Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258249 keer)

0 gebruikers (en 67 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #650 Gepost op: 7 januari 2013, 19:44:23
dus loop niet elke keer een hulpverlener af te zeiken
maar ga eens lekker tegen de wetgever aanzeiken, die is verantwoordelijk lijkt mij

Das wel heel makkelijk geredeneerd. Jij bent zelf verantwoordelijk voor al jou handelingen. Wat mij zorgen baart is dat je zelf niet op de hoogte ben wat je zelf wel en niet mag. Op het moment dat het op wat voor manier dan ook fout gaat ben jij en alleen jij verantwoordelijk. En zou je in bepaalde situatie ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Niet blind ergens in gaan. Weet wat je doet, en weet wat je kan en mag.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #651 Gepost op: 7 januari 2013, 19:44:57
Aantal pagina's terug heb ik dit al eens gepost, maar kennelijk sneeuwt het een beetje onder.

Wij als burgerhulpverleners hier hebben misschien wel de beste bedoelingen, maar wij zijn niet alle deelnemers er zijn er meer en die gaan er heel anders mee om.

Die gaan alsnog naar binnen als er al politie + 2 ambulances bezig zijn. Om dat moment heeft een burgerhulpverlener er echter helemaal niets meer te zoeken. Die mensen kunnen zich gewoon bij het systeem aanmelden zonder dat er enige controle over is.

Puur theoretisch gezien kan ik nu naar de AH lopen, een prepaid simkaart kopen, me aanmelden als Jan Janssen, opleiding heb ik bij "anders" gedaan en mijn diploma nummer is 29401224 (valt niet te controleren want anders bestaat niet en word niet gecontroleerd) Vervolgens wacht ik op een SMSje en terwijl iedereen druk bezig is maak ik gebruik van de open deur om de ipad die toevallig op het tafeltje in de gang ligt mee te nemen. Ik zeg niet dat het gebeurd. Maar ik zeg wel dat het kan en dat hartslagnu Geen enkele moeite neemt om dat te voorkomen, sterker nog: ze zetten in hun voorwaarde nergens voor verantwoordelijk te zijn.

Wij hebben het beste voor met mensen, maar niet iedereen. Hartslagnu moet zijn systeem zo inrichten dat wij met al onze goede bedoelingen, op de goede momenten waarop we gewenst zijn, kunnen helpen. Maar mensen met andere bedoelingen of zonder adequate reanimatie vaardigheden dat niet kunnen. Lees ter illustratie dit topic eens:
Vorige week zaterdag 17 november was ik Venlo en ontving ik daar mijn sms om ter plaatsen te gaan bij een reanimatie.
Ik heb even gewacht met reageren omdat ik op mijn vriendin stond te wachten die van haar werk kwam heel even gewacht dat ze ingestapt was en ben gaan rijden.
Zelf ben ik woonzaam in Arnhem en weet daar de weg niet zo goed dus heb maar op mijn navigatie naar het so gereden.

Daar aangekomen zagen we al politie en ambulances aanwezig. Ben toch omdat het voor het eerst is dat ik een reanimatie meemaak er naar toe gelopen.
En heb aangegeven bij een van de agenten of ik nog hulp kon bieden.  Je weet nooit wat je nog kunt doen al is het maar een infuus vast houden of het overnemen van een reanimatie. Er was op dat moment dat ik het vroeg een agent aan het reanimeren en de ambulance-personeel was met de overige dingen bezig.

Echter toen de agent klaar was met reanimeren en hij naar zijn collega liep die naast mij stond heb ik een stap achteruit gedaan. Op dat moment geeft de agent die klaar was met reanimeren op een afstand roepende naar mij of ik wilde vertrekken uit respect voor het slachtoffer, ik heb hem nog vriendelijk gezegd dat ik EHBO'er was maar ook volgens hem waren er al genoeg bij en ik moest direct vertrekken.

