Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258272 keer)

0 gebruikers (en 70 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #490 Gepost op: 5 januari 2013, 18:39:26
... en het bewijs dat herhaling een goed middel is om te zorgen dat de boodschap overkomt  ;)
Ook dat kwartje is nu gevallen  :)    98uiye


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #491 Gepost op: 5 januari 2013, 19:29:12
Quintje. Sinds de euro hebben we geen kwartjes meer ;)


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #492 Gepost op: 5 januari 2013, 19:36:22
Toch ook maar even reageren. Want om eerlijk te zijn, verbaas ik me een beetje over de zure reactie van sommigen dat er geen burgers ingezet moeten worden.

Ik ben zo'n simpele burgerhulpverlener (EHBO'er).
Gisteren heb ik voor het eerst via HartslagNu een oproep gehad. Ja, dan vlieg je erheen, zonder AED want die is hier niet in de buurt.

De eerste ambu was er nèt toen ik aankwam, ca 3 minuten na de alarmering. Ze waren nl. toevallig vlak in de buurt.
Het so bleek nog circulatie te hebben, er hoefde niet te worden gereanimeerd. Maar dat maakt voor de rest niet uit.

Allereerst was de familie heel erg blij met mijn komst. Ik maak me dus niet zo druk om dat ik 'de privésfeer binnendring'. Ik denk die familie ook niet; die willen alleen maar dat hun naaste geholpen wordt. Ook het ambulancepersoneel reageerde erg positief.

Er zijn hier bijzonder weinig burgerhulpverleners aangesloten; ik was de enige die gekomen is en volgens mij ook de enige die een oproep heeft gekregen. Daarom wordt hier het hele circus opgeroepen; toen ik vertrok, waren er naast de inmiddels 2 ambu's, 3 politieauto's en een complete bemande bluswagen van de brandweer. Maar ik denk maar zo; hoe korter de tijd dat het so zonder hulp ligt, hoe beter. Gaat alles een beetje dubbelop, dan zij dat maar zo. En de kwaliteit? Die zal natuurlijk niet altijd optimaal zijn, maar hoe erg is dat? Het is immers niet in plaats van professionele hulpverlening, maar aanvullend; puur om de tijd tot aankomst te overbruggen. Overigens moet je natuurlijk wel altijd blijven werken aan die kwaliteit.

Ja en dan de vraag hoe zinvol het is.
Deze persoon (middelbare leeftijd) hoefde dan nu weliswaar niet gereanimeerd te worden, maar was al 3 x met succes gereanimeerd.
Ik besef natuurlijk dat het meestal anders afloopt, maar dan nog; Ik denk, dat indien een reanimatie tijdig wordt gestart en het lukt niet, de nabestaanden tenminste het gevoel overhouden dat er wel alles aan gedaan is.
Na afloop van het incident van gisteren heb ik nog met één van de betrokkenen (die mij uitbundig voor mijn komst bedankte) gesproken; hij vertelde dat zijn vader ooit met succes was gereanimeerd, maar een paar jaar later alsnog aan een hartstilstand was overleden. Toen was er niet op tijd hulp gekomen. Hij was daar bij en had daar altijd het gevoel aan over gehouden 'was er maar iemand geweest die kon reanimeren...'

En dan tenslotte het verhaal waarmee dit topic gestart werd.
Ja ik geloof dat ik gewoon een reanimatie zou starten. Ik wil gewoon het risico niet nemen dat ik me vergist heb en onterecht niet gestart heb. Is het echt een totaal zinloze zaak, dan hoor ik dat gauw genoeg, nl. binnen 10 minuten als de professionals er zijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #493 Gepost op: 5 januari 2013, 19:56:09
Toch ook maar even reageren. Want om eerlijk te zijn, verbaas ik me een beetje over de zure reactie van sommigen dat er geen burgers ingezet moeten worden.

Ik ben zo'n simpele burgerhulpverlener (EHBO'er).
Gisteren heb ik voor het eerst via HartslagNu een oproep gehad. Ja, dan vlieg je erheen, zonder AED want die is hier niet in de buurt.

De eerste ambu was er nèt toen ik aankwam, ca 3 minuten na de alarmering. Ze waren nl. toevallig vlak in de buurt.
Het so bleek nog circulatie te hebben, er hoefde niet te worden gereanimeerd. Maar dat maakt voor de rest niet uit.

