(... verwijderd door het moderatorteam ...)
Kom op Jerommeke, we weten allemaal dat 024 gewoon een discussie uitlokt die gewoon eens gevoerd moet worden.
Ja ze is enorm direct en oncontroversieel. Zoals Expert aangaf, wat reanimaties betreft weet ze echt waarover ze praat. Ik ben het niet helemaal met haar eens op alle punten, maar ze snijd onderwerpen aan die echt wel aangesneden moeten worden.
De gebruikers op dit forum zijn voornamelijk mensen die heel serieus, gemotiveerd en met de beste bedoelingen willen opkomen voor hun medemens en proberen een positieve bijdrage in het leven van andere te hebben. Allemaal op hun eigen manier. Wat we hier allemaal gemeen hebben is het klaar staan voor andere met de beste bedoelingen. Dat geld ook voor 024, die haar strepen echt verdient heeft.
Het probleem is daarmee, we zijn minder goed in staat kritisch te kijken naar bepaalde zaken. Zoals de negatieve (of minder positieve) kanten aan projecten als HartslagNu. Het is toch eigenlijk bar triest dat we in een land leven waar de pizza sneller bezorgd wordt dan een ambulance is sommige gemeentes (idee voor HartslagNu, AED in de brommer van de pizzakoerier).
Bezuinigingen in de gezondheidszorg zijn er helaas. Jammer genoeg moet het ook. Als we zo doorgaan met uitgeven in de zorg geven we in 2040 36% van ons bruto nationaal inkomen uit aan gezondheidszorg. (totaal, via de overheid, verzekeringen, wat we zelf bijdragen etc.) Die bezuinigingen hebben hun gevolgen op de ambulance zorg gehad. Ja we hebben in Nederland een erg hoogwaardige pre-hospitale zorg, zodra de ambulance er is. In andere landen ligt de standaard wat lager. Maar de ambulance is er eerder..... Ik ga me niet wagen aan een oordeel over wat beter is, dat is niet aan mij.
De vergissing die wij hier maken, is denken dat wij de mensen zijn die via hartslagNu en dergelijke bij een reanimatie komen. Wij houden ons dagelijks bezig met dit onderwerp, lezen er over, verdiepen onze kennis door discussies te voeren over AED's bij kinderen, door deze discussie te voeren. Het grootste deel van de vrijwilligers zijn wij echter niet. Dat zijn mensen die wellicht gewoon eens een reanimatie willen zien, of die denken met 1 reanimatie lesje David Hasselhoff te zijn en blondines op het strand te gaan redden.
Dan komen er ook nog eens al die extra's bij kijken, zoals niet reanimatie verklaringen, mensen die terminaal zijn, AED's en kleine kinderen, je huis vol barmhartige Samaritanen.... Wij hier op het forum met onze motivatie, interesse, achtergrond, zijn in staat over die dingen na te denken. Maar voor 024 de knuppel in het hoenderhok gooide deden we dat niet.
En natuurlijk vind ik het persoonlijk fantastisch dat brandweer en politie mensen redden door uit te rukken voor een reanimatie. Niets dan lof daarvoor. Maar het is eigenlijk gek dat er daarvoor capaciteit vrijgemaakt wordt bij hulpdienst X omdat hulpdienst Y door bezuinigingen niet meer in staat is een dienst te leveren. Want heel goed dat de politie mensen reanimeert. Als ik straks neerval hoop ik niets liever dan dat een agent binnen 6 minuten in mijn kamer staat en me helpt en ik over een paar dagen dit bericht af kan maken, veel liever dan dat een ambulance er na 15 minuten is en niets meer voor me kan doen. Of nog erger, dat ik wel uit het ziekenhuis kom maar nooit meer dit bericht af kan maken. Als die agenten mij moeten redden, dan vraag ik me (dankzij de knuppel die 024 in het hoenderhok heeft gegooid), waarom kon er niet net zo snel hier een ambulance zijn? En dan zou een Belgische ambulance waar het niveau dan wel wat anders is dan in NL het trucje eigenlijk ook al doen.
Want een oplossing is het gewoon niet om de brandweer/politie dat gat op te laten vullen. Als jullie iemand aan het reanimeren zijn, hoe belangrijk dat ook is, dan kunnen jullie niet dat verkeersslachtoffer uit een auto bevrijden of die overvaller in de kraag vatten. Dat kan dus alleen maar betekenen dat die capaciteit ergens anders vandaan gehaald moet worden of gecompenseerd moet worden. 024 zegt dat wat directer door te stellen, brandweermannen zouden beter hun tijd besteden aan het oefenen van branden blussen ipv. reanimeren. Ik nuanceer dat door te stellen, wanneer een politieman/brandweerman aan het reanimeren is kan hij zijn primaire taak op dat moment niet meer uitvoeren. Het is dus jammer dat bezuiniging bij hulpdienst X er voor zorgen dat er capaciteit omlaag gaat bij hulpdienst Y, en dat terwijl die hulpdienst waarschijnlijk ook liever wat meer middelen had gehad om zijn werk te kunnen doen.
Het zelfde geld voor de burgerhulpverlening zoals hartslagNu. Heel goed van ons dat wij dat doen, wij denken na over wat we doen en hoe we het doen, respecteren dingen als een niet reanimatie verklaring, of gaan weer naar huis zodra de ambulance ter plaatsen is en zegt, dankjewel voor je inzet we nemen het over. Zo zijn helaas niet alle vrijwilligers, dat weten we allemaal. We hebben allemaal ook de topics gelezen waarin mensen zeggen "ik heb eerst nog even op mijn vriendin gewacht en ben toen even gaan kijken en ben nu boos op de agent die me weg stuurde." Die mensen zijn er ook, en de discussie die 024 op een heel harde (maar wellicht noodzakelijk, anders hadden we het er nu al lang niet meer over gehad) manier heeft aangezwengeld is: Hoe gaan we daar mee om, waarom stuurt hartslagNu een berg mensen naar een heel moeilijke situatie en zegt vervolgens "wij zijn nergens voor aansprakelijk" en dat terwijl de centralist in de MKA op het moment dat hij op de knop drukt om dat bericht uit te sturen er van uit gaat dat iedereen die dat bericht ontvangt de beste bedoelingen heeft en hij handelt in het belang van de patient. Terwijl het dus pijnlijk duidelijk wordt dat dat lang niet altijd zo hoeft te zijn en dat er totaal geen vangnet of beveiligingsmechanisme is om die situaties af te vangen.
Er wordt in sommige regio's geen melding gestuurd in geval van kinderreanimaties om de burgerhulpverlener te beschermen tegen emotionele beschadiging. Maar naar een 85 jarig oud mannetje die in zijn eigen bed is heengegaan wordt wel een leger hulpverleners gestuurd (met de beste bedoelingen in het ideale geval) als zijn vrouw per abuis 112 belt in plaats van de huisarts.
Als laatste zou ik toch willen vragen, is die opmerking
(... verwijderd door het moderatorteam ...) noodzakelijk. In een ander topic heeft een collega moderator van jou gevraagd aan 024 of zij wat respectvoller wilde communiceren richting medeforumgebruikers. Laat de moderators het goede voorbeeld geven.