Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258025 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #370 Gepost op: 3 januari 2013, 23:26:11
[sarcasme aan]gelukkig heeft de Nederlandse vrijwillige brandweer iedere avond een OMS melding in de zelfde zorginstelling omdat er een pannetje melk te lang op het vuur staat zodat ze ook nog iets te doen hebben. [/sarcasme uit]

Maar serieus, een BLS hulpverlening systeem (of dat nu vanuit de brandweer of RAV komt) is natuurlijk een stuk goedkoper om overal 6 minuten dekking te geven dan overal ALS wagens neer te zetten.

Inderdaad, het is een stuk goedkoper, zie mijn opmerking mbt bezuinigingen hierboven. Financiele overwegingen regeren dit land, veelal niet de ethische.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #371 Gepost op: 3 januari 2013, 23:27:46
[sarcasme aan]gelukkig heeft de Nederlandse vrijwillige brandweer iedere avond een OMS melding in de zelfde zorginstelling omdat er een pannetje melk te lang op het vuur staat zodat ze ook nog iets te doen hebben. [/sarcasme uit]

Maar serieus, een BLS hulpverlening systeem (of dat nu vanuit de brandweer of RAV komt) is natuurlijk een stuk goedkoper om overal 6 minuten dekking te geven dan overal ALS wagens neer te zetten.

Uit nieuwsgierigheid heb ik even op Google gekeken. De laatste 30 meldingen van brandweer Groesbeek, hier is genoeg te doen. Sinds de kerstdagen zijn ze al druk met inbraakalarm van de eigen brandweerkazerne. http://www.waarisdebrand.nl/?a=capcode&cap=0903723


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #372 Gepost op: 3 januari 2013, 23:28:50
Inderdaad, het is een stuk goedkoper, zie mijn opmerking mbt bezuinigingen hierboven. Financiele overwegingen regeren dit land, veelal niet de ethische.

helemaal mee eens, maar we willen het liefst ook niet meer premie betalen voor onze zorgverzekering. Ik ontken niet dat er op sommige plekken nutteloos geld verspilt wordt. Maar uiteindelijk wil jij je salaris toch ook gewoon op je rekening gestort krijgen aan het einde van de maand?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #373 Gepost op: 3 januari 2013, 23:29:57
Uit nieuwsgierigheid heb ik even op Google gekeken. De laatste 30 meldingen van brandweer Groesbeek, hier is genoeg te doen. Sinds de kerstdagen zijn ze al druk met inbraakalarm van de eigen brandweerkazerne. http://www.waarisdebrand.nl/?a=capcode&cap=0903723

Ik zie heel veel'' inbr. alarm brandweer Groesbreek'' staan...wordt er zoveel ingebroken in die brandweerkazerne dat ze daar steeds zelf op af worden gestuurd??

helemaal mee eens, maar we willen het liefst ook niet meer premie betalen voor onze zorgverzekering. Ik ontken niet dat er op sommige plekken nutteloos geld verspilt wordt. Maar uiteindelijk wil jij je salaris toch ook gewoon op je rekening gestort krijgen aan het einde van de maand?
Inderdaad, liefst mn salaris aan t eind van iedere maand op mijn eigen rekening  ;)
De grootste kostenpost in de zorg zijn de salarissen,lees; een paar honderdduizend zorgprofessionals en medewerkers in de gezondheidszorg, zonder wie ons zorgsysteem niet in stand blijft.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #374 Gepost op: 3 januari 2013, 23:42:46
Ik zie heel veel'' inbr. alarm brandweer Groesbreek'' staan...wordt er zoveel ingebroken in die brandweerkazerne dat ze daar steeds zelf op af worden gestuurd??

Geen idee, ik weet dat ze twee gebouwen hebben. Een kantoor waar overdag mensen werken. Ook een garage met meerdere voertuigen, bluswagen en soort ladderwagen. Ik woon hier 20 jaar en kan zo niet bedenken wanneer er brand is geweest in het dorp.

Ik denk dat het in Beek-Ubbergen en Millingen aan de Rijn nog rustiger is. In de laatste gemeente is veel onrust geweest over de ambulancezorg. Het ligt relatief ver van Nijmegen waar de dichtsbijzijnde ambulance staat. Na ophef in lokale media kwam ineens HartslagNU uit de hoge hoed en bericht dat regio Gelderland Zuid zich heeft aangesloten bij het project.

Ambulances even in de polder (Mei 2012) http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/ambulances-even-in-polder-millingen-1.1608394

Citaat
Het ergst is de situatie in Millingen aan de Rijn in Gelderland. Daar kwam de ambulance bij maar liefst 83 procent van de ritten te laat.
Bron: RTL nieuws - Juli 2012 http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/14/binnenland/ambulances-in-veel-gemeenten-te-laat.xml

Misschien is mijn eigen woonplaats en omgeving een reden dat ik durf te spreken over armoede, 83% van de ambulances te laat kan ik niet anders kwalificeren. Buiten HartslagNU is er niets veranderd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #375 Gepost op: 3 januari 2013, 23:50:21
De inzet van een ''solo-ambulance''  oftewel de Rapid Responder, dat is een voertuig (motor/dienstwagen) met een ambulanceverpleegkundige, wordt steeds meer ingezet door RAV-en. Overigens niet zonder inhoudelijke disucssie daaromtrent binnen de beroepsgroep en de RAV-en.
Voor de een is dit niewe fenomeen een vakinhoudelijke verrijking inclusief de bijbehorende mindere veiligheid bij solo-optreden, voor de ander een relatieve veiligheid (potentiele patient) of een onvolledige ambulancezorg (diezelfde potentiele patient, afhankelijk van zijn/haar situatie).

