Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258271 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #630 Gepost op: 7 januari 2013, 18:49:30
Misschien vergeten te vragen, maar snel genoeg aangegeven wanneer niet gewenst


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #631 Gepost op: 7 januari 2013, 18:50:18
De wetgever heeft in het geheel niet bepaald dat jij binnen mag, dat mag als jij binnen gelaten wordt door de bewoner. Het AED alert heeft geen juridische waarde.
Aangezien de voordeur meestal open staat tijdens een reanimatie (op verzoek van de meldkamer) wordt dit wel eens vergeten te vragen.

in dat geval mijn excuus voor mijn aanname dat het zo geregeld was
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #632 Gepost op: 7 januari 2013, 18:51:14
leg die vraag eens bij de wetgever
die heeft tenslotte ook bepaald dat wij als burgerhulpverleners op een melding af mogen gaan
en een huis binnen treden om een reanimatie te starten

dus loop niet elke keer een hulpverlener af te zeiken
maar ga eens lekker tegen de wetgever aanzeiken, die is verantwoordelijk lijkt mij

De wetgever heeft nergens bepaalt dat burgerhulpverleners zonder meer de woning van een andere burger mogen binnen gaan.

RAV's en stichtingen hebben dat zo besloten en doen het gewoon. Gelijktijdig overspoelen ze de media met de halve waarheden. Ze overdonderen de burgers die in nood 112 bellen met wildvreemde burgers die ineens voor de deur staan en roepen dat ze op een alarmmelding afkomen.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #633 Gepost op: 7 januari 2013, 18:58:25
Ik ben heel lekker bezig en blijf ook nog wel even bezig tot ik een antwoord heb gekregen op mijn vraag.

Waarom hebben artsen en verpleegkundigen een beroepsgeheim? In hoeverre is er nog sprake van deze door de wetgever gewenste bescherming van patienten-privacy als de ambulancedienst burgers de woonhuizen van de patient binnen stuurt? Moet heel Nederland het doen met de beste bedoelingen van een verontwaardigde EHBO-er?
Moeten artsen en verpleegkundigen die veel waarde hechten aan het beroepsgeheim genoegen nemen met het feit dat alles valt en staat bij de intenties van burgerhulpverleners?

Waarom moet de huisarts of verpleegkundige zich verantwoorden bij de tuchtrechter, terwijl de burgerhulpverlener exact hetzelfde in de kroeg kan bespreken.
Je bent inderdaad lekker bezig....
Ik heb langzamerhand het gevoel dat ook het beroepsgeheim weer een oneigenlijk argument is om het inzetten van burgers tegen te houden.
Brandweer en politie worden hier ook ingezet. Hebben die een beroepsgeheim? Dacht het niet. Moeten we die dan ook maar buiten laten?

Daarbij, wat krijg je nou te horen als hulpverlener? Het slachtoffer vertelt niet zoveel. En de buren weten hetzelfde als ik als ze 2 ambu's plus de rest van het circus zien opdraven. Toch?

En nog even terugkomend op HartslagNu:
ik citeer even uit de Algemene voorwaarden:
http://www.hartslagnu.nl/blz/burgerhulpverlening/voorwaarden.html
Citaat
 Je bent in het bezit van een diploma/certificaat met minimaal de vaardigheid Reanimatie waarvan de geldigheidsduur nog niet is verlopen.
Dat het diplomanummer niet verplicht is, heeft ermee te maken dat van reanimatiecertificaat geen nrs geregistreerd worden (itt het Oranje Kruis, die de EHBO-diploma's registreert)


Saanniee

  • Gast
Reactie #634 Gepost op: 7 januari 2013, 19:00:59
Ik vind het hele burgerhulpverleners systeem een goed initiatief. Maar naar mijn idee alleen voor als er op straat wat gebeurt.
Zelf moet ik er niet aan denken dat er wildvreemde burgers (ook al is het met goede bedoelingen) mijn huis binnen stappen.
Je stapt toch bij mensen binnen in een vertrouwde omgeving en daarmee schendt je wat mij betreft de privacy van de mensen.
Ook al zou de burgerhulpverlener om toestemming vragen om binnen mogen te komen, ik denk dat de meeste mensen toestemming geven omdat ze in een paniek situatie zitten. En ik zit er niet op te wachten dat zo'n burgerhulpverlener er na die tijd over gaat kletsen in de kroeg met zijn vrienden. En die kans is denk ik wel groot.

Zelf ben ik werkzaam in de thuiszorg en ik kom soms bij nieuwe cliënten. En dan wordt er van te voren gezegd van "Je kunt gewoon via de achterdeur naar binnen. Je hoeft niet te bellen en te kloppen". En dan voel ik me vaak al heel opgelaten.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #635 Gepost op: 7 januari 2013, 19:05:16
Ik vind het hele burgerhulpverleners systeem een goed initiatief. Maar naar mijn idee alleen voor als er op straat wat gebeurt.
Zelf moet ik er niet aan denken dat er wildvreemde burgers (ook al is het met goede bedoelingen) mijn huis binnen stappen.
Je stapt toch bij mensen binnen in een vertrouwde omgeving en daarmee schendt je wat mij betreft de privacy van de mensen.
Ook al zou de burgerhulpverlener om toestemming vragen om binnen mogen te komen, ik denk dat de meeste mensen toestemming geven omdat ze in een paniek situatie zitten. En ik zit er niet op te wachten dat zo'n burgerhulpverlener er na die tijd over gaat kletsen in de kroeg met zijn vrienden. En die kans is denk ik wel groot.

