Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258254 keer)

0 gebruikers (en 57 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #500 Gepost op: 6 januari 2013, 12:02:17
Als door een domme speling van het lot u hier binnen 2 minuten aanwezig bent (om wat voor reden dan ook) begint u, naar ik aanneem met de basale reanimatie. Als in de derde minuut iemand van het burgernetwerk aankomt met de AED (welke door mijn vrouw netjes wordt binnengelaten) dan zorgt u er dus persoonlijk voor dat deze niet aangesloten wordt, en ontzegt u mij de kans op een klap van een defibrillator binnen 3 minuten na melding.

U gaat dus door met hartmassages, ondersteund met beademingen door de EHV'er die zijn AED aan de kant moet leggen van u, en gaat hier nog minimaal 12 minuten mee door tot dat de eerste ambulance er is met een echte defibrillator voordat ik hiermee een klap kan krijgen?

Dan vraag ik mij toch af hoe mijn kansen op een goed herstel zich in de twee gevallen zich verhouden tot elkaar?
Of is het zo, dat u na 6 minuten reanimeren de reanimatie staakt (want dat recht heeft u als arts) en is het voor mij op dat moment exit van deze planeet en vermaakt u mijn vrouw tot weduwe en alleenstaande moeder en mijn 2 kinderen van 3 en 5 tot half-weesjes?

En dit alles omdat u vindt dat het ambulancesysteem op dit moment faalt, en weigert te werken met de enige alternatieven die er OP DIT MOMENT zijn?

Als deze omstandigheden zich voor zouden hebben dan komt het er om neer dat je binnen twee minuten een hartchirurg in je slaapkamer hebt staan.

Jij mag het antwoord geven. Vertrouwen op de hartchirurg of de buurman met de AED terwijl we wachten op de ambulance.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #501 Gepost op: 6 januari 2013, 12:10:19
Jij mag het antwoord geven. Vertrouwen op de hartchirurg of de buurman met de AED terwijl we wachten op de ambulance.
Ik kies voor de buurman met de AED.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #502 Gepost op: 6 januari 2013, 12:15:21
Als deze omstandigheden zich voor zouden hebben dan komt het er om neer dat je binnen twee minuten een hartchirurg in je slaapkamer hebt staan.

Jij mag het antwoord geven. Vertrouwen op de hartchirurg of de buurman met de AED terwijl we wachten op de ambulance.

De hartchirurg heeft op dat moment ook alle middelen ter beschikking? Ik vrees dat de hartchirurg het toch zal moeten doen samen met de buurman en de AED. De hartchirurg heeft neem ik aan geen complete OK, medicatie, etc bij zich om dit slachtoffer van de noodzakelijke hulp te voorzien. Noch de middelen om te zien waardoor iemand in elkaar is gezakt. Dus starten we fijn de eerste hulpverlening (BLS/AED) in afwachting tot de professionele hulp.

Persoonlijk gezien: ik zou woest zijn wanneer er geen alert wordt afgegeven als ik nu in elkaar zak. Een burgerhulpverlener staat hier met een beetje mazzel met ongeveer 30 seconden MET AED op de stoep. Tsja, die AED staat per ongeluk in mijn voortuin en diverse buren zijn aangesloten bij HartslagNu. Wanneer ik mag wachten op de ambulance lig ik hier met een beetje pech met 15 minuten nog...dat vind ik enorm zonde van mijn tijd. Mijn tijd....ja...want ik wil nog zo graag verder leven. En met een beetje mazzel zak ik in elkaar door VF, dat slechts kan worden opgeheven door DEfibrillatie en dat kan een AED.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #503 Gepost op: 6 januari 2013, 12:17:12
Als deze omstandigheden zich voor zouden hebben dan komt het er om neer dat je binnen twee minuten een hartchirurg in je slaapkamer hebt staan.

Jij mag het antwoord geven. Vertrouwen op de hartchirurg of de buurman met de AED terwijl we wachten op de ambulance.

