Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258135 keer)

0 gebruikers (en 63 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #420 Gepost op: 4 januari 2013, 15:39:39
sorry maar wat een onzin, ik moet dus gaan aangeven dat ik wil leven? Of moeten hulpverleners eerst een half uur discussieren met familie en vrienden ("Ja hij wil echt gereanimeerd worden" "Mevrouw, weet u dat wel heel zeker?") voordat ze mij gaan reanimeren...?

Lees de rest van mijn verhaal ook eens.

Wat maakt mijn stelling onzin en je eigen stelling zo zinvol. Waarom heb jij het recht om een besluit te nemen op het randje van de dood over mij, waarbij je het op de koop toe neemt dat ik de rest van mijn leven mag slijten in een verpleeghuis.

Komt dat voort uit de leken-gedachte dat alles beter is dan de dood?

Voor je gaat roepen dat ik niet weet waar ik over praat. Ik heb vaak ouders van (pasgeboren) babies of jonge kinderen vertelt dat het niet altijd gaat om de technische kunstjes die we kunnen uitvoeren, het gaat om veel meer dan een trucje uithalen. De dood hoort bij een leven, een riskant spel spelen waarbij de kans te groot is dat er geen sprake meer is van kwaliteit van leven, maakt het soms dat moeder natuur de gang moet gaan.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #421 Gepost op: 4 januari 2013, 15:46:17
Lees de rest van mijn verhaal ook eens.
WAt dacht je dan dat ik hier aan het doen was...?
Citaat
Wat maakt mijn stelling onzin en je eigen stelling zo zinvol. Waarom heb jij het recht om een besluit te nemen op het randje van de dood over mij, waarbij je het op de koop toe neemt dat ik de rest van mijn leven mag slijten in een verpleeghuis.
Of juist andersom, ik moet sterven omdat jij niet wilt leven....
Citaat
Komt dat voort uit de leken-gedachte dat alles beter is dan de dood?
Verwacht je hier nog een serieus antwoord op 'expert'? Ik als leek weet het blijkbaar toch niet. Vertel jij het me maar, 'deskundige'


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #422 Gepost op: 4 januari 2013, 15:49:19
WAt dacht je dan dat ik hier aan het doen was...?Of juist andersom, ik moet sterven omdat jij niet wilt leven....Verwacht je hier nog een serieus antwoord op 'expert'? Ik als leek weet het blijkbaar toch niet. Vertel jij het me maar, 'deskundige'

Je hebt geluk dat ik me niet meer vernederend mag uit laten.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #423 Gepost op: 4 januari 2013, 15:51:49
Je hebt geluk dat ik me niet meer vernederend mag uit laten.
Je bent anders aardig op weg  :-X Maar ik zal me verder stilhouden. Dan kunnen de deskundigen en experts weer verder met hun onderonsje. Excuses voor de onderbreking...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #424 Gepost op: 4 januari 2013, 15:52:12
Komt dat voort uit de leken-gedachte dat alles beter is dan de dood?

Waarom is dat een leken-gedachte?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #425 Gepost op: 4 januari 2013, 15:56:30
In 2012 hebben meer 40.000 mensen steun gegeven aan een burgerinitiatief waardoor de politiek door burgers gedwongen wordt te gaan debateren over euthanasie bij voltooid leven. Het doet er niet toe of je het er mee eens bent, het geeft aan dat deze wens bestaat en relevant is voor veel burgers.

Ik ben zelf niet de jongste meer, ik beschouw mijn leven zeker niet als voltooid, er speelt wel iets dat er op neerkomt dat ik een prima leven heb gehad, als mijn tijd gekomen is dan is het niet anders. Ik kan de gedachte niet verdragen dat ik na een hartstilstand aan de AED ben gehangen en daarna mijn dagen moeten vullen met volpissen van de luier en pap krijgen van de zuster.