Allereerst was de familie heel erg blij met mijn komst. Ik maak me dus niet zo druk om dat ik 'de privésfeer binnendring'. Ik denk die familie ook niet; die willen alleen maar dat hun naaste geholpen wordt. Ook het ambulancepersoneel reageerde erg positief.

Er zijn hier bijzonder weinig burgerhulpverleners aangesloten; ik was de enige die gekomen is en volgens mij ook de enige die een oproep heeft gekregen. Daarom wordt hier het hele circus opgeroepen; toen ik vertrok, waren er naast de inmiddels 2 ambu's, 3 politieauto's en een complete bemande bluswagen van de brandweer. Maar ik denk maar zo; hoe korter de tijd dat het so zonder hulp ligt, hoe beter. Gaat alles een beetje dubbelop, dan zij dat maar zo. En de kwaliteit? Die zal natuurlijk niet altijd optimaal zijn, maar hoe erg is dat? Het is immers niet in plaats van professionele hulpverlening, maar aanvullend; puur om de tijd tot aankomst te overbruggen. Overigens moet je natuurlijk wel altijd blijven werken aan die kwaliteit.

Ja en dan de vraag hoe zinvol het is.
Deze persoon (middelbare leeftijd) hoefde dan nu weliswaar niet gereanimeerd te worden, maar was al 3 x met succes gereanimeerd.
Ik besef natuurlijk dat het meestal anders afloopt, maar dan nog; Ik denk, dat indien een reanimatie tijdig wordt gestart en het lukt niet, de nabestaanden tenminste het gevoel overhouden dat er wel alles aan gedaan is.
Na afloop van het incident van gisteren heb ik nog met één van de betrokkenen (die mij uitbundig voor mijn komst bedankte) gesproken; hij vertelde dat zijn vader ooit met succes was gereanimeerd, maar een paar jaar later alsnog aan een hartstilstand was overleden. Toen was er niet op tijd hulp gekomen. Hij was daar bij en had daar altijd het gevoel aan over gehouden 'was er maar iemand geweest die kon reanimeren...'

En dan tenslotte het verhaal waarmee dit topic gestart werd.
Ja ik geloof dat ik gewoon een reanimatie zou starten. Ik wil gewoon het risico niet nemen dat ik me vergist heb en onterecht niet gestart heb. Is het echt een totaal zinloze zaak, dan hoor ik dat gauw genoeg, nl. binnen 10 minuten als de professionals er zijn.
Heel mooi verhaal, maar niet het doel van de discussie die we voeren.

Nergens wordt gezegd dat je er geen mensen mee helpt, integendeel. Deze discussie gaat over de nadelen die aan het systeem zitten.
Nadelen zoals het sturen van burgerhulpverleners of brandweer/politie naar plaatsen waar ze niet gewenst zijn (om wat voor reden dan ook) of het nadeel van ramptoeristen die ook de melding mee krijgen. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum. Maar we hebben afgesproken geen incidenten als argumenten te gebruiken omdat er geen cijfers zijn om ze op waarde te schatten. Zowel positieve als negatieve "incidenten"

Ik ben een voorstander van burgerhulpverlening, maar vind dat er wat fouten in het systeem zitten die er uitgehaald moeten worden en dat er ook echt eens gekeken moet worden naar hoe die mensen het ziekenhuis verlaten. Er zijn ook verhalen van mensen die zeggen, had me maar niet gereanimeerd.

Interessante opmerking uit je bericht vind ik wel, je zegt dat er geen circus was, maar wel 2 ambu's, 3 politieauto's en een TS met 6 man. Dat zijn 16 hulpverleners + de burgerhulpverleners... Dat is volgens mij de definitie van een circus en persoonlijk vraag ik me af, toen de eerste politie auto ter plaatsen was (of brandweerauto) waarom is dat voor de andere geen reden geweest om zich bij de centrale van het incident af te melden en verder te gaan met de dagelijkse bezigheden. Zeker aangezien er geen reanimatie bleek te zijn.

En misschien grof om te stellen, maar heb je die persoon die vertelde over zijn vader gevraagd "en kun je het inmiddels zelf ook?"

Laten we deze discussie nu even houden bij de verbeterpunten die er zijn en zorgen dat we daar iets nuttigs mee doen. Succesverhalen, hoe mooi zo ook zijn, rechtvaardigen niet alles.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #494 Gepost op: 5 januari 2013, 22:15:39
Heel mooi verhaal, maar niet het doel van de discussie die we voeren.

