms kun je niet om toestemming vragen en dan kom je uit bij overmacht.
Denk aan bijvoorbeeld een baby redden bij brand, de buurman op de grond zien liggen waarvan je weet dat deze hartproblemen heeft etc etc.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #88 Gepost op: 30 december 2012, 23:48:48
Als de bewoner mij vraagt om te vertrekken en ik voldoe aan dat verzoek dan is er geen enkel probleem.. Vraag me alleen af of dit ooit voor komt als jij komt om te reanimeren.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #89 Gepost op: 30 december 2012, 23:49:54
Als de bewoner mij vraagt om te vertrekken en ik voldoe aan dat verzoek dan is er geen enkel probleem.. Vraag me alleen af of dit ooit voor komt als jij komt om te reanimeren.
Dit is inderdaad een puur theoretische discussie. Ik vraag me af of het uberhaupt ooit al eens is voorgekomen. Het lijkt me redelijk nutteloos om over een enkel incident te spreken terwijl het in die andere honderden gevallen wel werkt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.