Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258351 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #540 Gepost op: 6 januari 2013, 15:34:12
Waarom mag Beantsje het niet beslissen volgens jou?

Heel simpel, omdat niemand over het leven van een ander mag beschikken. Dat is puur ethisch.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #541 Gepost op: 6 januari 2013, 15:37:21
Uw inbreng in de discussie is er één die gevoerd wordt vanuit een gevoel dat u alwetend bent.
Dat u helemaal niets van een ander aanneemt stoort mij. De ivoren toren die al eerder is genoemd, waar u zeer stellig van was dat u er niet (meer) opzat, is uw heiligdom, dat is mij wel duidelijk geworden.
Ik weet dat verandering niet altijd vooruitgang is, maar stilstand is dat ook zeker niet.

Ik vind het erg jammer dat deze zinvolle discussie verzand is in een welles-nietes verhaal tussen een grote groep gepassioneerde hulpverleners enerzijds, en een handvol artsen anderzijds, waarvan er één het woord voert die, naar mijn bescheiden mening, er een mening op na houdt, die door een meerderheid helemaal niet gesteund wordt (alleen kan ik dit niet met cijfers onderbouwen) en het toch  probeert op te dringen aan de (in ieder geval in deze discussie) getalsmatige meerderheid. En dat ook nog eens doet, door telkens haar stellingen te herhalen, als ware ze een langspeelplaat met een krasje erop.

Ik heb de indruk dat de hier op het forum artsen al gepost hebben, zelfs een paar artsen die gepost hebben dat ze hun mening hebben herzien dankzij deze discussie.

Een aantal ambulanceverpleegkundigen heeft ook een mening gepost, zij delen in grote lijnen een mening van gelijke strekking. Als er vanuit de beroepsgroepen al enige vorm van kritiek is dan strekt het zich tot mijn communicatieve vaardigheden, niet tot medische inhoudelijke zaken.

Het klopt dat ik liever het woord voer omdat ik liever niet zie dat jonge collegae zich schuldig maken aan mogelijk denigrerende opmerkingen. Ik sta er iets anders in en kan het me wel permitteren. Hoe groot de getalsmatige meerderheid hier ook is op het forum, ik laat artsen of verpleegkundigen niet marginaliseren door (gepassioneerde) burgerhulpverleners. Reanimatie is helemaal geen hobby, als je echt zo begaan bent met hartziekten ga eens op zaterdag folders uit delen en mensen overtuigen om gezonder te eten, te stoppen met roken en meer te gaan bewegen. Preventie is minstens zo belangrijk.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #542 Gepost op: 6 januari 2013, 15:38:16
Heel simpel, omdat niemand over het leven van een ander mag beschikken. Dat is puur ethisch.


Als iemand's hart zomaar stopt met pompen, dan sterft hij een natuurlijke dood. Je beschikt juist over iemands leven als je gaat reanimeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #543 Gepost op: 6 januari 2013, 15:38:52
Lang genoeg gewacht... alleen dan door een welwillend familielid "je moet klappen man, klappen, net als op tv!"
Meneer, we gaan eerst even wat glucose toedienen en dan zien we wel weer verder... 98uiye

Ik ben wel benieuwd welk prikje(of gaat het hier om de glucosebepaling?)

Je post twee citaten waarbij je de laatste uit de oorspronkelijk context haalt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #544 Gepost op: 6 januari 2013, 15:40:00
Heel simpel, omdat niemand over het leven van een ander mag beschikken. Dat is puur ethisch.

Dan zijn we er eindelijk uit, dat ben ik helemaal met je eens. Waarom mag jij gaan reanimeren en beschikken over iemands leven.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #545 Gepost op: 6 januari 2013, 15:43:36
Je post twee citaten waarbij je de laatste uit de context trekt.
Ik post het eerste citaat omdat ik het zo meegemaakt heb.

Het tweede citaat staat daar los van, is gepost omdat ik die vraag had, en die met de later gegeven informatie al gedeeltelijk zelf ingevuld had. Dat was niet netjes, mag ik de vraag zonder de aanvulling nogmaals stellen? Ik reanimeer namelijk vrij regelmatig, en ben altijd aan het leren(zoals eenieder in de zorg). Met mijn vraag hoopte ik iets van u te kunnen leren.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #546 Gepost op: 6 januari 2013, 15:46:58
Waarom mag jij gaan reanimeren en beschikken over iemands leven.

Ik ben van mening dat je verplicht bent hulp te verlenen, tenzij de betreffende persoon dat niet wil. Zie ook artikel 450 Wetboek van Strafrecht:

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #547 Gepost op: 6 januari 2013, 15:48:57
Dan zijn we er eindelijk uit, dat ben ik helemaal met je eens. Waarom mag jij gaan reanimeren en beschikken over iemands leven.
Ik draai hem toch nog even weer om; Waarom mag u; als arts nota bene, beslissen over het einde van mijn leven. Terwijl er nog mogelijkheden openstaan.
Was is de meerwaarde (want daarop heb ik nog geen antwoord gezien) in het een kwartier stug doorpompen en wachten op een 'echte' defibrillatieunit van een ambu? Terwijl een AED die klap na luttele minuten uit kan delen?


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #548 Gepost op: 6 januari 2013, 15:53:00
...beslissen over het einde van mijn leven....

Die beslising is door het lichaam (hart ) zelf gemaakt....

groet, Marinus


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #549 Gepost op: 6 januari 2013, 15:59:10
Die beslising is door het lichaam (hart ) zelf gemaakt....

groet, Marinus
Als je zo stellig met een one-liner wilt zijn. Waarom bestaan ambulances dan? Dan weet ik nog wel een bezuinigingspuntje. Alle ambulances maar schrappen. Dood = dood. Klaar. Punt erachter. Lijkschouwer bellen. Zorgen voor de lijkbezoring. Zand erover. Plantje erop.