Nergens wordt gezegd dat je er geen mensen mee helpt, integendeel. Deze discussie gaat over de nadelen die aan het systeem zitten.
Nadelen zoals het sturen van burgerhulpverleners of brandweer/politie naar plaatsen waar ze niet gewenst zijn (om wat voor reden dan ook) of het nadeel van ramptoeristen die ook de melding mee krijgen. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum. Maar we hebben afgesproken geen incidenten als argumenten te gebruiken omdat er geen cijfers zijn om ze op waarde te schatten. Zowel positieve als negatieve "incidenten"

Ik ben een voorstander van burgerhulpverlening, maar vind dat er wat fouten in het systeem zitten die er uitgehaald moeten worden en dat er ook echt eens gekeken moet worden naar hoe die mensen het ziekenhuis verlaten. Er zijn ook verhalen van mensen die zeggen, had me maar niet gereanimeerd.

Interessante opmerking uit je bericht vind ik wel, je zegt dat er geen circus was, maar wel 2 ambu's, 3 politieauto's en een TS met 6 man. Dat zijn 16 hulpverleners + de burgerhulpverleners... Dat is volgens mij de definitie van een circus en persoonlijk vraag ik me af, toen de eerste politie auto ter plaatsen was (of brandweerauto) waarom is dat voor de andere geen reden geweest om zich bij de centrale van het incident af te melden en verder te gaan met de dagelijkse bezigheden. Zeker aangezien er geen reanimatie bleek te zijn.
Geen circus? Als je mijn tekst leest, staat er letterlijk dat 'het hele circus is opgeroepen'.
Als ik me niet vergis, is dit bij ons in de regio de standaardprocedure als er protocollair 2 ambu's voor een reanimatie worden opgeroepen; dan gaan automatisch de politie, brandweer en burgerhulpverleners ook mee.
Waarom het niet afgemeld is? Ik denk dat  het een beetje prematuur is om zonder enig idee van de feitelijke situatie al kritiek te hebben op het feit dat er blijkbaar nog meer diensten op af kwamen.
Ik kwam er zelf toen de eerste ambu er net was; die hadden hun handen echt wel vol aan het so en hadden echt geen tijd voor wat anders. Al binnen 5 minuten na mijn komst waren de 2e ambulance en 3 politieauto's aanwezig. toen besloot ik dat ik alleen maar in de weg liep en ben vertrokken en toen was de brandweer er ook al. Die overigens achteraf nog wel nuttig was; het so moest horizontaal naar buiten en is dus door het raam gegaan aangezien hij op een bovenverdieping lag.

Citaat
En misschien grof om te stellen, maar heb je die persoon die vertelde over zijn vader gevraagd "en kun je het inmiddels zelf ook?"
Ja, ook dat is een te snel oordeel. Ik schat in dat de persoon in kwestie daar fysiek absoluut niet toe in staat was.
Citaat
Laten we deze discussie nu even houden bij de verbeterpunten die er zijn en zorgen dat we daar iets nuttigs mee doen. Succesverhalen, hoe mooi zo ook zijn, rechtvaardigen niet alles.
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens.
De oorspronkelijke vraag was hoe om te gaan met een slachtoffer wat kennelijk al heel lang dood is. Daar heb ik op gereageerd dat ik niet de inschatting ga maken of dat het geval is. Of de alarmering daarmee onterecht is, is zeer de vraag.

Ander punt is de kennelijk ongewenste situatie voor een alarmering.

Hoe dan ook, snap ik heel goed dat reanimatie niet het antwoord op alles is en ook lang niet altijd wenselijk is.
Als mijn schoonmoeder, waar ik overigens dol op ben, (91, diabetes, reumatoíde artritis, stoma na darmtumor, rolstoelafhankelijk na heupfractuur) een circulatiestilstand zou krijgen waar ik bij zou zijn, denk ik eerlijk gezegd dat ik er niet aan zou beginnen, zelfs al heeft ze in haar zorgplan aangegeven dat ze wèl gereanimeerd wil worden...  Of is dat on-etisch?