Veel ouderen denken er exact zo over alleen wordt er niets gevraagd. Als ervaren technocraten roepen de burgerhulpverleners dat al deze mensen zich moeten wapenen met penningen en verklaringen. Zelfs als je de penning draagt moet je nog hopen dat het op tijd ontdekt wordt of dat je niet in handen valt van de burger die serieus meent dat hij nog mag nuanceren of de penning wel relevant genoeg is.

Andere burgerhulpverleners gaan nog een stap verder als het een terminale patient betreft in eigen bed. Zij leggen het probleem desnoods neer bij familieleden van een terminale patient. Wat familie ook doet van een terminale patient, er valt ze niets te verwijten. Als er iets valt te verwijten is het in de richting van de verantwoordelijke personen die burgers naar huisadressen sturen.

Misschien is het juister om te stellen dat mensen die wel aan de AED willen een penning gaan dragen.

De natuur beslist dat ik een hartstilstand krijg en de loodgieter bepaalt of hij het toe wil laten, speelt daarna een soort roulette waardoor hij mij kan verbannen naar de recreatiezaal van een verpleegtehuis.

Als ik je reacties bekijk denk ik dat het verschil in zienswijze komt uit het verschil tussen pro leven en pro natuur z'n gang laten gaan, want als het jezelf betreft hoeft, zoals ik het lees, reanimatie helemaal nooit niet.

Er is in Nederland besloten door onze volksvertegenwoordiging dat er standaard wel gereanimeerd word, omdat schijnbaar het grootste deel van de bevolking dit wel wil.

Dus zal je d.m.v. iets moeten aangeven dat je in tegenstelling tot die meerderheid niet gereanimeerd wilt worden.
Dit het grootste probleem van echte democratie als je een minderheidsmening hebt zal je die moeten vastleggen om niet in de mening van de meerderheid te worden gestort.

Dus als je niet gereanimeerd wilt worden zal je deze keuze kenbaar moeten maken d.m.v. bijvoorbeeld een niet reanimeren penning o.i.d.
 
Maar wat is het verschil tussen die ambulancebroeder die beslist om, tegen beter weten in, jou wel te reanimeren, en de loodgieter, ook tegen beter weten, die precies hetzelfde doet en ook door die ambulancebroeder kan je verbannen worden naar die recreatiezaal van een verpleegtehuis.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #426 Gepost op: 4 januari 2013, 15:59:55
Wat mij betreft stuurt de centralist geen burgers naar woonadressen als de burger vraagt om een ambulance. Als ik de slager vraag om biefstuk wil ik ook geen pond gehakt krijgen.

Dat is een vergelijking die in mijn ogen niet op gaat; als de burger 112 belt voor een reanimatie dan vraagt hij normaal gesproken om hulp in algemene zin, en niet specifiek om een ambulance.

Verder begrijp ik je punt wat betreft de terminale patienten. Als ik het goed begrijp uit eerdere posts zijn er zeer weinig terminale patienten die nog de deur uitkomen, dus de meeste verblijven thuis (en dus in de woning).

Om ervoor te zorgen dat deze groep patienten dan niet het 'circus' van AED-Alert over de vloer krijgt zal er dus 'iets' verzonnen moeten worden waardoor dit voorkomen wordt. Het kan misschien simpel zijn, namelijk door de directe familie en verzorgers voor te bereiden op het overlijden, omdat (hoe bot het ook klinkt) de terminale patienten stervende zijn.

Ik bedoel hiermee, dat er dus blijkbaar toch (in paniek) 112 gebeld wordt op het moment dat de terminale patienten een harstilstand krijgen, terwijl het in vrijwel alle gevallen zinloos blijkt om dan nog te reanimeren.

Door deze groep eruit te 'filteren' geef je wel de kans aan de overige vitale burgers die thuis of in een woning een harstilstand krijgen. Want laten we eerlijk zijn, dat kan iedereen overkomen. Dat hangt niet alleen af van of iemand rookt of niet sport.  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #427 Gepost op: 4 januari 2013, 16:19:14
Als ik je reacties bekijk denk ik dat het verschil in zienswijze komt uit het verschil tussen pro leven en pro natuur z'n gang laten gaan, want als het jezelf betreft hoeft, zoals ik het lees, reanimatie helemaal nooit niet.

