Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258218 keer)

0 gebruikers (en 69 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #660 Gepost op: 7 januari 2013, 20:16:38
Aantal pagina's terug heb ik dit al eens gepost, maar kennelijk sneeuwt het een beetje onder.

Wij als burgerhulpverleners hier hebben misschien wel de beste bedoelingen, maar wij zijn niet alle deelnemers er zijn er meer en die gaan er heel anders mee om.

Die gaan alsnog naar binnen als er al politie + 2 ambulances bezig zijn. Om dat moment heeft een burgerhulpverlener er echter helemaal niets meer te zoeken. Die mensen kunnen zich gewoon bij het systeem aanmelden zonder dat er enige controle over is.

Puur theoretisch gezien kan ik nu naar de AH lopen, een prepaid simkaart kopen, me aanmelden als Jan Janssen, opleiding heb ik bij "anders" gedaan en mijn diploma nummer is 29401224 (valt niet te controleren want anders bestaat niet en word niet gecontroleerd) Vervolgens wacht ik op een SMSje en terwijl iedereen druk bezig is maak ik gebruik van de open deur om de ipad die toevallig op het tafeltje in de gang ligt mee te nemen. Ik zeg niet dat het gebeurd. Maar ik zeg wel dat het kan en dat hartslagnu Geen enkele moeite neemt om dat te voorkomen, sterker nog: ze zetten in hun voorwaarde nergens voor verantwoordelijk te zijn.

Wij hebben het beste voor met mensen, maar niet iedereen. Hartslagnu moet zijn systeem zo inrichten dat wij met al onze goede bedoelingen, op de goede momenten waarop we gewenst zijn, kunnen helpen. Maar mensen met andere bedoelingen of zonder adequate reanimatie vaardigheden dat niet kunnen. Lees ter illustratie dit topic eens:

Het dik gedrukte kan natuurlijk ook die ambulancebroeder of - chauffeur welke zijn opgeroepen doen, ik zeg niet dat het gebeurd maar het kan wel.
Want resultaten uit het verleden, b.v. bewijs van goed gedrag, is geen garantie voor nu en de toekomst.

En hartslag.nu is ook niet verantwoordelijk voor het oproepen van de vrijwilligers, zij faciliteren het slechts de meldkamer van ambulance maakt daar gebruik van en stelt waarschijnlijk onvoldoende eisen aan de vrijwilligers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #661 Gepost op: 7 januari 2013, 20:21:32
Nu heb ik de moeite genomen om eens de algemene voorwaardes van bv HartslagNu door te nemen, maar zoals ik het lees weten ze wie zich heeft aangemeld. Sterker, zonder geldende diploma's kom je geen eens aan de bak. Je moet je 06nummer, je emailadres enz opgeven. Kortom, men weet al erg veel over. En met de huidige technieken ben je al niet zo anoniem meer als men denkt. ::)

Prepaid kaart, gratis internetverbinding in de trein of openbare ruimte, gratis emailadres aanmaken, willekeurige adresgegevens opgeegeven, het was al duidelijk dat er geen eens een registatie systeem bestaat m.b.t. de diploma's. Dus over welke technieken heb je het eigenlijk?

Zoals men al aangeeft je moet met dit soort projecten niet bij burgers in de woning komen als je niet bij voorbaat het misbruik wilt voorkomen. Is het echt zo dat men moet wachten tot de eerste berichten in de krant verschijnen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #662 Gepost op: 7 januari 2013, 20:25:31
Het dik gedrukte kan natuurlijk ook die ambulancebroeder of - chauffeur welke zijn opgeroepen doen, ik zeg niet dat het gebeurd maar het kan wel.
Want resultaten uit het verleden, b.v. bewijs van goed gedrag, is geen garantie voor nu en de toekomst.

Nee maar van de ambulancebroeder weet je natuurlijk wie het was. Een smsje naar een prepaid nummer dat daarna plots niet meer in gebruik zou zijn....