Maar afgezien daarvan, is het dan bij de eerder genoemde kankerpatiënt wèl wenselijk dat er 2 ambulances, 3 politieautos en een bluswagen heengaan? Ik denk dat dat in dat geval ook niet. Net zo min als de burgerhulpverlener.
Ik weet ook helemaal niet hoe het dan in de praktijk gaat. Als een betrokkene 112 belt en de toeters en bellen zijn onderweg, wordt er dan ook nog doorgevraagd over de situatie? Aan de andere kant; zou een centralist puur op basis van het verhaal van de beller mogen besluiten dat een reanimatie niet aan de orde is, en deze cancellen?
Want ik denk dat het daarom gaat: is een reanimatie aan de orde, of niet? Is dat in principe het geval, dan moet je ook alles doen om het succesvol te kunnen laten zijn, dus zo kort mogelijke wachttijd, dus incl. burgerhulpverleners. Is dat niet het geval, dan hoef je ook niet meer 2 ambu's etc etc te laten komen. Want dan zou je halfslachtig in je besluit zijn. Imo is het het één of het ander.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #495 Gepost op: 5 januari 2013, 22:42:34
Geen circus? Als je mijn tekst leest, staat er letterlijk dat 'het hele circus is opgeroepen'.
Mijn excuses, verkeerd gelezen.

Citaat
Als ik me niet vergis, is dit bij ons in de regio de standaardprocedure als er protocollair 2 ambu's voor een reanimatie worden opgeroepen; dan gaan automatisch de politie, brandweer en burgerhulpverleners ook mee.
Juist dat automatisch mee gaan is wat we hier aan de kaart aan het stellen zijn. Waarom doen we dat? Is dat wel het beste wat we kunnen doen.
Citaat
Waarom het niet afgemeld is? Ik denk dat  het een beetje prematuur is om zonder enig idee van de feitelijke situatie al kritiek te hebben op het feit dat er blijkbaar nog meer diensten op af kwamen.
Ik kwam er zelf toen de eerste ambu er net was; die hadden hun handen echt wel vol aan het so en hadden echt geen tijd voor wat anders. Al binnen 5 minuten na mijn komst waren de 2e ambulance en 3 politieauto's aanwezig. toen besloot ik dat ik alleen maar in de weg liep en ben vertrokken en toen was de brandweer er ook al. Die overigens achteraf nog wel nuttig was; het so moest horizontaal naar buiten en is dus door het raam gegaan aangezien hij op een bovenverdieping lag.
Oke de brandweer moest dus helpen met afvoeren van de patiënt op verzoek van het ambulance team. Maar wat kwamen die 6 agenten nog doen? Op het moment dat er 2 ambulances zijn hebben zijn de mankracht die nodig is om de reanimatie uit te voeren en elkaar af te kunnen wissen. Die agenten waren nuttig geweest, voordat de ambulance er is. Het idee achter de burgerhulpverlening en first responders is toch tijd overbruggen totdat de ambulance er is. Dan hoeven er toch geen politieauto's, brandweerauto's en burgers bij te blijven komen? (uitzondering als de brandweer iemand moet verplaatsen uit een lastige plek of de politie de veiligheid van de hulpverleners moet garanderen.

Citaat

Ander punt is de kennelijk ongewenste situatie voor een alarmering.

Hoe dan ook, snap ik heel goed dat reanimatie niet het antwoord op alles is en ook lang niet altijd wenselijk is.
Als mijn schoonmoeder, waar ik overigens dol op ben, (91, diabetes, reumatoíde artritis, stoma na darmtumor, rolstoelafhankelijk na heupfractuur) een circulatiestilstand zou krijgen waar ik bij zou zijn, denk ik eerlijk gezegd dat ik er niet aan zou beginnen, zelfs al heeft ze in haar zorgplan aangegeven dat ze wèl gereanimeerd wil worden...  Of is dat on-etisch?
Persoonlijk zou ik als ik weet dat iemand wel gereanimeerd wil worden die wens respecteren. (ik doe mijn best iedere wens daarover te respecteren als ik hem weet)

Citaat
Maar afgezien daarvan, is het dan bij de eerder genoemde kankerpatiënt wèl wenselijk dat er 2 ambulances, 3 politieautos en een bluswagen heengaan? Ik denk dat dat in dat geval ook niet. Net zo min als de burgerhulpverlener.
Ik weet ook helemaal niet hoe het dan in de praktijk gaat. Als een betrokkene 112 belt en de toeters en bellen zijn onderweg, wordt er dan ook nog doorgevraagd over de situatie? Aan de andere kant; zou een centralist puur op basis van het verhaal van de beller mogen besluiten dat een reanimatie niet aan de orde is, en deze cancellen?
Want ik denk dat het daarom gaat: is een reanimatie aan de orde, of niet? Is dat in principe het geval, dan moet je ook alles doen om het succesvol te kunnen laten zijn, dus zo kort mogelijke wachttijd, dus incl. burgerhulpverleners. Is dat niet het geval, dan hoef je ook niet meer 2 ambu's etc etc te laten komen. Want dan zou je halfslachtig in je besluit zijn. Imo is het het één of het ander.
Dat is dus de hele essentie van deze discussie: is het wenselijk dat bij een reanimatie 3 politieauto's en een brandweerauto gaan. De ambulances zijn nuttig natuurlijk! Maar 2 politieauto of 2 brandweermannen kunnen net zo goed BLS opstarten als 6 agenten en 6 brandweermannen.

