Vanmiddag de wegenwacht even geassisteerd. Koplamp kapot. Bij het wisselen van de lamp vroeg de monteur of ik de schroevendraaier wilde vasthouden. Ik moest even kort denken aan de discussie hier. De discussie die ging over AED gebruik door burgerhulpverleners, niet over autolampjes wisselen of hartmassage geven. Ook niet over even doen wat de monteur of verpleegkundige je vraagt. Als ik de schroevendraaier niet had vastgehouden was de klus toch geklaard door de monteur. Even de monteur assisteren heeft mij in ieder geval geen expert gemaakt op gebied van autotechniek. Ben jij nu wel expert geworden op gebied van reanimatie omdat je van de broeder mocht drukken?
Noem ik mijzelf een expert dan? En ja, de discussie begon over burgerhulpverleners waar jij ineens gaat praten over een drukte van jewelste met politie, brandweer etc ter plaatse bij een reanimatie. Gaat mij erom dat jij het maar gek vindt dat de brandweer in sommige gevallen wordt mee gealarmeerd naar reanimaties en kan me niet aan de indruk onttrekken dat je een bepaalde minachting hebt naar reanimerende personen die geen zorg achtergrond hebben. Zolang de ambulance dienst het niet voor elkaar krijgt om de nodige zorg te verlenen binnen de zes minuten die daar voor staan moet je als burger en als hulpverlener in de handjes knijpen dat er toch zsm helpende handjes zijn die een aed aansluiten wat de overlevingskans vergroot. En zolang de ambulancebroeders dankbaar gebruik maken de extra handjes denk ik niet dat het handig is om alleen een ambu te laten rijden op sommige regio's.
Dat jij het liever niet hebt betekent niet dat heel Nederland daarom een switch moet maken in de aanpak.
Ja er zijn vele verbeterpunten zoals ik al aangaf, maar ik heb al veel gezien dat politie, mensen van een AED project of gewoon de buurman die werd geroepen een degelijke reanimatie zijn gestart en waar iedereen wist dat alle mogelijkheden zijn benut om het leven van het so te redden.
Ik hoor liever dat een reanimatiepoging is "mislukt" en dat er alles aan gedaan is, dan dat ik morgen hoor dat mijn buurman vanavond een hartstilstand heeft gehad, en er een ambulance uit Wognum moest komen welke er 12 minuten over deed, terwijl er in de buurt ruim 3 collega's van mij aangesloten zijn bij een aedproject, en er hier over de provinciale al 2 politie auto's zijn langs gereden welke de eerste zorg konden verlenen.
@wpie, was in elk geval niet gebruikt vanmiddag, heb hem wel al voorbij zien komen.