De manier waarop hij mij aansprak (was misschien omdat hij net klaar was met reanimeren) voor mij niet echt vriendelijk en kwam voor mij over van hoe wek je agressie op, ten eerste als je een omstander hebt die normaal tegen je spreekt kun je ook even op hem af lopen en normaal met die persoon praten en niet op een afstandje gaan roepen. Tenslotte had ik geen dreigende houding...

Dan kun je zeggen van ja maar deze agent had misschien nog wat adrenaline en je kan het hem niet kwalijk nemen... Ja daar heb je en punt maar als ik nou wel een kortlontje had gehad? Dan had hij daarmee wel het lontje aangestoken en daarmee agressie opgewekt. Naar mijn mening was het dan gewoon even het door zijn collega te laten oplossen want daarmee had ik tenslotte al gesproken, en net toen ik mijn hulp aanbood en hij aangaf dat er genoeg mensen waren moest die agent stoppen en overgenomen worden...

Heb maar niet na zijn mededeling om te vertrekken de discussie aangegaan en ben ingestapt en vertrokken.
Met wel een gevoel van zou ik nog een keer gaan als ik een SMS krijg? Want blijkbaar vind de politie het niet zo wenselijk dat mensen reageren op het smsje van HartslagNu!


Zo nu heb ik even lopen spuien over de agent in Venlo, Graag wil ik jullie mening.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #652 Gepost op: 7 januari 2013, 19:46:45
Dat is gewoon het probleem
Jullie nemen gewoon aan dat we met ze allen lekker in de kroeg over reanimatie's zitten te praten en wat er in huis te zien was

ik weet wel betere gespreks onderwerpen te bedenken

Toch is het zo. Soms hoor ik toch de 'meest smeuïge' details over de lippen van EHBO-ers komen. Dat iets onderling wordt besproken tijdens een les om iets te kunnen verwerken of ervaringen uit te delen a la, maar er wordt ook zat buiten deze setting gekletst over dingen waar vreemde mensen bij zijn.

Ja klopt. Profs hebben inderdaad een beroepsgeheim. Maar het blijkt volgens diverse artikelen bijna dagelijks geschonden te worden. Vaak onbewust en zonder grote gevolgen. Maar toch beroepsgeheim, is beroepsgeheim.

Dit klopt als een bus!

http://studenten.venvn.nl/Nieuws/tabid/3834/ArticleID/7795/mod/9472/Beroepsgeheim-wordt-dagelijks-geschonden.aspx
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Saanniee

  • Gast
Reactie #653 Gepost op: 7 januari 2013, 19:51:24
Wij hebben het beste voor met mensen, maar niet iedereen. Hartslagnu moet zijn systeem zo inrichten dat wij met al onze goede bedoelingen, op de goede momenten waarop we gewenst zijn, kunnen helpen. Maar mensen met andere bedoelingen of zonder adequate reanimatie vaardigheden dat niet kunnen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als dat gerealiseerd kan worden heb ik geen enkele moeite met burgerhulpverleners. Dan is het alleen maar mooi dat ze er zijn ;). Maar het is nu zo dat de mensen met "slechte bedoelingen" het verpesten voor de hulpverleners met goede bedoelingen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #654 Gepost op: 7 januari 2013, 19:52:11
Das wel heel makkelijk geredeneerd. Jij bent zelf verantwoordelijk voor al jou handelingen. Wat mij zorgen baart is dat je zelf niet op de hoogte ben wat je zelf wel en niet mag. Op het moment dat het op wat voor manier dan ook fout gaat ben jij en alleen jij verantwoordelijk. En zou je in bepaalde situatie ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Niet blind ergens in gaan. Weet wat je doet, en weet wat je kan en mag.

