Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257725 keer)

0 gebruikers (en 50 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #150 Gepost op: 1 januari 2013, 20:12:35
Ja, dat is natuurlijk een flauw en kinderachtig antwoord, je begrijpt prima wat ik bedoel. Ik vroeg of je een niet reanimeren verklaring (in de volksmond penning) om hebt of dat je dit niet hebt.

Ik begrijp prima wat je bedoelt. Het topic ging over iemand die 8 uur dood in bed ligt, daarna over burgerhulpverleners die zonder kennis mogen deelnemen aan HartslagNU, daarna over de vraag of reanimaties een taak behoren te zijn van brandweer en politie. Als het volgende onderwerp moet zijn dat ik hier publiek verantwoording ga afleggen over wat ik wel of niet draag dan gaat me dat net iets te ver.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #151 Gepost op: 1 januari 2013, 20:15:50
Op heel veel vlakken van het medisch spectrum zijn brandweermensen echte leken, op het bedienen van de AED zijn brandweermensen wel geschoold, dus geen leek.
Want wat versta jij onder leken ?
Als ik jou commentaren lees is bij jou iedereen leek, totdat zij betaald worden als ambulancemedewerker.

Een leek is iemand die niet geschoold is voor het bedienen van een apparaat, of het uitvoeren van een handeling.
Dat is dus niet het geval bij de brandweermensen welke als first responder met een AED uitrukken, aangezien zij regelmatig de basistraining ontvangen om te reanimeren en de bediening van de AED.

Ik heb liever dat je gaat trainen branden te blussen. Ik heb liever dat de ambulancezorg fatsoenlijk op orde komt.

De cursus stelt niets voor, in feite kan je de AED ook in de vuilniswagen leggen, de gemeentereiniging is altijd aanwezig in de wijk. In kwaliteit maakt het geen enkel verschil. Dat de brandweer het moet doen is hooguit omdat het dan nog iets lijkt met een beetje spektakel en zwaailichten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #152 Gepost op: 1 januari 2013, 20:19:43
Ik begrijp prima wat je bedoelt. Het topic ging over iemand die 8 uur dood in bed ligt, daarna over burgerhulpverleners die zonder kennis mogen deelnemen aan HartslagNU, daarna over de vraag of reanimaties een taak behoren te zijn van brandweer en politie. Als het volgende onderwerp moet zijn dat ik hier publiek verantwoording ga afleggen over wat ik wel of niet draag dan gaat me dat net iets te ver.
Het heeft niets te maken met het publiekelijk verantwoording afleggen. Het gaat mij juist om de basis van de discussie, de punten die jij constant aanhaalt. Jij begint over het binnentreden in een woning en je ageert zeer sterk tegen iedere vorm van medische ondersteuning die niet wordt verricht door ambulancemedewerkers. Je standpunten over het reanimeren bijvoorbeeld op mensen die terminaal ziek zijn en thuis liggen te sterven zijn erg stellig.  Daarbij komen allerlei argumenten ten tonele die gebaseerd zijn op gevoelens en vermoedens en ik zie weinig tot geen feiten. Je verklaard zelf niet gereanimeerd te willen worden. Aangezien je hier zelf veel mee bezig bent en daar veel kennis over hebt neem ik aan dat je dit ook duidelijk zal willen maken aan de buitenwereld. Ik neem maar even voor het gemak aan dat je ook nog wel eens buitenshuis komt. Stel dat je daar in elkaar zakt en er niemand bij is, dan kan een verklaring cruciaal zijn voor het feit of je wel of niet gereanimeerd wordt. Ik zal, zelfs als medisch leek, een penning altijd respecteren. Ik denk dat dit ook geld voor alle brandweermannen en voor het gros van de burgerhulpverleners. Maar dan moet het natuurlijk wel duidelijk zijn dat je niet geholpen wil worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #153 Gepost op: 1 januari 2013, 20:22:03
Ik begrijp prima wat je bedoelt. Het topic ging over iemand die 8 uur dood in bed ligt, daarna over burgerhulpverleners die zonder kennis mogen deelnemen aan HartslagNU, daarna over de vraag of reanimaties een taak behoren te zijn van brandweer en politie. Als het volgende onderwerp moet zijn dat ik hier publiek verantwoording ga afleggen over wat ik wel of niet draag dan gaat me dat net iets te ver.
Dáár ging de oorspronkelijke vraag van de topicstarter over. De rest is totaal -vaak repectloos- off topic geklets naar andere hulpverlenende partners.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #154 Gepost op: 1 januari 2013, 20:30:25
Ik heb liever dat je gaat trainen branden te blussen. Ik heb liever dat de ambulancezorg fatsoenlijk op orde komt.

De cursus stelt niets voor, in feite kan je de AED ook in de vuilniswagen leggen, de gemeentereiniging is altijd aanwezig in de wijk. In kwaliteit maakt het geen enkel verschil. Dat de brandweer het moet doen is hooguit omdat het dan nog iets lijkt met een beetje spektakel en zwaailichten.

Maar het gaat mij erom tot het moment dat de ambulance hulpverlening tegen acceptabele kosten op tijd is.
En die vuilniswagen is misschien bij jou altijd in de wijk aanwezig bij mij in de buurt niet, de brandweer wel.

En tot die tijd is de brandweer dus waarschijnlijk de beste oplossing.
Vroeger zou ik zeggen de huisarts is de beste oplossing, maar ja die zitten tegenwoordig nog veel verder weg als de ambulance dienst in het weekend.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #155 Gepost op: 1 januari 2013, 20:50:08
Ik heb liever dat je gaat trainen branden te blussen. Ik heb liever dat de ambulancezorg fatsoenlijk op orde komt.

