Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257674 keer)

0 gebruikers (en 45 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #160 Gepost op: 1 januari 2013, 21:22:44
Je mag twijfelen aan mijn deskundigheid tot je een ons weegt, mijn mening zal er niet door gaan veranderen.

Dus als je het niet erg vindt vorm ik gewoon mijn eigen mening, een mening die ik niet ga veranderen omdat het een paar brandweermannen en politiemannen het niet bevalt.
Mensen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #161 Gepost op: 1 januari 2013, 21:30:23
Ok bedankt expert! Ok dat wist ik niet en er is ook niets mis in dit debat. Ik kan heel goed begrijpen wat 024 bedoelt en ik geloof zonder enige twijfel dat er nog heel erg veel te verbeteren valt. Ik maak alleen heel andere ervaringen mee op straat dan wat 024 probeert te schetsen over de inzet van de brandweer bij een reanimatie. 024 heeft een verkeerd beeld over de brandweerman en wat we anno 2013 allemaal doen vind ik.

Ik zeg alleen dat je te veel doet, elke AED training die jij doet is een brandblustraining minder. Ik zeg dat de brandweer ingezet is om de gaten op te vullen die de ambulancedienst laat vallen. Reanimaties spreekt waarschijnlijk tot de verbeelding omdat je hard kan roepen dat je levens aan redden bent. (of je echt zoveel levens aan redden bent durf ik ook wel vraagtekens bij te zetten trouwens).

Als de gemeentereiniging gaten laten vallen zie ik oom agent en de brandweerman niet in dat gat springen om het op te vullen. Inderdaad als vuilnis te lang blijft staan op de openbare weg, is het opruimen daarvan ook levensreddend ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #162 Gepost op: 1 januari 2013, 21:31:22
Je mag twijfelen aan mijn deskundigheid tot je een ons weegt, mijn mening zal er niet door gaan veranderen. Op gebied van reanimaties durf ik wel de krachten te meten met een brandweerman. Dus grijp je kans om de deskundigheid van de brandweermensen op terrein van reanimaties aan te tonen.

Mijn deskundigheid is helemaal niet relevant om een er een eigen mening op na te houden. Vrijheid van mening beperkt zich niet tot het er op na houden van de mening van de massa. Ik ben niet de persoon die met bureaucraten mee gaat jubellen. Ik kan me niet vinden in de afkaveling van de zorg, de omvangrijke laag bestuurders etc. Ik vind reanimatie geen taak van de politie, geen taak van de brandweer, geen taak van de gemeentereiniging.

Het is niet relevant of in praktijk de samenwerking prima verloopt. Het is en blijft armoede. In de oorlog aten mensen bloembollen, dat deden ze niet omdat het lekker was, ze deden dat omdat door de schaarste en gebrekkige omstandigheden. Alleen was het toen pure armoede in tijden van echte armoede, in 2012 hoeft deze armoede in de zorg er niet te zijn.

De zorg is een markt, de ambulancedienst is een BV. Het gaat al lang niet meer om kwaliteit.

In  Den Haag gingen ze ruzie maken om de AED's. De ruzie is zover gegaan dat geen mens nog bij de AED kon komen. Zo belangrijk is dat AED project, bedrijven en organisaties vechten zo hard om hun eigen belangen dat men niet schuwt om een middel in te zetten zodat niemand meer een mensenleven kan redden met de AED.

Dus als je het niet erg vindt vorm ik gewoon mijn eigen mening, een mening die ik niet ga veranderen omdat het een paar brandweermannen en politiemannen het niet bevalt.
Het is gelukkig jouw persoonlijke mening, en niet van meerdere mensen. Alleen jammer dat je niet open wenst te staan voor de mening van een ander. Wij vertellen hoe wij het op straat en bij de hulpvragers thuis ervaren, ook daar sta je niet voor open, erger, je laat je er laagdunkend over uit.
En dat is jammer, een goede zorg voor een patient in het ziekenhuis begint met de eerste hulp van de persoon op straat of thuis. Hulp waarin het niet uit moeten maken wie die hulp verleent, als deze maar wordt verleent. En snel wordt verleent.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #163 Gepost op: 1 januari 2013, 21:34:06
Een problematisch systeem wordt hier verdedigd door mensen omdat die er met heel hun ziel en zaligheid aan meewerken: Er zijn feitelijk te weinig ambulances om een goede dekking te realiseren (15 minuten is eigenlijk te lang) en het wordt te duur gevonden om meer gele bussen te rijden. Fanatieke brandweerlieden die een kortere aanrijtijd hebben (vraag jezelf: waarom?) worden opgeleid tot AED bediener, en doen dat zoals ik al zei met heel hun ziel en zaligheid. Ik snap dat ze de opmerkingen van 024 niet leuk vinden, maar het systeem waar zij tegen ageert wordt er niet minder slecht van.

En ik ben het roerend eens dat het AED alert zoals het nu is opgezet, niet goed is: Geen controle over kwaliteit, ramptoeristen, inbreuk op privacy, en men wordt niet getraind op om met problemen die men in de thuissituatie aantreft om te gaan. Als het een aanvulling was op een goed functionerend systeem met gecontroleerde hulpverleners (artsen, verpleegkundigen en gecontroleerde EHBO-ers) zou ik er minder moeite mee hebben, maar dan zou de noodzaak aanzienlijk kleiner zijn.

