Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258049 keer)

0 gebruikers (en 82 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #380 Gepost op: 4 januari 2013, 10:04:21
Kijk, en dat is dus de nuancering die ik waardeer en waar ik naar op zoek was.  O0
Dat klinkt in ieder geval heel anders als onderstaande opmerking:

Wat is exact het probleem van de opmerking?

Ik geef antwoord op wat jij moet doen zodra je hoort van familie dat de patient terminaal is.

Expert spreekt over zijn eigen afweging als arts. De tweede alinea begint met het ambulancepersoneel ziet zich soms voor voldongen feiten geplaatst, waarna Expert als arts het besluit neemt om te stoppen.

Ik neem aan dat Expert niet bedoelt dat burgers en agenten terminale patienten aan de AED moeten gaan hangen, het ambulancepersoneel voor voldongen feiten dienen te plaatsen en er een arts moet komen om te besluiten of er moeten worden gestopt.

Voorts wijs ik je op de woordkeuze van Expert als hij spreekt over zijn eigen afweging als arts, hij zegt namelijk "dit is zelden het geval". Welke nuancering waardeer jij eigenlijk, de nuance tussen nooit en zelden?


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #381 Gepost op: 4 januari 2013, 10:07:26
Het is goed te begrijpen dat in een noodsituatie je keuzes over het wel of niet toelaten van een vreemde zeer beperkt zijn. Toch is het belangrijk ook naar de zaken rondom de reanimatie te kijken en niet alleen maar naar het s.o dat op de grond ligt en acute hulp nodig heeft. Iedere seconde telt! heb ik een aantal malen voorbij zien komen, maar hoe zit het met die uren/dagen/weken na de reanimatie voor de burger die was ingezet? (mbt emotionele en juridische aspecten!)

Reanimatieles in de lekenhulpverlening wordt gegeven in de meest algemene zin van het woord: hoe hou je een kunstmatige circulatie op gang als de natuur er mee is gestopt. Op EHBO lessen wordt geinstrueerd vanuit het perspectief dat de reanimatie meestal in eigen huiselijke kring zal plaatsvinden. Statistisch is dit ook het meest waarschijnlijk.
De komst van diverse websites verplaatst het inzetgebied van de EHBO-er drastisch. Die aspecten zullen eerst ondervangen moeten worden voordat mensen weggestuurd worden aan de hand van een sms-je met een AED onder de arm.

Zelf stond het me niet zo aan dat deze discussie zich meer begon te richten op het inzetten van extra RR-units of ambulances. Ik ben enthousiast in mijn vrijwilligerswerk en was overtuigd dat het initiatief zoals AED-alert, etc. een goede manier is om bij reanimatie betere overlevingskansen te bieden. Toch naarmate mijn eigen bijdrage aan dit topic zich vormt, begin ik me meer en meer af te vragen of een willekeurige EHBO-er wel zomaar uitgeroepen moet worden naar iedere reanimatie in zijn omgeving?

Zijn er geen betere resultaten te behalen door beter en breder landelijk reanimatie-onderwijs, zodat uiteindelijk een groter deel van de bevolking kan reanimeren ipv dat relatief kleine percentage burgers maar overal heen te laten rennen?
vrijwilliger instructeur


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #382 Gepost op: 4 januari 2013, 10:50:46
Het is goed te begrijpen dat in een noodsituatie je keuzes over het wel of niet toelaten van een vreemde zeer beperkt zijn. Toch is het belangrijk ook naar de zaken rondom de reanimatie te kijken en niet alleen maar naar het s.o dat op de grond ligt en acute hulp nodig heeft. Iedere seconde telt! heb ik een aantal malen voorbij zien komen, maar hoe zit het met die uren/dagen/weken na de reanimatie voor de burger die was ingezet? (mbt emotionele en juridische aspecten!)

Reanimatieles in de lekenhulpverlening wordt gegeven in de meest algemene zin van het woord: hoe hou je een kunstmatige circulatie op gang als de natuur er mee is gestopt. Op EHBO lessen wordt geinstrueerd vanuit het perspectief dat de reanimatie meestal in eigen huiselijke kring zal plaatsvinden. Statistisch is dit ook het meest waarschijnlijk.
De komst van diverse websites verplaatst het inzetgebied van de EHBO-er drastisch. Die aspecten zullen eerst ondervangen moeten worden voordat mensen weggestuurd worden aan de hand van een sms-je met een AED onder de arm.

Zelf stond het me niet zo aan dat deze discussie zich meer begon te richten op het inzetten van extra RR-units of ambulances. Ik ben enthousiast in mijn vrijwilligerswerk en was overtuigd dat het initiatief zoals AED-alert, etc. een goede manier is om bij reanimatie betere overlevingskansen te bieden. Toch naarmate mijn eigen bijdrage aan dit topic zich vormt, begin ik me meer en meer af te vragen of een willekeurige EHBO-er wel zomaar uitgeroepen moet worden naar iedere reanimatie in zijn omgeving?

Zijn er geen betere resultaten te behalen door beter en breder landelijk reanimatie-onderwijs, zodat uiteindelijk een groter deel van de bevolking kan reanimeren ipv dat relatief kleine percentage burgers maar overal heen te laten rennen?

Ik heb de moeite genomen om de nieuwste druk van het Oranje Kruis boekje aan te schaffen n.a.v. een andere discussie. Ik vind het een triest broddelwerkje. Het heeft niets meer te maken met goede EHBO. Het heeft alles te maken met zoveel mogelijk mensen in korte tijd wat prietpraat aan te leren.

Het vaststellen van bewusteloosheid, afwezigheid ademhaling en afwezigheid circulatie is afgeschaft, de drukpunten bij slagaderlijke bloedingen, etc., etc. Dat devalueert de waarde van de EHBO.

Anderzijds zie je de wildgroei van ZZP-ers en bedrijven die snelle EHBO cursussen of AED opleidingen aanbieden. Het is prachtig dat de wet soms eist dat een BHV-er in het bezit is van EHBO certificaat, maar dan wel de oude opleiding, niet een aangepaste variant waarvan men zeker weet dat het in een paar uur is aan te leren en iedereen slaagt voor het examen.

In deze discussie staat me vooral tegen dat men spreekt over "een schokbaar ritme", mijn oude opleider had me het ziekenhuis uitgeschopt als ik zo denk over patienten. Het gaat namelijk niet om het schokbare ritme, het gaat om de patient. Zeker als de patient gewoon thuis in zijn eigen bed ligt. De slaapkamer van iemand is nooit het werkgebied geweest van de EHBO.

Tot op heden hebben we vooral gesproken over terminale patienten, je mag die lijn rustig door trekken naar mensen van 80 jaar en ouder. Het lichaam van de oudere mens mag je vergelijken met kinderen, de hoogbejaarde is geen oud lijf van een volwassene en kinderen zijn geen klein lijf van een volwassene. VF kan in bed ontstaan omdat eerst de ademhaling slechter gaat worden, daarna daalt het zuurstofniveau in het bloed zo sterk dat de hartspier onvoldoende zuurstof krijgt, een reactie daar op kan VF zijn. Het mogelijk duidelijk zijn als de hartspier te weinig zuurstof ontvangt de hersenen op dat moment ook al kampen met fors zuurstoftekort. Tijdens VF krijgen de hersenen helemaal geen zuurstof meer. Daarna moet er een alarmmelding volgen + opkomsttijd van de AED-er. De AED zal aangeven dat er een schok gegeven moet worden, maar ik durf je te garanderen dat deze patienten het niet vaak overleven, als ze het overleven zijn ze geestelijk een wrak door het langdurige zuurstoftekort. Besef dat hoogbejaarde mensen kwetsbaar zijn en niet veel meer hebben bij te zetten.

Het hartinfarct bij mensen op deze leeftijd kan ook anders verlopen dan in de ehbo boekjes staan, het komt vaak voor dat er helemaal geen voorteken is geweest.

Het raakt mij dat mensen hier zo hangen op de 6 minuten waar de hartstichting over spreekt. In die filosofie lijkt het net dat het zuurstoftekort begint op moment van de 112 melding. Dat is niet zo.

Het is een goede zaak als men de opleidingen beter regelt, een einde maakt aan de wildgroei van aanbieders. De AED als apparaat valt buiten de wetgeving, iedereen mag doen wat ze willen met de AED omdat er geen wet- of regelgeving bestaat, iedereen mag een cursus aanbieden omdat er geen wet- of regelgeving bestaat. Ik geef om patienten en de belangen van een patient. Als alle hulpverleners dat zouden doen komen ze er snel achter dat dit systeem heel veel belangen dient, vooral economische belangen.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #383 Gepost op: 4 januari 2013, 11:49:54
Ik mag hopen dat je dit sarcastisch bedoeld. Want de brandweer zit echt niet te wachten op nog meer taken ::)

zo bedoelde ik dat idd,hebben hier al FRB als je ook nog bevelvoerder ,chaufeur/pompbediende ,gaspakdrager ben,en ook als manschap nog mee wilt, ben je nooit meer thuis door de oefenverplichting .
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #384 Gepost op: 4 januari 2013, 11:53:22
Uit nieuwsgierigheid heb ik even op Google gekeken. De laatste 30 meldingen van brandweer Groesbeek, hier is genoeg te doen. Sinds de kerstdagen zijn ze al druk met inbraakalarm van de eigen brandweerkazerne. http://www.waarisdebrand.nl/?a=capcode&cap=0903723

Dit wordt wel een flink zijspoortje natuurlijk, maar dit zijn welgeteld 30 'inbraak-alarm'-meldingen in 3 jaar tijd, gemiddeld 10 per jaar. Op het moment dat het inbraak-alarm afgaat wordt trouwens niet het hele korps opgeroepen, slechts 1 postcommandant die even kan gaan kijken.

Wil je serieus kijken naar de laatste uitrukken moet je hier zoeken:
http://www.waarisdebrand.nl/?a=capcode&cap=0903724

En, wat een toeval, laatste uitruk was afgelopen Woensdag, inderdaad: een AED-inzet.  :P


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #385 Gepost op: 4 januari 2013, 12:01:29
Dit wordt wel een flink zijspoortje natuurlijk, maar dit zijn welgeteld 30 'inbraak-alarm'-meldingen in 3 jaar tijd, gemiddeld 10 per jaar. Op het moment dat het inbraak-alarm afgaat wordt trouwens niet het hele korps opgeroepen, slechts 1 postcommandant die even kan gaan kijken.

Wil je serieus kijken naar de laatste uitrukken moet je hier zoeken:
http://www.waarisdebrand.nl/?a=capcode&cap=0903724

En, wat een toeval, laatste uitruk was afgelopen Woensdag, inderdaad: een AED-inzet.  :P

Dekkerswald, St. Maartenskliniek, Kegro deuren, Pluryn, gemeentehuis, Werkenrode, Gymnasion, Mariendaal? Allemaal valse brandmeldingen door rookmelders toch? Als ik het goed bekijk zijn dat de meldingen tussen oktober 2012 en vandaag. Ik heb niet het idee dat je met deze feiten de brandweer Groesbeek weer op het drukke hoofdspoor hebt gezet.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #386 Gepost op: 4 januari 2013, 12:09:58
Dekkerswald, St. Maartenskliniek, Kegro deuren, Pluryn, gemeentehuis, Werkenrode, Gymnasion, Mariendaal? Allemaal valse brandmeldingen door rookmelders toch? Als ik het goed bekijk zijn dat de meldingen tussen oktober 2012 en vandaag. Ik heb niet het idee dat je met deze feiten de brandweer Groesbeek weer op het drukke hoofdspoor hebt gezet.