Er is geen enkele manier waarom hartslagnu zijn deelnemers controleert, geen enkele. Ik zeg niet dat het waterdicht kan of moet, helemaal niet. Maar het moet wel beter dan nu. Ze zouden op zijn minst hun best kunnen doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #663 Gepost op: 7 januari 2013, 20:26:48
Prepaid kaart, gratis internetverbinding in de trein of openbare ruimte, gratis emailadres aanmaken, willekeurige adresgegevens opgeegeven, het was al duidelijk dat er geen eens een registatie systeem bestaat m.b.t. de diploma's. Dus over welke technieken heb je het eigenlijk?

Zoals men al aangeeft je moet met dit soort projecten niet bij burgers in de woning komen als je niet bij voorbaat het misbruik wilt voorkomen. Is het echt zo dat men moet wachten tot de eerste berichten in de krant verschijnen?
Justitie schijnt tegenwoordig erg veel boven water te kunnen toveren, zeker met dit soort zaken zal dat geen eens zoveel werk voor ze zijn.
Dan nog. Hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt? Het is een kleine groep mensen die men SMS,t, vaak zelfs bewoners uit 1 buurt die elkaar dus wel vaker zien. De kans bestaat ook nog eens dat er meerdere personen op een alarm afkomen dus grote kans op sociale controle. Of gaan we iedereen als potentiele verdachte neerzetten?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #664 Gepost op: 7 januari 2013, 20:27:02
Prepaid kaart, gratis internetverbinding in de trein of openbare ruimte, gratis emailadres aanmaken, willekeurige adresgegevens opgeegeven, het was al duidelijk dat er geen eens een registatie systeem bestaat m.b.t. de diploma's. Dus over welke technieken heb je het eigenlijk?

Ben het met je eens systeem is alles behalve waterdicht. Ik zou vanuit Digid mensen laten aanmelden. Dan weet je ten minste zeker dat iemand is wie die zegt dat hij is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #665 Gepost op: 7 januari 2013, 20:35:19
Justitie schijnt tegenwoordig erg veel boven water te kunnen toveren, zeker met dit soort zaken zal dat geen eens zoveel werk voor ze zijn.
Dan nog. Hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt? Het is een kleine groep mensen die men SMS,t, vaak zelfs bewoners uit 1 buurt die elkaar dus wel vaker zien. De kans bestaat ook nog eens dat er meerdere personen op een alarm afkomen dus grote kans op sociale controle. Of gaan we iedereen als potentiele verdachte neerzetten?

Ik heb geen idee waar jij leeft, ik woon in een klein dorpje onder de rook van Nijmegen. Ik weet dat er mensen zijn die bereid zijn om bij ons alle ramen te lappen zodat ze de volgende dag weten wat er te halen is. Ik neem aan dat een beetje politieman nog veel meer weet. Wat wil je sociaal controleren als je bij een wildvreemde in de woning komt en je de wildvreemde collega-burghulpverleners voor het eerst ziet?

Een politieman heeft al eerder een familielid van een patient aangemerkt als potentiele verdachte zodra het familielid aangeeft dat de patient terminaal is (het familielid kan dat zeggen vanwege een mogelijke erfenis). Waarom zou een politieman de burgerhulpverleners actief in dit systeem niet mogen zien als potentiele verdachte?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #666 Gepost op: 7 januari 2013, 20:38:18
Justitie schijnt tegenwoordig erg veel boven water te kunnen toveren, zeker met dit soort zaken zal dat geen eens zoveel werk voor ze zijn.
Dan nog. Hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt? Het is een kleine groep mensen die men SMS,t, vaak zelfs bewoners uit 1 buurt die elkaar dus wel vaker zien. De kans bestaat ook nog eens dat er meerdere personen op een alarm afkomen dus grote kans op sociale controle. Of gaan we iedereen als potentiele verdachte neerzetten?

Ik woon in een stad, in een flat met 130 man. Zelfs uit mijn eigen flat ken ik niet eens iedereen. Hiernaast staat nog een flat.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #667 Gepost op: 7 januari 2013, 20:43:05
Ik heb geen idee waar jij leeft, ik woon in een klein dorpje onder de rook van Nijmegen. Ik weet dat er mensen zijn die bereid zijn om bij ons alle ramen te lappen zodat ze de volgende dag weten wat er te halen is. Ik neem aan dat een beetje politieman nog veel meer weet. Wat wil je sociaal controleren als je bij een wildvreemde in de woning komt en je de wildvreemde collega-burghulpverleners voor het eerst ziet?