Ja de centralist kan cancellen en daar ken ik dan weer een leuk verhaal van. In Eindhoven vertrekken ambulances en brandweer uit het zelfde gebouw. Op een bepaald moment gaan er 3 garage poorten open, rijdt een brandweerwagen uit, met toeters en bellen, gevolgd door 2 ambulances, ook met toeters en bellen. Dat zag er best mooi uit. P2000 websites gaven aan dat het om een reanimatie ging. Na 2 minuten kwam er echter een nieuw bericht, de brandweer werd geannuleerd. Maar de beide ambulances zijn gewoon door gereden. Dat vind ik een goede oplossing, de brandweer zou er niet eerder zijn, en dus niet eerder BLS opstarten, dus hadden ze ook geen rol meer in het verhaal. Einde inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #496 Gepost op: 5 januari 2013, 22:58:58
Hoe dan ook, snap ik heel goed dat reanimatie niet het antwoord op alles is en ook lang niet altijd wenselijk is.
Als mijn schoonmoeder, waar ik overigens dol op ben, (91, diabetes, reumatoíde artritis, stoma na darmtumor, rolstoelafhankelijk na heupfractuur) een circulatiestilstand zou krijgen waar ik bij zou zijn, denk ik eerlijk gezegd dat ik er niet aan zou beginnen, zelfs al heeft ze in haar zorgplan aangegeven dat ze wèl gereanimeerd wil worden...  Of is dat on-etisch?

Nee, dat is het niet. Je zegt zelf al dat je dol op haar bent, dit besluit is een zwaar besluit maar het meest liefdevolle besluit.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #497 Gepost op: 6 januari 2013, 02:31:43
Hoe dan ook, snap ik heel goed dat reanimatie niet het antwoord op alles is en ook lang niet altijd wenselijk is.
Als mijn schoonmoeder, waar ik overigens dol op ben, (91, diabetes, reumatoíde artritis, stoma na darmtumor, rolstoelafhankelijk na heupfractuur) een circulatiestilstand zou krijgen waar ik bij zou zijn, denk ik eerlijk gezegd dat ik er niet aan zou beginnen, zelfs al heeft ze in haar zorgplan aangegeven dat ze wèl gereanimeerd wil worden...  Of is dat on-etisch?

Ik heb zoiets meegemaakt in mijn directe familiekring en ik ben er zeer van overtuigd dat de enige die mag beslissen of iemand wel of niet gereanimeerd mag worden, de persoon zelf is.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #498 Gepost op: 6 januari 2013, 11:37:51
Ik heb zoiets meegemaakt in mijn directe familiekring en ik ben er zeer van overtuigd dat de enige die mag beslissen of iemand wel of niet gereanimeerd mag worden, de persoon zelf is.

Waarom mag Beantsje het niet beslissen volgens jou? Hij geeft aan dat hij dol is op zijn hoogbejaarde schoonmoeder. Hij heeft goed nagedacht en geeft aan wat zijn schoonmoeder op medisch gebied al heeft doorstaan en met welke blijvende gevolgen ze kampt. De kans dat de reanimatie succesvol afloopt is echt minimaal.

Ik krijg steeds meer moeite met het hele systeem van reanimatie buiten het ziekenhuis. Het komt er op neer dat iedereen de simpele medische handelingen mag verrichten zonder verder te hoeven nadenken.

Een arts doet niets anders dan medische handelingen uitvoeren, bij iedere handeling behoort de arts zich af te vragen of de medische handeling zinvol is. Nadenken over de gevolgen en de juiste afweging maken is een deel van het proces. In dit voorbeeld komt het er op neer dat de kans van slagen minimaal is, de gevolgen gebroken ribben en (forse) hersenbeschadiging kunnen zijn. Als je dat optelt bij de huidige situatie van mevrouw noem ik dat niet meer acceptabel handelen.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #499 Gepost op: 6 januari 2013, 11:54:07
*
Als ik morgen iemand in elkaar zie zakken laat ik het niet toe dat iemand een AED gaat aansluiten. Ik heb nog nooit gewerkt met een AED. Ik ben arts, ik vraag of iemand kan beademen. Ik voer zelf de hartmassage uit en houd de supervisie over hoe er wordt beademd. Ik kies om te wachten tot de ambulancedienst ter plaatse is, met haar apparatuur. Daarna is het mijn zaak samen met de verpleegkundige(n). Niemand kan mij verwijten dat ik de patient tekort heb gedaan door geen gebruik te maken van de AED.

Reanimatie kan je staken zodra het gezegd wordt door een verpleegkundige of arts. Daarna is iemand definitief in het hiernamaals. De AED is een apparaat dat door de schok een ritme kan herstellen, iemand die met een been in het hiernamaals was is dankzij de schok weer gedeeltelijk terug op deze wereld gekomen. Op dat moment kan je niet meer zeggen stop er maar mee.

Ik reageer hier wat laat op, omdat ik dit even een nachtje heb willen laten bezinken. Als ik gisteren had gereageerd, had ik dat vanuit emotie gedaan, want in de eerste instantie kookte mijn bloed.
Inmiddels heb ik een aantal reacties hierop gelezen, en heb ik het bericht iets kunnen relativeren.
Maar helemaal lekker zit het mij niet.

Het kan best zijn dat e.e.a. van meer factoren afhangt, maar goed.
Ik weet ook dat jullie niet van incidenten houden, maar ik WEIGER te geloven dat mijn situatie zo uniek is.

Ik woon in een buitendorp op het platteland. Ik woon hier niet alleen, en er wonen niet allemaal terminale bejaarden.
Het is een dorp, met een gemiddelde doorsnede van de Nederlandse bevolking, zoals er heel veel dorpen zijn.

Ik heb erfelijk gezien een sterk verhoogde kans op hartproblemen. Van mijn vaders kant (hij komt uit een gezin met 9 kinderen) is er nog maar één zus, die nog geen behandeling heeft ondergaan in het rijtje hartkatheterisatie, plaatsen een coronaire stent, dotteren, en/of (meervoudige) bypass(es).

(Om uw opmerking te tackelen dat de meeste mensen er zelf om vragen door te roken, ongezond te eten en te weinig te bewegen, wil ik hier aan toevoegen dat, met bovenstaande in het achterhoofd de meeste familieleden er een gezonde levensstijl op na houden ZONDER te roken, een GEZOND eetpatroon, en een GOEDE hoeveelheid dagelijkse beweging.)

Terug naar mijn situatie; mocht ik vanavond in elkaar zakken, iets wat ALTIJD kan gebeuren, ongeacht leeftijd of persoonlijke situatie, dan zal mijn vrouw 112 gaan bellen. Na het protocol afgewerkt te hebben komt alles hier op gang.
Ik weet niet hoe hier in de regio precies gealarmeerd wordt.
Natuurlijk de 2 ambulances, en ook het burgerhulpverleningsnetwerk van HartslagNU (kans dat mijn telefoon ook begint te janken) maar of politie en/of brandweer mee worden gepiept dat weet ik niet.

Als door een domme speling van het lot u hier binnen 2 minuten aanwezig bent (om wat voor reden dan ook) begint u, naar ik aanneem met de basale reanimatie. Als in de derde minuut iemand van het burgernetwerk aankomt met de AED (welke door mijn vrouw netjes wordt binnengelaten) dan zorgt u er dus persoonlijk voor dat deze niet aangesloten wordt, en ontzegt u mij de kans op een klap van een defibrillator binnen 3 minuten na melding.

U gaat dus door met hartmassages, ondersteund met beademingen door de EHV'er die zijn AED aan de kant moet leggen van u, en gaat hier nog minimaal 12 minuten mee door tot dat de eerste ambulance er is met een echte defibrillator voordat ik hiermee een klap kan krijgen?

Dan vraag ik mij toch af hoe mijn kansen op een goed herstel zich in de twee gevallen zich verhouden tot elkaar?
Of is het zo, dat u na 6 minuten reanimeren de reanimatie staakt (want dat recht heeft u als arts) en is het voor mij op dat moment exit van deze planeet en vermaakt u mijn vrouw tot weduwe en alleenstaande moeder en mijn 2 kinderen van 3 en 5 tot half-weesjes?

En dit alles omdat u vindt dat het ambulancesysteem op dit moment faalt, en weigert te werken met de enige alternatieven die er OP DIT MOMENT zijn?