Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257572 keer)

0 gebruikers (en 55 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #140 Gepost op: 1 januari 2013, 19:57:31
Voor de zoveelste keer, ja brandweermensen zijn medische leken, maar moet je een medisch expert te zijn om een reanimatie te starten en de plakkers van een AED op de juiste plek aan te brengen?
Ik zelf ben ook een heel gewone jongen ,bemoei me met niets anders van de hulpverlening aan een slachtoffer dan dat ik soms een hoofd op z'n plek houdt en een reanimatie uitvoer naar eer en geweten. Maar ik durf wel te zeggen dat we daarin onmisbaar zijn voor de medische zorg als het gaat om overlevingskansen van een slachtoffer van een hartstilstand in de eerste minuten na het falen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #141 Gepost op: 1 januari 2013, 19:57:55
Mijn overbuurman is brandweerman
Nou dan heb ik een hele simpele vraag voor je. Stel je wordt morgen getroffen door een hartstilstand. Je man belt de ambulance, die gaat er 10 minuten over doen voor hij bij je is. Hoop je dan dat je overbuurman zo vriendelijk wil zijn dat hij je komt reanimeren tot de ambulance er is? Of wacht je liever 10 minuten op de ambulance. En voordat je jezelf eruit praat door te zeggen dat je man en/of zoon kan reanimeren, die zijn dusdanig in paniek dat ze panisch door de kamer rennen. Een simpele vraag, ik hoop op een simpel antwoord.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #142 Gepost op: 1 januari 2013, 19:59:46
Simpel antwoord: Ik wil niet gereanimeerd worden.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #143 Gepost op: 1 januari 2013, 20:01:13
Dat maakt al verschil in je mening. Goed om te weten.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #144 Gepost op: 1 januari 2013, 20:02:04
Mijn overbuurman is brandweerman, eigenlijk is hij gewoon ondernemer en weet vooral heel erg veel van installatietechniek. Hij heeft allerlei brandweercursussen gedaan, een tijdje geleden ook een paar avondjes AED gedoe. Verder is het een gewone jongen gebleven, hij noemt zich ondanks zijn AED cursus nog steeds een medische leek. De meeste brandweermensen hier in het dorp denken er net zo over, zij zijn vrijwilliger bij de brandweer geworden. Als ze reanimeren zo interessant hadden gevonden had de EHBO vereniging hier meer leden gehad.
Nogmaals, ga eens een avondje met hem mee. En zie waar het eigenlijk om draait. En zie dat wij ons zelf helemaal geen experts vinden, en dat alle hulpverleners eigenlijk allemaal gewone jongens zijn. En of je nu bij de politie werkt of bij de brandweer, dat maakt geen zak uit. Al die mensen zijn gewone jongens, en al die gewone jongens willen hun beste beentje voor zetten om een ander in nood te helpen.
Wij lopen niet te pronken met veren als AED-experts , helemaal niet. Het gaat ons om maar 1 ding, het leven redden van iemand die in nood is. Heb daar respect voor, heb respect voor de mensen die tot het gaatje willen gaan. 24uur per dag, 7 dagen in de week 365 dagen in het jaar. Heb daar eens respect voor, voor de mensen die dat op straat doen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #145 Gepost op: 1 januari 2013, 20:03:14
Simpel antwoord: Ik wil niet gereanimeerd worden.
Ik neem aan dat je dan een penning draagt?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #146 Gepost op: 1 januari 2013, 20:03:56
Ik neem aan dat je dan een penning draagt?

Een hond draagt een penning.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #147 Gepost op: 1 januari 2013, 20:05:30
Een hond draagt een penning.
Ja, dat is natuurlijk een flauw en kinderachtig antwoord, je begrijpt prima wat ik bedoel. Ik vroeg of je een niet reanimeren verklaring (in de volksmond penning) om hebt of dat je dit niet hebt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #148 Gepost op: 1 januari 2013, 20:05:45
Een hond draagt een penning.
Een niet reanimeren verklaring dan. Je weet wat hij bedoelt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #149 Gepost op: 1 januari 2013, 20:06:20
Wat is dat toch met al die brandweermannen hier? Allemaal gefrustreerd omdat er te weinig brandjes waren afgelopen nacht?

Het klopt inderdaad dat ik zeg dat brandweermensen leken zijn op medisch gebied. Niets meer en niets minder. Ik heb nergens gezegd dat ik brandweermensen minacht, ik  heb bijzonder veel respect voor brandweermensen. Waarom moet ik in vredesnaam een brandweerman gaan zien als medisch expert?

Op heel veel vlakken van het medisch spectrum zijn brandweermensen echte leken, op het bedienen van de AED zijn brandweermensen wel geschoold, dus geen leek.
Want wat versta jij onder leken ?
Als ik jou commentaren lees is bij jou iedereen leek, totdat zij betaald worden als ambulancemedewerker.

Een leek is iemand die niet geschoold is voor het bedienen van een apparaat, of het uitvoeren van een handeling.
Dat is dus niet het geval bij de brandweermensen welke als first responder met een AED uitrukken, aangezien zij regelmatig de basistraining ontvangen om te reanimeren en de bediening van de AED.