Een politieman heeft al eerder een familielid van een patient aangemerkt als potentiele verdachte zodra het familielid aangeeft dat de patient terminaal is (het familielid kan dat zeggen vanwege een mogelijke erfenis). Waarom zou een politieman de burgerhulpverleners actief in dit systeem niet mogen zien als potentiele verdachte?
Ik vraag me af waarom er zoveel beren op de weg gezocht blijven worden voor iets wat totaal nog niet heeft gespeelt. Als ik vraag naar concrete cijfers of persberichten over dit soort zaken dat er een diefstal is gepleegt na een AED-alert blijft het angstig stil.
Kortom, er wordt van alles geroepen om naar mijn persoonlijke mening een smet te werpen op AEDprojecten. Over de ruggen van mensen die het allemaal wel goed bedoelen en nu op deze wijze als potentiele verdachte worden neergezet.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #668 Gepost op: 7 januari 2013, 20:43:40
Justitie schijnt tegenwoordig erg veel boven water te kunnen toveren, zeker met dit soort zaken zal dat geen eens zoveel werk voor ze zijn.

Ja dat is het wel, bijna alle gegevens moeten worden opgevraagd dmv een vordering van de officier van justitie. Dus voor elk klein gegeven moet een nota worden getikt. Met prepaid telefoons kun je helemaal niks. Buitenlandse IP adressen zijn ook heel lastig te achterhalen. Hotmail en gamail accounts achterhalen is ook wel even een klusje.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #669 Gepost op: 7 januari 2013, 20:52:05
en wat is dan het verschil met de burger??
of een prof er over praat of een burger
daar zit volgens mij geen verschil in
beide schenden de privacy van de patient
dus daarmee is deze hele discusie over privacy van de patient eigenlijk een wassen neus

Nee dat is het niet, in ieder geval niet voor mij als burger...
Medische professionals hebben in hun opleiding uitleg gehad over de privacy rechten van de patient, en de rechten en plichten die daaruit voortkomen voor hun beroep.
Er zijn ook klachten procedures opgesteld (tot en met tuchtrechtspraak aan toe) die hier mee samen hangen..

Bij AED opleidingen voor burgerhulpverleners worden de cursisten niet tot nauwelijks op de privacy rechten van slachtoffers gewezen. Als het al gebeurd is het meestal door de professionaliteit van degene die de cursus geeft. Laat staan dat er een klachten procedure is waar ik als burger te recht zou kunnen bij schending van de privacy.

Dat mes snijdt aan twee kanten, vrijwilligers moeten zich daar ook gewoon van bewust zijn.
Ook burgerhulpverleners zijn per definitie gebonden aan het recht op privacy van een slachtoffer. Of men daar op gewezen is of niet, een contract voor tekent of niet, doet er op zich niet toe. Maar een organisatie als Hartslagnu wijst vrijwilligers daar schijnbaar niet eens op. Dat zegt toch ook veel over de houding van zo'n organisatie naar hun vrijwilligers toe...

Maar ik wil ook een ander punt aanstippen, want het beroeps geheim kent ook het verschoningsrecht.
Medisch personeel kan zich hier op beroepen als bijvoorbeeld politie of justitie informatie wil over personen die zorg krijgen/kregen. Realiseer je dat burgerhulpverleners hier dus niet onder vallen.
De punten die 024 maakt over rechten, betreft dus niet alleen de slachtoffers, maar gaat ook over de vrijwilligers.

ik denk dat de reden ervoor is dat ze een keer een grens hebben getrokken bij het beroepsgeheim

Er is geen grens. Het recht op privacy is van de patient/slachtoffer. Het beroepsgeheim is hier vanaf geleid.
Iedereen is gebonden aan dat recht, burgerhulp verleners, professionals, etc....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten