Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257554 keer)

0 gebruikers (en 53 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #120 Gepost op: 1 januari 2013, 09:18:18
Het irriteert mij hoe burgerhulpverleners en een aantal verpleegkundigen denkt over artsen, bijvoorbeeld het bij herhaling afvragen wat een toegevoegde waarde is van de arts, het menen dat een leek in acute situaties soms geschikter is dan een arts omdat artsen teveel nadenken over wat er mogelijk kan gebeuren, etc., etc. Op de websites van KNMG zijn genoeg internettende artsen, van mij mogen ze hier allemaal lid worden om een klein beetje tegenwicht te bieden.

Dit vind ik inderdaad herkenbaar.

Expert


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #121 Gepost op: 1 januari 2013, 16:54:55
Vanmiddag de ambulancedienst geassisteerd bij een afhijzing van een persoon met een hartstilstand.. Bij het overdragen van het SO naar de hoogwerker vroeg de ambu pleeg me of ik borstcompressies wilde geven bij de afdaling.
Ik moest even kort denken aan de discussie hier, en dan vooral naar de reactie van de ambupleeg als ik zou zeggen: "nee, ik ben een brandweerman, voor reanimeren zijn jullie hier"....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #122 Gepost op: 1 januari 2013, 18:44:38
.. Bij het overdragen van het SO naar de hoogwerker vroeg de ambu pleeg me of ik borstcompressies wilde geven bij de afdaling.

Is de Lucas nog niet geintroduceert dan ??
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #123 Gepost op: 1 januari 2013, 18:49:22
Vanmiddag de ambulancedienst geassisteerd bij een afhijzing van een persoon met een hartstilstand.. Bij het overdragen van het SO naar de hoogwerker vroeg de ambu pleeg me of ik borstcompressies wilde geven bij de afdaling.
Ik moest even kort denken aan de discussie hier, en dan vooral naar de reactie van de ambupleeg als ik zou zeggen: "nee, ik ben een brandweerman, voor reanimeren zijn jullie hier"....

Vanmiddag de wegenwacht even geassisteerd. Koplamp kapot. Bij het wisselen van de lamp vroeg de monteur of ik de schroevendraaier wilde vasthouden. Ik moest even kort denken aan de discussie hier. De discussie die ging over AED gebruik door burgerhulpverleners, niet over autolampjes wisselen of hartmassage geven. Ook niet over even doen wat de monteur of verpleegkundige je vraagt. Als ik de schroevendraaier niet had vastgehouden was de klus toch geklaard door de monteur. Even de monteur assisteren heeft mij in ieder geval geen expert gemaakt op gebied van autotechniek. Ben jij nu wel expert geworden op gebied van reanimatie omdat je van de broeder mocht drukken?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #124 Gepost op: 1 januari 2013, 19:05:02
Vanmiddag de wegenwacht even geassisteerd. Koplamp kapot. Bij het wisselen van de lamp vroeg de monteur of ik de schroevendraaier wilde vasthouden. Ik moest even kort denken aan de discussie hier. De discussie die ging over AED gebruik door burgerhulpverleners, niet over autolampjes wisselen of hartmassage geven. Ook niet over even doen wat de monteur of verpleegkundige je vraagt. Als ik de schroevendraaier niet had vastgehouden was de klus toch geklaard door de monteur. Even de monteur assisteren heeft mij in ieder geval geen expert gemaakt op gebied van autotechniek. Ben jij nu wel expert geworden op gebied van reanimatie omdat je van de broeder mocht drukken?
Noem ik mijzelf een expert dan? En ja, de discussie begon over burgerhulpverleners waar jij ineens gaat praten over een drukte van jewelste met politie, brandweer etc ter plaatse bij een reanimatie. Gaat mij erom dat jij het maar gek vindt dat de brandweer in sommige gevallen wordt mee gealarmeerd naar reanimaties en kan me niet aan de indruk onttrekken dat je een bepaalde minachting hebt naar reanimerende personen die geen zorg achtergrond hebben. Zolang de ambulance dienst het niet voor elkaar krijgt om de nodige zorg te verlenen binnen de zes minuten die daar voor staan moet je als burger en als hulpverlener in de handjes knijpen dat er toch zsm helpende handjes zijn die een aed aansluiten wat de overlevingskans vergroot. En zolang de ambulancebroeders dankbaar gebruik maken de extra handjes denk ik niet dat het handig is om alleen een ambu te laten rijden op sommige regio's.
Dat jij het liever niet hebt betekent niet dat heel Nederland daarom een switch moet maken in de aanpak.
Ja er zijn vele verbeterpunten zoals ik al aangaf, maar ik heb al veel gezien dat politie, mensen van een AED project of gewoon de buurman die werd geroepen een degelijke reanimatie zijn gestart en waar iedereen wist dat alle mogelijkheden zijn benut om het leven van het so te redden.
Ik hoor liever dat een reanimatiepoging is "mislukt" en dat er alles aan gedaan is, dan dat ik morgen hoor dat mijn buurman vanavond een hartstilstand heeft gehad, en er een ambulance uit Wognum moest komen welke er 12 minuten over deed, terwijl er in de buurt ruim 3 collega's van mij aangesloten zijn bij een aedproject, en er hier over de provinciale al 2 politie auto's zijn langs gereden welke de eerste zorg konden verlenen.