De cursus stelt niets voor, in feite kan je de AED ook in de vuilniswagen leggen, de gemeentereiniging is altijd aanwezig in de wijk. In kwaliteit maakt het geen enkel verschil. Dat de brandweer het moet doen is hooguit omdat het dan nog iets lijkt met een beetje spektakel en zwaailichten.

Zou ik mogen vragen wat jou achtergrond is. Je zult ongetwijfeld ontzettend veel medische kennis en ervaring hebben. Maar ik me niet vinden in jouw mening over de inzet van de brandweer voor een reanimatie. In de praktijk verloopt de samenwerking helemaal top. We worden er zelfs regelmatig bijgevraagd terwijl er al ambulances ter plaatse zijn. Ambulanceverpleegkundige staan er ook positief tegenover als ik ze spreek. Ik kan me voorstellen dat er nog heel veel verbeterd kan worden in de ambulancezorg. En dat met die managers en politiek speelt natuurlijk niet alleen in de zorg. Ik vind het erg jammer dat je zo denigrerend doet over de inzet van o.a de brandweer. Daarbij komen wij alleen als aanvulling en niet als vervanging. In de praktijk maak ik hele andere dingen mee zodat ik begin te twijfelen aan jouw deskundigheid.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #156 Gepost op: 1 januari 2013, 21:00:28
Zou ik mogen vragen wat jou achtergrond is. Je zult ongetwijfeld ontzettend veel medische kennis en ervaring hebben.
In de praktijk maak ik hele andere dingen mee zodat ik begin te twijfelen aan jouw deskundigheid.

Jesse,

024 zet de zaken graag op scherp en schuwt geen onconventionele stellingen in het debat. Een ieder wordt hierdoor gedwongen zaken niet zonder meer als vanzelfsprekend te beschouwen.

De deskundigheid van dit forumlid op het gebied van reanimatie staat echter niet ter discussie.

Expert


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #157 Gepost op: 1 januari 2013, 21:02:52
In een ander topic beantwoord 024 die vraag ook, http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69532.0


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #158 Gepost op: 1 januari 2013, 21:20:07
Ok bedankt expert! Ok dat wist ik niet en er is ook niets mis in dit debat. Ik kan heel goed begrijpen wat 024 bedoelt en ik geloof zonder enige twijfel dat er nog heel erg veel te verbeteren valt. Ik maak alleen heel andere ervaringen mee op straat dan wat 024 probeert te schetsen over de inzet van de brandweer bij een reanimatie. 024 heeft een verkeerd beeld over de brandweerman en wat we anno 2013 allemaal doen vind ik.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #159 Gepost op: 1 januari 2013, 21:21:19
Zou ik mogen vragen wat jou achtergrond is. Je zult ongetwijfeld ontzettend veel medische kennis en ervaring hebben. Maar ik me niet vinden in jouw mening over de inzet van de brandweer voor een reanimatie. In de praktijk verloopt de samenwerking helemaal top. We worden er zelfs regelmatig bijgevraagd terwijl er al ambulances ter plaatse zijn. Ambulanceverpleegkundige staan er ook positief tegenover als ik ze spreek. Ik kan me voorstellen dat er nog heel veel verbeterd kan worden in de ambulancezorg. En dat met die managers en politiek speelt natuurlijk niet alleen in de zorg. Ik vind het erg jammer dat je zo denigrerend doet over de inzet van o.a de brandweer. Daarbij komen wij alleen als aanvulling en niet als vervanging. In de praktijk maak ik hele andere dingen mee zodat ik begin te twijfelen aan jouw deskundigheid.

Je mag twijfelen aan mijn deskundigheid tot je een ons weegt, mijn mening zal er niet door gaan veranderen. Op gebied van reanimaties durf ik wel de krachten te meten met een brandweerman. Dus grijp je kans om de deskundigheid van de brandweermensen op terrein van reanimaties aan te tonen.

Mijn deskundigheid is helemaal niet relevant om een er een eigen mening op na te houden. Vrijheid van mening beperkt zich niet tot het er op na houden van de mening van de massa. Ik ben niet de persoon die met bureaucraten mee gaat jubellen. Ik kan me niet vinden in de afkaveling van de zorg, de omvangrijke laag bestuurders etc. Ik vind reanimatie geen taak van de politie, geen taak van de brandweer, geen taak van de gemeentereiniging.

Het is niet relevant of in praktijk de samenwerking prima verloopt. Het is en blijft armoede. In de oorlog aten mensen bloembollen, dat deden ze niet omdat het lekker was, ze deden dat omdat door de schaarste en gebrekkige omstandigheden. Alleen was het toen pure armoede in tijden van echte armoede, in 2012 hoeft deze armoede in de zorg er niet te zijn.

De zorg is een markt, de ambulancedienst is een BV. Het gaat al lang niet meer om kwaliteit.

In  Den Haag gingen ze ruzie maken om de AED's. De ruzie is zover gegaan dat geen mens nog bij de AED kon komen. Zo belangrijk is dat AED project, bedrijven en organisaties vechten zo hard om hun eigen belangen dat men niet schuwt om een middel in te zetten zodat niemand meer een mensenleven kan redden met de AED.

Dus als je het niet erg vindt vorm ik gewoon mijn eigen mening, een mening die ik niet ga veranderen omdat het een paar brandweermannen en politiemannen het niet bevalt.