Er lopen in Nederland volgens mij een heleboel getrainde, betrouwbare hulpverleners rond. Die mogen best hulp bieden als bij mij thuis gereanimeerd wordt. Graag zelfs. Het probleem is, zoals 024 aangeeft, dat de meldkamer die ik via het officiële alarmnummer bel voor hulp, een willekeurige groep mensen naar mijn huis dirigeert, waarvan niemand, op welke manier dan ook, gecontroleerd heeft of ze a. kunnen reanimeren en b. betrouwbaar zijn. Aangezien de meldkamer niet weet wie er komen, kan er bij ongewenst gedrag (hinderen, stelen, etc.) achteraf niemand deze rotte appel in de kraag vatten.
Hier op het forum zullen vooral getrainde, betrouwbare AED-bedieners zitten en het is begrijpelijk dat zij zich aangevallen voelen als er aan hun intenties getwijfeld wordt, maar zoals eerder is beschreven: blijkbaar kan iedereen zich onder elke naam registeren.
Een poosje geleden las ik op dit forum een verhaal van iemand die eerst even een paar minuten wachtte op het station om een vriend af te halen, toen gehoor gaf aan de AED-oproep, een heleboel hulpverleners in de woning aantrof en toen besloot om voor de eigen lering en ervaring maar in deze prive-woning te blijven staan kijken. Zulke ramptoeristen, ook al is het voor hun eigen levenservaring, wil ik niet in mijn huis. Waar is mijn privacy dan? Niet in het beroepsgeheim, want het is hun beroep niet, en ook niet in een andere verklaring, zoals geneeskundestudenten die moeten ondertekenen als nog-niet-beroepsbeoefenaar. Leuk verhaal voor op verjaardagsfeestjes: "Ik was laatst bij de reanimatie van die man op de hoek: heel heftig allemaal en wat heeft die een moedervlekken zeg en hij liet ook nog z'n ontlasting lopen. Dat dat kan bij zo'n reanimatie; daar heb ik me toch veel van geleerd. En trouwens, wist je dat ze een hele verzameling aan kristal in een grote vitrine in de slaapkamer hebben?"
En dat zijn nog niet eens de mensen met slechte bedoelingen...