Bottom line: Ik denk niet dat het zinvol is dat 024 meeloopt met een trainingsavond van de brandweer, want dat jullie op een borstkas kunnen drukken en stickers kunnen plakken moge duidelijk zijn. Dat het uberhaupt nodig is dat jullie moeten rijden omdat de ambu er te lang over doet (en dat dat een geldkwestie is), is het hele probleem.
Arts  www.alphalog.nl


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #164 Gepost op: 1 januari 2013, 21:35:05
Er is niemand die verwacht dat je je mening verandert, maar dit is erg binnen het eigen referentiekader kijken. Je staat niet open voor ervaringen en verhalen uit de praktijk. Mensen van de brandweer en politie hebben niks te zoeken bij een reanimatie. Dat is het enige juiste. Je staat niet open voor de ervaringen van mensen die uitleggen dat zij daar wél wat te zoeken hebben. Je luistert niet naar wat ze zeggen en staat niet voor hun mening open. Dat is erg jammer. Zo blijf je binnen je referentiekader.

A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject.
~Winston Churchill
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #165 Gepost op: 1 januari 2013, 21:40:26
En dat is jammer, een goede zorg voor een patient in het ziekenhuis begint met de eerste hulp van de persoon op straat of thuis. Hulp waarin het niet uit moeten maken wie die hulp verleent, als deze maar wordt verleent. En snel wordt verleent.

Als het echt niet uit zou maken waarom werken er dan verpleegkundigen in het ziekenhuis, waarom moet een arts komen kijken bij iedereen op de SEH met een splinter in de vinger.

Binnen het ziekenhuis breekt de hel los als je een beveiliger zou vragen een pleister te plakken op een schaafwond.

Buiten het ziekenhuis is de brandweerman, de politieman of de burger  de spil van de medische zorg bij de meest ernstige acute situaties die men kan bedenken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #166 Gepost op: 1 januari 2013, 21:41:42
. Dat het uberhaupt nodig is dat jullie moeten rijden omdat de ambu er te lang over doet (en dat dat een geldkwestie is), is het hele probleem.
Ik denk dat als dat probleem wordt opgelost de brandweer en de politie de eerste zullen zijn die zullen stoppen met het AEDwerk. Dan ligt die taak volledig bij de mensen die daarvoor geleerd hebben, en wat hun vakgebied is.
Zolang dat niet op orde is zal zowel de politie als de brandweer dit werk blijven doen.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #167 Gepost op: 1 januari 2013, 21:42:19
Als het echt niet uit zou maken waarom werken er dan verpleegkundigen in het ziekenhuis, waarom moet een arts komen kijken bij iedereen op de SEH met een splinter in de vinger.

Binnen het ziekenhuis breekt de hel los als je een beveiliger zou vragen een pleister te plakken op een schaafwond.

Buiten het ziekenhuis is de brandweerman, de politieman of de burger bij de ernstige acute situaties die men kan bedenken de spil van de medische zorg.

Zou dat misschien komen omdat er nogal een groot verschil zit in hospitale en pré hospitale zorg? Kan zijn dat ik er naast zit hoor e050
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #168 Gepost op: 1 januari 2013, 21:43:50
Zou dat misschien komen omdat er nogal een groot verschil zit in hospitale en pré hospitale zorg? Kan zijn dat ik er naast zit hoor e050

Dan zijn er twee opties, geef jij het antwoord maar.

a) De prehospitale zorg schiet ruim te kort..
b) De hospitale zorg is gewoon overdreven met al die verpleegkundigen en artsen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #169 Gepost op: 1 januari 2013, 21:44:53
Bottom line: Ik denk niet dat het zinvol is dat 024 meeloopt met een trainingsavond van de brandweer, want dat jullie op een borstkas kunnen drukken en stickers kunnen plakken moge duidelijk zijn. Dat het uberhaupt nodig is dat jullie moeten rijden omdat de ambu er te lang over doet (en dat dat een geldkwestie is), is het hele probleem.

Helder, maar ik kan me niet voorstellen dat 024 niet in wil zien dat het een utopie is om te denken dat er op iedere hoek een ambulance staat. De kosten van die ambulances wegen niet op tegen de extra levens die bij een reanimatie gered kunnen worden, hoe wrang dat ook mag klinken. En daarom begrijp ik ook niet dat 024 het volgende aangeeft:

Wat mij betreft heeft de brandweer niets te zoeken bij een reanimatie. Uit je voorgaande post begrijp ik dat de ambulance de brandweer heeft laten komen om de patient naar beneden te tillen. Daar zijn jullie voor.

Voor iemand die kennis van het hart heeft zal het bekend zijn dat snelle hulp bij een hartstilstand noodzakelijk is. Als daarin het systeem van de ambulance faalt heeft de brandweer wel degelijk iets te zoeken bij een reanimatie. Zeker de brandweer, omdat van die organisatie verwacht mag worden dat de mensen voldoende opgeleid zijn en ook oog hebben voor de randzaken, zoals familieleden. Het verhaal met burgerhulpverleners is een andere discussie......

Maar als het puur om het systeem gaat, wat voegt deze reactie dan toe?

Dat de brandweer het moet doen is hooguit omdat het dan nog iets lijkt met een beetje spektakel en zwaailichten.

Het heeft puur te maken met de beschikbaarheid (namelijk vrijwel altijd) van lokale brandweerposten. Een dekking die door andere diensten niet geleverd kan worden, kennelijk. Denk je echt dat brandweerlieden opkomen voor een reanimatie omdat het ritje met toeters en bellen er naartoe zo mooi is? ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding