Dat zeg ik helemaal niet. Ik geef aan dat in het huidige systeem er niet vanzelfsprekend mag worden aangenomen dat een burger met AED inderdaad getraind is.
Dat is onder andere te danken aan de wildgroei van opleidingen, het ontbreken van eisen m.b.t. deskundigheid of geoefendheid, het toelaten van mensen zonder certificaat tot een project als HartslagNU.
De burgerhulpverlener kan de getrainde EHBO-er zijn maar kan ook de burger zijn die voor het eerst het apparaat in handen heeft en niet eens weet hoe je het aan dient te sluiten. Ik neem dat risico niet en wacht op het ambulanceteam. Zij weten prima wat ze moeten doen en de interactie met het ambulanceteam is een professionele interactie.
Volgens mij is er nog geen onderzoek gedaan naar inzet en effectiviteit en uitkomsten van reanimaties waarbij door niet AED-hulpverleners een AED is gebruikt. Fabrikanten claimen dat iedereen een AED kan inzetten, op zich is dit wel zo, defipads plakken, rode knop indrukken indien dit wordt aangegeven door de AED.
Maar door onbekendheid met het apparaat gaat er op zich vaak wel tijd verloren met het iop juiste plaats plakken van de defipads en er zijn gevallen bekend waarbij het apparaat gewoon naast patient werd neergelegd en men afwachtte wat het apparaat zou gaan doen.... of men drukte niet op de rode maar de groene (aan/uit knop) waardoor de AED uitgezet werd... Komt niet vaak voor maar het gebeurt.
Met een beetje GBV en stressbestendigheid zou het een niet opgeleide burger oftewel leek ,moeten kunnen lukken om op een veilige wijze een schiok toe te dienen, dat echter de BLS daar wel eens de dupe van kan worden is zeer goed mogelijk. Of zoals geleerd wordt tijdens de AED cursussen, adequate BLS is de basis van reanimatie en een keiharde voorwaarde voor inzetten van een nevengeschikte AED.
Veel hulpverleners vinden een AED helemaal het einde, iets dat zeker bewaarheid wordt bij een PEA/EMD of asystolie... Door onbekendheid met de achtergronden staan sommige AED hulpverleners toch wel eens beteuterd te kijken wanneer de AED aangeeft; ''geen schok geadviseerd!''
Eerlijk bespreken van effectiviteit en inzetbaarheid en relevantie van een AED zou ook binnen AED cursussen niet misstaan. Al was het alleen maar om verkeerde verwachtingen te voorkomen.
En moet zeggen dat ik dat altijd doe bij alle cursussen die ik geef. De cursist heeft recht op professionele instructeurs/docenten en adequate en juiste informatie.