U zegt dus; dat als ik vanavond omdonder door een hartprobleem, dat u, zonder mij te kennen, op basis van mijn familie anamnese nu al durft te stellen dat ik ten dode ben opgeschreven?
Immers de hartchirurg die er dan bij hoogste toeval wel zou zijn, heeft nog niet de middelen die hij/zij op zijn/haar OK zou hebben, daar moet ze nog langer op wachten dan de buurman met de AED op een ambulance.

In dat geval, zou ik ook gaan voor de buurman. En had het er net ook nog met mijn vrouw over, en die vermoed dat ze, door de emotie overvallen, u wel eens hardhandig de woning kon laten verlaten als u mij de hulp van een AED zou ontzeggen. (En dan zou politie wel weer handig zijn.)
Heb het trouwens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #504 Gepost op: 6 januari 2013, 12:28:10
De hartchirurg heeft op dat moment ook alle middelen ter beschikking? Ik vrees dat de hartchirurg het toch zal moeten doen samen met de buurman en de AED. De hartchirurg heeft neem ik aan geen complete OK, medicatie, etc bij zich om dit slachtoffer van de noodzakelijke hulp te voorzien. Noch de middelen om te zien waardoor iemand in elkaar is gezakt. Dus starten we fijn de eerste hulpverlening (BLS/AED) in afwachting tot de professionele hulp.

Persoonlijk gezien: ik zou woest zijn wanneer er geen alert wordt afgegeven als ik nu in elkaar zak. Een burgerhulpverlener staat hier met een beetje mazzel met ongeveer 30 seconden MET AED op de stoep. Tsja, die AED staat per ongeluk in mijn voortuin en diverse buren zijn aangesloten bij HartslagNu. Wanneer ik mag wachten op de ambulance lig ik hier met een beetje pech met 15 minuten nog...dat vind ik enorm zonde van mijn tijd. Mijn tijd....ja...want ik wil nog zo graag verder leven. En met een beetje mazzel zak ik in elkaar door VF, dat slechts kan worden opgeheven door DEfibrillatie en dat kan een AED.

Ik heb inderdaad een aantal ampullen met medicatie in mijn handtas. Iedere arts is verplicht om in deze noodsituaties te handelen als arts. Daar is helemaal niets vrijblijvend aan. Er is niets dat mij voorschrijft om met burgers te overleggen, gebruik te maken van de AED, etc.

Als er mensen zijn die kunnen reanimeren en beademen is het mijn goed recht om te vragen de reanimatie over te nemen en niet te onderbreken tot de ambulance ter plaatse is. Ik heb het recht om te kiezen om de bloedbaan aan te prikken en medicatie toe te dienen. Wie is de burgerhulpverlener eigenlijk om een arts te verhinderen het werk te doen?

Als we dan toch dit vraagstuk willen behandelen wil ik wel eens weten wie er een groter probleem heeft achteraf, de arts die niet toelaat dat de burgerhulpverlener een AED aansluit of de burgerhulpverlener die de arts weg trekt van het slachtoffer. Zeg het maar.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #505 Gepost op: 6 januari 2013, 12:29:18
U zegt dus; dat als ik vanavond omdonder door een hartprobleem, dat u, zonder mij te kennen, op basis van mijn familie anamnese nu al durft te stellen dat ik ten dode ben opgeschreven?
Immers de hartchirurg die er dan bij hoogste toeval wel zou zijn, heeft nog niet de middelen die hij/zij op zijn/haar OK zou hebben, daar moet ze nog langer op wachten dan de buurman met de AED op een ambulance.

In dat geval, zou ik ook gaan voor de buurman. En had het er net ook nog met mijn vrouw over, en die vermoed dat ze, door de emotie overvallen, u wel eens hardhandig de woning kon laten verlaten als u mij de hulp van een AED zou ontzeggen. (En dan zou politie wel weer handig zijn.)
Heb het trouwens

Hoezo ben je ten dode opgeschreven? Heeft de AED inmiddels al deze status gekregen? De grote magische levensreddende machine?