@wpie, was in elk geval niet gebruikt vanmiddag, heb hem wel al voorbij zien komen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #125 Gepost op: 1 januari 2013, 19:09:09
Noem ik mijzelf een expert dan? En ja, de discussie begon over burgerhulpverleners waar jij ineens gaat praten over een drukte van jewelste met politie, brandweer etc ter plaatse bij een reanimatie. Gaat mij erom dat jij het maar gek vindt dat de brandweer in sommige gevallen wordt mee gealarmeerd naar reanimaties en kan me niet aan de indruk onttrekken dat je een bepaalde minachting hebt naar reanimerende personen die geen zorg achtergrond hebben. Zolang de ambulance dienst het niet voor elkaar krijgt om de nodige zorg te verlenen binnen de zes minuten die daar voor staan moet je als burger en als hulpverlener in de handjes knijpen dat er toch zsm helpende handjes zijn die een aed aansluiten wat de overlevingskans vergroot. En zolang de ambulancebroeders dankbaar gebruik maken de extra handjes denk ik niet dat het handig is om alleen een ambu te laten rijden op sommige regio's.

Moderator Red begon daar over, echter in de context van het topic.

Wat mij betreft heeft de brandweer niets te zoeken bij een reanimatie. Uit je voorgaande post begrijp ik dat de ambulance de brandweer heeft laten komen om de patient naar beneden te tillen. Daar zijn jullie voor.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #126 Gepost op: 1 januari 2013, 19:13:36
Wat mij betreft heeft de brandweer niets te zoeken bij een reanimatie. Uit je voorgaande post begrijp ik dat de ambulance de brandweer heeft laten komen om de patient naar beneden te tillen. Daar zijn jullie voor.
Ga dat eens uitleggen aan de ambulancediensten. Dat de brandweer niets te zoeken heeft bij reanimatie gevallen. Ambulancediensten doen nog steeds graag een beroep op ons, of op de collega,s van de politie.  ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #127 Gepost op: 1 januari 2013, 19:16:04
Ga dat eens uitleggen aan de ambulancediensten. Dat de brandweer niets te zoeken heeft bij reanimatie gevallen. Ambulancediensten doen nog steeds graag een beroep op ons, of op de collega,s van de politie.  ::)

Omdat ambulancebroeders alleen janken over de kwaliteit van de zorg zodra de CAO onderhandeling ongunstig verloopt. Ik denk dat de meeste liever een beroep zouden doen op andere verpleegkundigen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #128 Gepost op: 1 januari 2013, 19:21:35
Moderator Red begon daar, echter in de context van het topic.

Wat mij betreft heeft de brandweer niets te zoeken bij een reanimatie. Uit je voorgaande post begrijp ik dat de ambulance de brandweer heeft laten komen om de patient naar beneden te tillen. Daar zijn jullie voor.

Wat mij betreft, totdat de ambulance ten aller tijde binnen 6 minuten ter plaatse is, is het mee alarmeren van de brandweer voor de overlevingskansen van het slachtoffer, gewoon pure noodzaak.
Dus zolang een ambulance er nog 15 minuten, of meer over doen om in woonkernen ter plaatse te komen, is het mee alarmeren van door de ambulance dienst getrainde brandweervrijwilligers, zoals in regio Gelderland-Midden, onmisbaar.
Natuurlijk wel in combinatie met 1 of 2 ambulances welke meer kunnen en weten als de getrainde brandweervrijwilliger, welke in de beginfase onmisbaar zijn voor de overlevingskansen van het slachtoffer.

Want zonder die brandweervrijwilligers / opgeleide burger, valt er gewoon op veel plaatsen in Nederland, niets meer te reanimeren voor de goed opgeleide ambulancemedewerkers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #129 Gepost op: 1 januari 2013, 19:22:52
Omdat ambulancebroeders alleen janken over de kwaliteit van de zorg zodra de CAO onderhandeling ongunstig verloopt. Ik denk dat de meeste liever een beroep zouden doen op andere verpleegkundigen.
Nou, laten we het hun vragen. Ze lezen mee, dus dan kunnen we vast wel een antwoordt van hun krijgen. Aan "ik denk" hebben we niets.
Er worden nu zaken in de discussie geworpen die in dit topic er niet toe doen. We hebben het hier over de aanvulling van brandweer of politie bij een reanimatie, ter assistentie van de ambulancemensen. Die door alle partijen als waardevol wordt beschouwt. Als dat anders is hoor ik dat graag van de ambulancemensen. ::)