Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257856 keer)

0 gebruikers (en 89 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #260 Gepost op: 2 januari 2013, 22:41:06
Mevrouw dan.
Maar geef nu eens inhoudelijk antwoord.
Wil je dan echt dat ik buiten blijf en omdat ik agent ben is 'elke minuut telt' niet meer geldig?

Ik wil dat een agent buiten blijft als een burger geen behoefte heeft aan de politie over de vloer omdat hij een ambulance heeft gevraagd. Er is niets wat het kan rechtvaardigen dat de politie wordt ingelicht of de opdracht heeft om mee te gaan.

In deze discussie mag het al helemaal niet de indruk wekken dat een politieman met AED onder de arm wel binnen komt en dat de burger met AED onder de arm dat ook mag.

Het binnentreden wat de agenten hier promoten is niet op grond van burgerhulpverlener of AED-er zijn. De agent doet dat op grond van zijn bevoegdheden als politieman, of het rechtmatig is moeten advocaten zich dan maar later over buigen.

Als je zo graag op de wetgeving wilt hangen, mag je ook afvragen hoe je aan de kennis gekomen bent dat iemand in zijn eigen woning mogelijk een hartstilstand heeft. Dan kom je waarschijnlijk al tot de slotsom dat er al andere wetgeving is geschonden. Het is leuk dat meldkamercentralisten soms in hetzelfde hok zitten, maar dat schept geen situatie dat de ambulancedienst haar gegevens moet delen met de bromsnor op de meldkamer.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #261 Gepost op: 2 januari 2013, 22:47:33
Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander ben van burgerhulpverlening en HartslagNU. Zowel als eerstehulpverlener/instructeur, als medisch professional. De kostbare minuten die de burgerhulpverlener eerder is dan de ambulance kunnen het verschil maken.

Maar zoals ik al eerder zei, er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan HartslagNU, waar ik eerder niet bij stil stond. 024 heeft me in deze en andere discussies aan het denken gezet. Ik verbaas me erover dat kreten zoals 'iedere seconde telt' en 'beter iets dan niets' als argumentatie gebruikt worden in deze en andere discussies om bezwaren van tafel te vegen en een vrijbrief te genereren voor de burgerhulpverlener, agent of brandweerman.

Uiteraard, het slachtoffer staat centraal. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles maar rücksichtslos moet wijken. Belicht het van meerdere kanten.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #262 Gepost op: 2 januari 2013, 22:50:11
En als die hulp bijvoorbeeld al gegeven wordt door een andere burger die ook kan reanimeren. Die persoon heeft op reanimatie gebied de zelfde kwalificaties als jullie (geen behalve een cursus van een opleider), dan ontzeg je het slachtoffer niet het recht op hulp.

Maar dan wordt er al hulp geboden en levert het dus geen strafbaar feit op.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #263 Gepost op: 2 januari 2013, 22:52:19
Maar dan wordt er al hulp geboden en levert het dus geen strafbaar feit op.

Oke dankje, dat was mijn vraag. Als een agent dus voor de deur staat mag een melder zeggen "dank u voor uw komst, maar er wordt al gereanimeerd."


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #264 Gepost op: 2 januari 2013, 22:54:09
Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander ben van burgerhulpverlening en HartslagNU. Zowel als eerstehulpverlener/instructeur, als medisch professional. De kostbare minuten die de burgerhulpverlener eerder is dan de ambulance kunnen het verschil maken.

Maar zoals ik al eerder zei, er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan HartslagNU, waar ik eerder niet bij stil stond. 024 heeft me in deze en andere discussies aan het denken gezet. Ik verbaas me erover dat kreten zoals 'iedere seconde telt' en 'beter iets dan niets' als argumentatie gebruikt worden in deze en andere discussies om bezwaren van tafel te vegen en een vrijbrief te genereren voor de burgerhulpverlener.

Uiteraard, het slachtoffer staat centraal. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles maar rücksichtslos moet wijken. Belicht het van meerdere kanten.

Nederlanders houden van oneliners.

Meestal afkomstig vanuit de politiek of van bureaucraten, waarna men zelf aan de slag gaat. Nergens meer over nadenkt. Rechten van burgers in het algemeen, rechten van patienten speciefiek, menselijkheid en ethiek zonder pardon bij het grofvuil zet.

De RAV had ook hetzelfde kunnen doen door vrijwilligers in dienst te nemen, zoals de vrijwillige brandweer of vrijwillige politie. Men heeft gekozen voor een stichting. Vrijwilligers van de ambulancedienst zouden rechtstreeks vallen onder toezicht IGZ.

Zodra er iemand wel iets begint te vragen of een arts een paar vraagtekens zet bij burgerrechten, medisch beroepsgeheim, privacy kan die ook gewoon bij het grofvuil. Inclusief de prutsende huisartsen, de artsen met te weinig expertise over reanimatie, de artsen die een ampul lieten vallen, etc., etc.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #265 Gepost op: 2 januari 2013, 22:59:22
Niets leuker dan het "dilemma" van een ander.
Die laatste zin begrijp ik niet. As je gaat reanimeren, dan sluit je ook de AED aan bij een volwassene, wat is het dilemma?

Wel of geen reanimatiepenning respecteren, wel of geen toestemming krijgen familie van een terminaal SO om te staken ......
en dat moet allemaal terwijl de reanimatie gewoon doorgaat.
Ik zal je vertellen wat ik achteraf weet ,wat ik toen nog niet wist


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #266 Gepost op: 2 januari 2013, 23:00:49
Wel of geen reanimatiepenning respecteren, wel of geen toestemming krijgen familie van een terminaal SO om te staken ......
en dat moet allemaal terwijl de reanimatie gewoon doorgaat.
Ik zal je vertellen wat ik achteraf weet ,wat ik toen nog niet wist

maar wat verandert een AED daar aan?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #267 Gepost op: 2 januari 2013, 23:03:45
Wel of geen reanimatiepenning respecteren, wel of geen toestemming krijgen familie van een terminaal SO om te staken ......
en dat moet allemaal terwijl de reanimatie gewoon doorgaat.
Ik zal je vertellen wat ik achteraf weet ,wat ik toen nog niet wist

Als je hoort van de familie dat het slachtoffer, waarbij de ademhaling afwezig is, een terminale patient is hoef je niets meer te doen. Geen AED aansluiten en geen reanimatie meer.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #268 Gepost op: 2 januari 2013, 23:04:38
Ik zal je vertellen wat ik achteraf weet ,wat ik toen nog niet wist
Ik heb al eens eerder geschreven hoe ik over deze insteek denk. Schrijf liever ondubbelzinnig Nederlands dan dergelijke vaagheden. Op een forum wel zo helder en het voorkomt miscommunicatie :).


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #269 Gepost op: 2 januari 2013, 23:10:22
Wel of geen reanimatiepenning respecteren….

Dat is geen dilemma.

Expert