Het is trouwens onjuis om in deze discussie af te gaan dwalen in de richting dat de politieman een arts zal arresteren onder deze omstandigheden, ondanks dat een jonge manager hier durft te beweren dat mijn handelen crimineel is.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #506 Gepost op: 6 januari 2013, 12:34:05
Als deze omstandigheden zich voor zouden hebben dan komt het er om neer dat je binnen twee minuten een hartchirurg in je slaapkamer hebt staan.

Jij mag het antwoord geven. Vertrouwen op de hartchirurg of de buurman met de AED terwijl we wachten op de ambulance.
On topic: Voor acute hulpverlening heb ik liever de buurman met de AED, vervolgens ambulanceverpleegkunde en indien noodzakelijk vervolgens een arts als onderdeel van het MMT. Laat de almachtige "hartchirurg" aub lekker in het ziekenhuis. Iemand zo koel wil ik mijn familie niet aandoen en wil ik zeker niet in mijn slaapkamer ik zit niet te wachten op hypothermie (hoewel bij een ciculatiestoornis mischien wel.)
Freude am Fahren


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #507 Gepost op: 6 januari 2013, 12:37:13
In de ogen van de 'leek' heeft het ding inderdaad die status. Is iets voor de professional om rekening mee te houden, vind ik.

Waar het in deze situatie op aankomt is meer een stukje empathie. Het zonder uitleg weigeren van een AED zal/kan in het verkeerde keelgat schieten, met uitleg gaat zal het eerder geaccepteerd worden. Dan nog zou het voor de behandeling van de patient beter kunnen zijn om de AED gewoon te accepteren en eventueel te negeren terwijl 024 als arts behandelt.
Digitaal onderzoek


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #508 Gepost op: 6 januari 2013, 12:40:55
Als we dan toch dit vraagstuk willen behandelen wil ik wel eens weten wie er een groter probleem heeft achteraf, de arts die niet toelaat dat de burgerhulpverlener een AED aansluit of de burgerhulpverlener die de arts weg trekt van het slachtoffer. Zeg het maar.
Ik vermoed dat er maar weinig artsen zullen zijn die het niet toelaten dat er een AED wordt aangesloten, een enkel uitzondering daargelaten. En die uitzondering zal dat achteraf wel uit kunnen leggen. Een burgerhulpverlener zal niet snel een arts wegtrekken bij een reanimatie, als dat wel gebeurt zal er zeker een reden voor zijn.
Maar de gemiddelde burgerhulpverlener zal dan het feestje voor die arts laten zijn. ::)


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #509 Gepost op: 6 januari 2013, 12:44:21
Hoezo ben je ten dode opgeschreven? Heeft de AED inmiddels al deze status gekregen? De grote magische levensreddende machine?

Het is trouwens onjuis om in deze discussie af te gaan dwalen in de richting dat de politieman een arts zal arresteren onder deze omstandigheden, ondanks dat een jonge manager hier durft te beweren dat mijn handelen crimineel is.
Ik zeg niet dat ik ten dode ben opgeschreven, ik vroeg het.
Nee ook de machine heeft die status niet, maar de AED kan wel bepaalde condities meten, en daarnaar handelen. Voor u (ook als hartchirurg) die condities kunt bepalen zijn we minimaal een kwartier verder. Ik zie het niet als een grote magische levensreddende machine, maar zie wel dat het ter overbrugging best een aanvulling zou kunnen zijn.

Ik dwaal niet af naar een politieagent die een arts arresteert. Ik dwaal af naar een politieagent die bewuste arts mag gaan beschermen tegen een door emotie overmande echtegenote.

Wat is dat toch met iedere keer die managers aan te halen.
Wat hebben ze u aangedaan dat u zo'n wrok koestert jegens die managers?