Dat is gewoon het probleem
Jullie nemen gewoon aan dat we met ze allen lekker in de kroeg over reanimatie's zitten te praten en wat er in huis te zien was

ik weet wel betere gespreks onderwerpen te bedenken
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Saanniee

  • Gast
Reactie #636 Gepost op: 7 januari 2013, 19:12:36
Dat is gewoon het probleem
Jullie nemen gewoon aan dat we met ze allen lekker in de kroeg over reanimatie's zitten te praten en wat er in huis te zien was

ik weet wel betere gespreks onderwerpen te bedenken

Ik neem het niet zomaar aan. En weet zeker dat veel burgerhulpverleners goede bedoelingen hebben. En met de informatie ook zeker netjes omgaan.
Maar het risico is wel aanwezig. Ik weet dat het ook wel het geval is met professionele hulpverleners. Heb er zelf ook een topic over geopend over schending beroepsgeheim.
Het is gewoon een lastig onderwerp. En iedereen heeft er gewoon een andere mening over.

Ik vind het prima als er burgerhulpverleners worden ingezet, maar dan vind ik dat er strengere regels en voorwaarden moeten komen. Als ik ergens aan het werk wil, moet ik zelfs een verklaring van goed gedrag aanvragen. En burgerhulpverleners hoeven alleen maar wat gegevens in te vullen soms op een website en worden opgeroepen bij reanimatie meldingen. Er moet naar mijn mening wel gekeken worden of ze niks op hun kerfstok hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #637 Gepost op: 7 januari 2013, 19:15:18
Je bent inderdaad lekker bezig....
Ik heb langzamerhand het gevoel dat ook het beroepsgeheim weer een oneigenlijk argument is om het inzetten van burgers tegen te houden.
Brandweer en politie worden hier ook ingezet. Hebben die een beroepsgeheim? Dacht het niet. Moeten we die dan ook maar buiten laten?

Daarbij, wat krijg je nou te horen als hulpverlener? Het slachtoffer vertelt niet zoveel. En de buren weten hetzelfde als ik als ze 2 ambu's plus de rest van het circus zien opdraven. Toch?

En nog even terugkomend op HartslagNu:
ik citeer even uit de Algemene voorwaarden:
http://www.hartslagnu.nl/blz/burgerhulpverlening/voorwaarden.htmlDat het diplomanummer niet verplicht is, heeft ermee te maken dat van reanimatiecertificaat geen nrs geregistreerd worden (itt het Oranje Kruis, die de EHBO-diploma's registreert)

Patienten privacy en de toegang tot een andere burger zijn eigen huis wordt afgedaan door goed getrainde AED-ers als oneigenlijke argumenten?

Ik had gisteren de algemene voorwaarden al gezien, mijn post van vandaag laat je de registratieprocedure zien. Ik zei dat de eis m.b.t. geoefendheid en deskundigheid een wassen neus is, er bestaat helemaal geen registratie van een fors aantal "geldige"  certificaten. Iedereen kan zich aanmelden. Dat maakt alle mediaberichten die de Nederlandse burger moeten geruststellen dat het gaat om goed getrainde burgers een wassen neus, men weet het namelijk niet.

Inderdaad prima argumenten om te pleiten dat de burgerhulpverlening op deze manier moet stoppen als het gaat om woonadressen.

De hartstichting zegt zelf dat ruim 80% van de gereanimeerden het niet overleeft, de enkele burger die in eigen woning het wel zal overleven kan amper worden toegeschreven aan de burgerinzet met AED. Het minimale voordeel van burgerinzet in particuliere woningen weegt niet op tegen de grove schending van patienten- en burgerrechten.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #638 Gepost op: 7 januari 2013, 19:15:44
Ik neem het niet zomaar aan. En weet zeker dat veel burgerhulpverleners goede bedoelingen hebben. En met de informatie ook zeker netjes omgaan.
Maar het risico is wel aanwezig. Ik weet dat het ook wel het geval is met professionele hulpverleners.

Volgens 024 is het alleen de burger die zich daaraan schuldig zou maken , want de profs hebben immers beroeps geheim

Citaat
Ik vind het prima als er burgerhulpverleners worden ingezet, maar dan vind ik dat er strengere regels en voorwaarden moeten komen.
 Er moet naar mijn mening wel gekeken worden of ze niks op hun kerfstok hebben.

daar kan ik me wel in vinden , heb daar ook totaal geen probleem mee
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Saanniee

  • Gast
Reactie #639 Gepost op: 7 januari 2013, 19:18:44
Volgens 024 is het alleen de burger die zich daaraan schuldig zou maken , want de profs hebben immers beroeps geheim

daar kan ik me wel in vinden , heb daar ook totaal geen probleem mee

Ja klopt. Profs hebben inderdaad een beroepsgeheim. Maar het blijkt volgens diverse artikelen bijna dagelijks geschonden te worden. Vaak onbewust en zonder grote gevolgen. Maar toch beroepsgeheim, is beroepsgeheim.