Dat was ook niet mijn intentie, om de brandweer op het 'drukke hoofdspoor' te zetten hoor ;)
Je noemt nu alleen de OMS-brandmeldingen op, die zijn vaak loos inderdaad.

Echter hebben ze ook nog serieuze meldingen, tussen 1 November 2012 en vandaag onder andere deze:

- Grote brand Berg en Dal (1 November 2012)
- Buitenbrand Stekkenberg Groesbeek (5 December)
- Ongeval Nijmeegsebaan (7 December 2012)
- Ongeval Heumensebaan Groesbeek (7 December 2012)
- Woningbrand van Ruysdaelweg Groesbeek (Middelbrand) (12 December 2012)
- Buitenbrand Stekkenberg Groesbeek (31 December 2012)
- Reanimatie (AED-inzet) De Ren Groesbeek (2 Januari 2013)


helm

  • Gast
Reactie #387 Gepost op: 4 januari 2013, 12:15:59
Ik heb de moeite genomen om de nieuwste druk van het Oranje Kruis boekje aan te schaffen n.a.v. een andere discussie. Ik vind het een triest broddelwerkje. Het heeft niets meer te maken met goede EHBO. Het heeft alles te maken met zoveel mogelijk mensen in korte tijd wat prietpraat aan te leren.

Er is meer onder de zon; een zoektocht bij bol.com levert 118 boeken over EHBO op.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #388 Gepost op: 4 januari 2013, 12:24:49
Dat was ook niet mijn intentie, om de brandweer op het 'drukke hoofdspoor' te zetten hoor ;)
Je noemt nu alleen de OMS-brandmeldingen op, die zijn vaak loos inderdaad.

Echter hebben ze ook nog serieuze meldingen, tussen 1 November 2012 en vandaag onder andere deze:

- Grote brand Berg en Dal (1 November 2012)
- Buitenbrand Stekkenberg Groesbeek (5 November December)
- Ongeval Nijmeegsebaan (7 December 2012)
- Ongeval Heumensebaan Groesbeek (7 December 2012)
- Buitenbrand Stekkenberg Groesbeek (31 December 2012)
- Reanimatie (AED-inzet) De Ren Groesbeek (2 Januari 2013)

Bedankt, nu hebben we al weer een vraag opgelost waar het geld vandaan kan worden gehaald om meer ambulances aan te schaffen. Dit maakt alleen maar duidelijker hoe slecht de overheid de centen aan het verdelen is. Nijmegen heeft minstens drie brandweerkazernes, de ambulance uit Nijmegen is snel in Groesbeek, zelfs de pizza koerier uit Nijmegen is snel in Groesbeek. Groesbeek heeft een behoorlijk brandweerkorps met voertuigen en (beroeps) personeel, een soort van staf voor het district Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek. Kan al dat leiding geven en organiseren niet op kantoor van de brandweer in Nijmegen? In Ubbergen en Millingen staan nog meer brandweerwagens, kleinere gemeentes waar ze vermoedelijk nog minder te doen hebben. Dat het bestaat komt door allerlei wettelijke normen en eisen.

Die grote brand was een leegstaande oude villa. Ondanks de brandweerinzet is er niets meer van over.

De ambulance moet voldoen aan de norm van 15 minuten, zoals we al konden constateren lukt het de ambulance bij 83% van de uitrukken niet om deze norm te halen in Millingen aan de Rijn.

Dat schept inderdaad het beeld dat het belangrijker is dat de brandweer er snel is als je auto in brand staat en het lang mag duren voor de ambulance er is als je kind ligt dood te gaan.

Wat Joffry post over relevantie van brandweer in dergelijke gebieden van de USA gaat ook op voor Nederland.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #389 Gepost op: 4 januari 2013, 12:30:12
Er is meer onder de zon; een zoektocht bij bol.com levert 118 boeken over EHBO op.

Hier is al vaker gepost over de bezuinigingen op personeel in de zorg. Ik moet het al jaren doen met simpel inkomen. Ik kan het me niet permiteren om 118 boeken aan te schaffen.