Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257797 keer)

0 gebruikers (en 61 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #250 Gepost op: 2 januari 2013, 22:18:02
Dus als er iemand in een huis zonder ademhaling ligt en iemand ernaast zegt dat de ambulance onderweg is, moet ik buiten blijven?
Hoe bepaal ik buiten of mijn hulp redelijkerwijs nodig is?
Praktijkvoorbeeld; reanimatie in de woning. Ik kom binnen. Vrouw roept: "Wat doen jullie hier? Ik heb de ambulance gebeld!"
Ik heb meerdere situaties meegemaakt waarbij ik 1 tot 4 minuten eerder begon met reanimeren dan dat de ambulancedienst er was.
Hou toch op man!

Mevrouw zeggen mag ook.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #251 Gepost op: 2 januari 2013, 22:18:22
Ik ga reanimeren, omdat ik de ambulance nog een kans wil geven.
Als het SO weer tot leven komen des te beter maar dat is een hele kleine kans

Pas als er AED op de proppen komt,  is er een dillema wel of niet aansluiten

Als de familie vraagt om weer weg te gaan, dan ga ik weg
Als de familie vraagt om te blijven, dan blijf ik


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #252 Gepost op: 2 januari 2013, 22:18:26
Als iemand agenten en burgerhulpverleners de deur wijst en rustig ambulance afwacht. Kan die iemand dan vervolgd worden voor een of ander strafbaar feit?

Dat vraag ik me ook af, denk dat er dan weer een verschil is tussen een agent of burgerhulpverlener. Bij een agent mag je er redelijkerwijs van uit gaan dat hij de beste intenties heeft gezien zijn functie. Een burgerhulpverlener is niet te herkennen dus mag je volgens mij ook best wat voorzichtiger zijn met die toelaten tot je huis.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #253 Gepost op: 2 januari 2013, 22:26:43
Mevrouw zeggen mag ook.
Mevrouw dan.
Maar geef nu eens inhoudelijk antwoord.
Wil je dan echt dat ik buiten blijf en omdat ik agent ben is 'elke minuut telt' niet meer geldig?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #254 Gepost op: 2 januari 2013, 22:31:39
Ik ga reanimeren, omdat ik de ambulance nog een kans wil geven.
Als het SO weer tot leven komen des te beter maar dat is een hele kleine kans

Pas als er AED op de proppen komt,  is er een dillema wel of niet aansluiten
Die laatste zin begrijp ik niet. As je gaat reanimeren, dan sluit je ook de AED aan bij een volwassene, wat is het dilemma?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #255 Gepost op: 2 januari 2013, 22:32:01
Als iemand agenten en burgerhulpverleners de deur wijst en rustig ambulance afwacht. Kan die iemand dan vervolgd worden voor een of ander strafbaar feit?

Als hij/zij daadwerkelijk wil voorkomen dat wij, geen ambupersoneel, hulp bieden die nodig is om iemands leven te redden, is dat strafbaar volgens het wetboek van Strafrecht.
Citaat
Artikel 450 Wetboek van Strafrecht
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #256 Gepost op: 2 januari 2013, 22:35:57
Wil je dan echt dat ik buiten blijf en omdat ik agent ben is 'elke minuut telt' niet meer geldig?
Het motto 'elke minuut telt' is geen vrijbrief om je toegang te verschaffen tot een woning als je daartoe niet verzocht bent. De melder vraagt om hulp van een ambulance niet om burgerhulpverlening, politie of brandweer. Dat is het punt van discussie.

Dat in de praktijk het gros van de hulpvragers blij is met iedere vorm van hulp van wie dan ook lijkt me duidelijk. Maar we hebben het hier over het juridische en ethische aspect van HartslagNU. Dat is iets anders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #257 Gepost op: 2 januari 2013, 22:37:00
Als hij/zij daadwerkelijk wil voorkomen dat wij, geen ambupersoneel, hulp bieden die nodig is om iemands leven te redden, is dat strafbaar volgens het wetboek van Strafrecht.

En als die hulp bijvoorbeeld al gegeven wordt door een andere burger die ook kan reanimeren. Die persoon heeft op reanimatie gebied de zelfde kwalificaties als jullie (geen behalve een cursus van een opleider), dan ontzeg je het slachtoffer niet het recht op hulp.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #258 Gepost op: 2 januari 2013, 22:37:30
Pas als er AED op de proppen komt,  is er een dillema wel of niet aansluiten

Niets leuker dan het "dilemma" van een ander.

Expert


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #259 Gepost op: 2 januari 2013, 22:38:11
Het motto 'elke minuut telt' is geen vrijbrief om je toegang te verschaffen tot een woning als je daartoe niet verzocht bent. De melder vraagt om hulp van een ambulance niet om burgerhulpverlening, politie of brandweer. Dat is het punt van discussie.

Dat in de praktijk het gros van de hulpvragers blij is met iedere vorm van hulp van wie dan ook lijkt me duidelijk. Maar we hebben het hier over het juridische en ethische aspect van HartslagNU. Dat is iets anders.

Daarom denk ik toch dat er hier op 1 of andere manier een taak ligt in het uitvragen..... Hopelijk leest er een centralist mee.