ik weet wat ik kan, ben 7 jaar ehbo ondertussen
ik doe elk jaar weer mijn competenties
ik mag reanimeren, op straat of in een huis
ben ik in een huis niet welkom volgens de bewoner, dan draai ik me om en ga weer naar huis toe
ik mag mezelf niet opdringen als hulpverlener, de keuze is aan de patient en/of aanwezige familie
ik ben verantwoordelijk om goed te reanimeren totdat de ambu ter plaatse is en het van mij overneemt
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #655 Gepost op: 7 januari 2013, 19:54:12
Maar het is nu zo dat de mensen met "slechte bedoelingen" het verpesten voor de hulpverleners met goede bedoelingen.
Zijn er dan al toetsbare aanwijzingen dat het gebeurt is? Is dat ergens terug te halen door een persbericht?


Saanniee

  • Gast
Reactie #656 Gepost op: 7 januari 2013, 19:57:48
Zijn er dan al toetsbare aanwijzingen dat het gebeurt is? Is dat ergens terug te halen door een persbericht?

Naar mijn weten niet. Maar je kunt het beter voorkomen ipv dat je na een eventueel incident de discussie krijgt van hoe had het kunnen gebeuren of had kunnen voorkomen. Helemaal voorkomen zal misschien niet lukken, maar je kunt er wel voor zorgen dat de risico dat het gebeurt zo klein mogelijk is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #657 Gepost op: 7 januari 2013, 20:00:53
ik weet wat ik kan, ben 7 jaar ehbo ondertussen
ik doe elk jaar weer mijn competenties
ik mag reanimeren, op straat of in een huis
ben ik in een huis niet welkom volgens de bewoner, dan draai ik me om en ga weer naar huis toe
ik mag mezelf niet opdringen als hulpverlener, de keuze is aan de patient en/of aanwezige familie
ik ben verantwoordelijk om goed te reanimeren totdat de ambu ter plaatse is en het van mij overneemt

Dat geld allemaal voor iedereen, EHBO geeft je geen enkele wettelijke status of rechten..... Iedereen mag reanimeren want het is geen voorbehouden handeling, alleen moet je niet willen dat iedereen zich bij een burgerhulpverlenings organisatie aansluit, je wilt wel dat die mensen op zijn minste een bepaalde opleiding genoten hebben.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #658 Gepost op: 7 januari 2013, 20:05:45
ik weet wat ik kan, ben 7 jaar ehbo ondertussen
ik doe elk jaar weer mijn competenties
ik mag reanimeren, op straat of in een huis
ben ik in een huis niet welkom volgens de bewoner, dan draai ik me om en ga weer naar huis toe
ik mag mezelf niet opdringen als hulpverlener, de keuze is aan de patient en/of aanwezige familie
ik ben verantwoordelijk om goed te reanimeren totdat de ambu ter plaatse is en het van mij overneemt

Bijzonder uurtje geleden zij je nog dit:

leg die vraag eens bij de wetgever
die heeft tenslotte ook bepaald dat wij als burgerhulpverleners op een melding af mogen gaan
en een huis binnen treden om een reanimatie te starten

dus loop niet elke keer een hulpverlener af te zeiken
maar ga eens lekker tegen de wetgever aanzeiken, die is verantwoordelijk lijkt mij


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #659 Gepost op: 7 januari 2013, 20:10:39
Naar mijn weten niet. Maar je kunt het beter voorkomen ipv dat je na een eventueel incident de discussie krijgt van hoe had het kunnen gebeuren of had kunnen voorkomen. Helemaal voorkomen zal misschien niet lukken, maar je kunt er wel voor zorgen dat de risico dat het gebeurt zo klein mogelijk is.
Nu heb ik de moeite genomen om eens de algemene voorwaardes van bv HartslagNu door te nemen, maar zoals ik het lees weten ze wie zich heeft aangemeld. Sterker, zonder geldende diploma's kom je geen eens aan de bak. Je moet je 06nummer, je emailadres enz opgeven. Kortom, men weet al erg veel over. En met de huidige technieken ben je al niet zo anoniem meer als men denkt. ::)