Beetje cryptisch maar het komt erop neer dat een Rapid Responder die in een veilige situatie in zijn eentje een patient kan redden, een voorbeeldige zorg levert.
Maar de RR die in zn eentje aankomt bij een patient in een scoop en go situatie of geweldssituatie, niet adequaat zorg kan verlenen ofhjuist zelf slachtoffer wordt...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #376 Gepost op: 3 januari 2013, 23:53:07
De inzet van een ''solo-ambulance''  oftewel de Rapid Responder, dat is een voertuig (motor/dienstwagen) met een ambulanceverpleegkundige, wordt steeds meer ingezet door RAV-en. Overigens niet zonder inhoudelijke disucssie daaromtrent binnen de beroepsgroep en de RAV-en.
Voor de een is dit niewe fenomeen een vakinhoudelijke verrijking inclusief de bijbehorende mindere veiligheid bij solo-optreden, voor de ander een relatieve veiligheid (potentiele patient) of een onvolledige ambulancezorg (diezelfde potentiele patient, afhankelijk van zijn/haar situatie).

Beetje cryptisch maar het komt erop neer dat een Rapid Responder die in een veilige situatie in zijn eentje een patient kan redden, een voorbeeldige zorg levert.
Maar de RR die in zn eentje aankomt bij een patient in een scoop en go situatie of geweldssituatie, niet adequaat zorg kan verlenen ofhjuist zelf slachtoffer wordt...

Die motorfiets was tijdelijk tijdens wegwerkzaamheden, voor de wegwerkzaamheden waren ze in 83% van de uitrukken al te laat. Na de wegwerkzaamheden was het wegdek in verbeterde staat en de ambulancezorg weer terug bij het oude. In Millingen aan de Rijn komt je niet terecht in een geweldssituatie hoor ;)


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #377 Gepost op: 4 januari 2013, 00:12:24
Interessante discussie!
Moet bekennen dat ik het zelf ook altijd vrij vreemd heb gevonden dat er niet-professionals naar mensen thuis worden gestuurd na het bellen van 112.
Aan de andere kant ben ik stiekem toch wel blij dat zolang het niet goed geregeld is, er op die manier wel snel wordt gestart met BLS.
Hoe dan ook, het systeem wat nu bedacht is met o.a. Hartslagnu is m.i. inderdaad sowieso een slechte uitvoering van een BLS-systeem op basis van niet-professionele vrijwilligers.  Betere registratie (en het aantal registraties beperken) van vrijwilligers is de eerste stap in de goede richting, waarbij training e.d. in beheer komt bij de betreffende ambulancedienst.  

Nadeel van meer ambulances is natuurlijk wel, net als bij de brandweer nu (zojuist genoemd) de personeelsleden van de ambulances in dunbevolkte gebieden weinig ervaring/route opdoen (of in het geval van een ervaren bemanning juist hun ervaring verliezen...).


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #378 Gepost op: 4 januari 2013, 00:14:43
Die motorfiets was tijdelijk tijdens wegwerkzaamheden, voor de wegwerkzaamheden waren ze in 83% van de uitrukken al te laat. Na de wegwerkzaamheden was het wegdek in verbeterde staat en de ambulancezorg weer terug bij het oude. In Millingen aan de Rijn komt je niet terecht in een geweldssituatie hoor ;)
Zie o.a. voor de mensen die de 83% niet geloven: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/14/binnenland/ambulances-in-veel-gemeenten-te-laat.xml

Vraag me wel eens af wat de dichtstbijzijnde ambu in Duitsland is en of die er eerder kan zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #379 Gepost op: 4 januari 2013, 07:12:22
Klopt helemaal. Een terminale patiënt van 80 jaar is inderdaad bejaard. Een terminale patiënt van 40 jaar is iets anders en natuurlijk is er nuance. Persoonlijk ben ik zeer terughoudend om een terminale patiënt te reanimeren.

Dat men zich als ambulancepersoneel nogal eens voor een voldongen feit ziet geplaatst in mij bekend. Ook een H-MMT arts beland met regelmaat in zo'n situatie. Snelle beeldvorming (direct contact met een hoofdbehandelaar) leidt veelal snel tot een verhelderend inzicht. Op grond van die informatie besluit ik allereerst zelf of het voortzetten van een reanimatie poging zinvol is. Dit is zelden het geval. Vervolgens deel ik dat inzicht met het aanwezige ambulancepersoneel.

Expert
Kijk, en dat is dus de nuancering die ik waardeer en waar ik naar op zoek was.  O0
Dat klinkt in ieder geval heel anders als onderstaande opmerking:
Als je hoort van de familie dat het slachtoffer, waarbij de ademhaling afwezig is, een terminale patient is hoef je niets meer te doen. Geen AED aansluiten en geen reanimatie meer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.