Er is in Nederland besloten door onze volksvertegenwoordiging dat er standaard wel gereanimeerd word, omdat schijnbaar het grootste deel van de bevolking dit wel wil.

Dus zal je d.m.v. iets moeten aangeven dat je in tegenstelling tot die meerderheid niet gereanimeerd wilt worden.
Dit het grootste probleem van echte democratie als je een minderheidsmening hebt zal je die moeten vastleggen om niet in de mening van de meerderheid te worden gestort.

Dus als je niet gereanimeerd wilt worden zal je deze keuze kenbaar moeten maken d.m.v. bijvoorbeeld een niet reanimeren penning o.i.d.
 
Maar wat is het verschil tussen die ambulancebroeder die beslist om, tegen beter weten in, jou wel te reanimeren, en de loodgieter, ook tegen beter weten, die precies hetzelfde doet en ook door die ambulancebroeder kan je verbannen worden naar die recreatiezaal van een verpleegtehuis.

De volksvertegenwoordiging heeft dit niet bedacht.

Wat ze wel hebben bedacht:

- Zorg is een markt, zelfregulering overlaten aan de markt, ambulancediensten zijn bedrijven.
- AED is een nuttig apparaat en mag uit de wet medisch hulpmiddelen zodat het gebruikt kan worden door niet medici.
- Inspectie voor de Gezondheidszorg

Wat de markt tot op heden voor elkaar is gekregen is een georganiseerd verband van mensen op te starten onder het dak van een stichting. Het gevolg is dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg niet meer in kan grijpen. Ze maken gebruik van bepalingen dat alles kan en mag met de AED omdat het geen medisch hulpmiddel is.

Ethiek of gewoon een klein beetje menselijkheid is ver te zoeken, omdat de burgerhulpverlener op zoek is naar het schokbare ritme. Het bosje bloemen wordt in ontvangst genomen, de ongewenste neveneffecten zijn voor rekening van artsen en de verpleegtehuizen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #428 Gepost op: 4 januari 2013, 16:27:29
Dat is een vergelijking die in mijn ogen niet op gaat; als de burger 112 belt voor een reanimatie dan vraagt hij normaal gesproken om hulp in algemene zin, en niet specifiek om een ambulance.

Door deze groep eruit te 'filteren' geef je wel de kans aan de overige vitale burgers die thuis of in een woning een harstilstand krijgen. Want laten we eerlijk zijn, dat kan iedereen overkomen. Dat hangt niet alleen af van of iemand rookt of niet sport.  ;)

112 is het nummer dat je belt voor brandweer, politie of ambulance in spoedgevallen. Als burger mag je er vanuit gaan dat je dat ook krijgt. In geen enkele 112 campagne is duidelijk gemaakt dat het ook mogelijk is dat ze een paar andere burgers op je af sturen.

Laten we zo eerlijk zijn dat stoppen met roken, gezondere voeding en meer bewegen een grotere kans op een lang gezond leven geeft dan de AED ooit zal gaan opleveren aan gezondheidswinst.

Echter valt er weinig te verdienen door stichtingen, commerciele aanbieders en AED producenten aan preventie. Als de zorg een markt is spelen er ook andere belangen mee.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #429 Gepost op: 4 januari 2013, 16:28:20

Ethiek of gewoon een klein beetje menselijkheid is ver te zoeken, omdat de burgerhulpverlener op zoek is naar het schokbare ritme. Het bosje bloemen wordt in ontvangst genomen, de ongewenste neveneffecten zijn voor rekening van artsen en de verpleegtehuizen.

Dan komen we toch weer bij het punt: de opleiding moet beter en er moet aandacht komen voor die punten.
Eigenlijk zou een herhalingsles BLS uit 2 delen moeten bestaan, het oefenen van de vaardigheid en eens goed nadenken over de ethische kwesties er achter.