Constateren?
Het bepalen of een arts juist of onjuist heeft gehandeld is niet aan het oordeel van een brandweerman, in ons land bestaat er het medisch tuchtcollege. Laat het waarde oordeel over de handelswijze van de arts maar aan die mensen over.
En als ik constateer dat een arts niet volgens de richtlijnen reanimeert zal ik hem of haar daar gewoon op wijzen.
Of mag ik dat als domme leek met een reanimatieopleiding niet doen, omdat meneer of mevrouw afgestudeerd arts is, schijnbaar vergeten is hoe te reanimeren.
Want ik denk dat het medisch tuchtcollege zich niet eens buigt over zo'n reanimatie omdat niet te constateren is dat de dood, aan de manier van reanimeren van die arts lag.
Ik zou zeggen 024 kom eens uit die ivoren toren en ga eens met beide benen in de realiteit van de praktijk van nu staan.
In theorie klopt je verhaal, alleen is de praktijk weerbarstiger en word er met de middelen welke er zijn getracht een zo goed mogelijke weg te vinden, waarbij de kosten / baten analyse bijna altijd vooral naar de primaire kosten word gekeken van een adequate ambulancedienst.
Want het ideaal beeld krijg je niet met een paar ambulances er bij, wat kost het meer om die 50 of meer ambulances welke voor dat ideaal noodzakelijk zijn 24/7/365 bemand te hebben.
En wat levert het aan extra geredde mensenlevens, maar vooral levenswaardige levens op, als i.p.v. de getrainde vrijwilliger met een AED, binnen 6 minuten, er een ambulance er staat met al de meer mogelijkheden die daar bij horen ?