Ik ben heel lekker bezig en blijf ook nog wel even bezig tot ik een antwoord heb gekregen op mijn vraag.
Waarom hebben artsen en verpleegkundigen een beroepsgeheim? In hoeverre is er nog sprake van deze door de wetgever gewenste bescherming van patienten-privacy als de ambulancedienst burgers de woonhuizen van de patient binnen stuurt? Moet heel Nederland het doen met de beste bedoelingen van een verontwaardigde EHBO-er?
Moeten artsen en verpleegkundigen die veel waarde hechten aan het beroepsgeheim genoegen nemen met het feit dat alles valt en staat bij de intenties van burgerhulpverleners?
Waarom moet de huisarts of verpleegkundige zich verantwoorden bij de tuchtrechter, terwijl de burgerhulpverlener exact hetzelfde in de kroeg kan bespreken.
Je bent inderdaad lekker bezig....
Ik heb langzamerhand het gevoel dat ook het beroepsgeheim weer een oneigenlijk argument is om het inzetten van burgers tegen te houden.
Brandweer en politie worden hier ook ingezet. Hebben die een beroepsgeheim? Dacht het niet. Moeten we die dan ook maar buiten laten?
Daarbij, wat krijg je nou te horen als hulpverlener? Het slachtoffer vertelt niet zoveel. En de buren weten hetzelfde als ik als ze 2 ambu's plus de rest van het circus zien opdraven. Toch?
En nog even terugkomend op HartslagNu:
ik citeer even uit de Algemene voorwaarden:
http://www.hartslagnu.nl/blz/burgerhulpverlening/voorwaarden.html Je bent in het bezit van een diploma/certificaat met minimaal de vaardigheid Reanimatie waarvan de geldigheidsduur nog niet is verlopen.
Dat het diplomanummer niet verplicht is, heeft ermee te maken dat van reanimatiecertificaat geen nrs geregistreerd worden (itt het Oranje Kruis, die de EHBO-diploma's registreert)