*heel betoog*
Aantal dingen in jouw verhaal kan ik me best in vinden, maar een aantal dingen ook beslist niet.
Allereerst is er niemand die hier gemakkelijk met de norm voor de aanrijdtijd omgaat, of zelfs zegt dat hij icm burgerhulpverleners opgerekt kan worden.
Natuurlijk is het evident dat dit soort gevallen moet worden behandeld door professionele hulpverleners (en dan bedoel ik hier ambupersoneel). Elke andere vorm van inzet door politie, brandweer of burgers kan slechts aanvullend zijn. Nooit mag de inzet van additionele hulpverlening een argument zijn om aan de maximale aanrijdtijd te sleutelen.
Zelfs al wordt de aanrijdtijd van 15 minuten 100% gehaald, dan is dat nog niet voldoende als je uitgaat van de 6 minuten die je hebt om een reanimatie op te starten. Het enige wat je als burgerhulpverlener doet, is dat gat overbruggen. Niet meer dan dat. En als er 2 ambu's zijn, taai je af. Dan loop je alleen maar in de weg.
Als je zegt dat Hartslagnu veel bij de burgers neerlegt; misschien is dat zo. Er wordt gebruik gemaakt van AED's op publieke plaatsen. Dat er hulpverleners zijn die zelf een AED aanschaffen, zal zo zijn maar dat wordt echt niet gevraagd of gestimuleerd. Er is overigens wel degelijk nazorg geregeld na betrokkenheid bij een reanimatie. Aan de andere kant zou ik dat liever zelf regelen, met bijv. mensen uit mijn Lotus-vereniging. Liever bekenden dan vreemden.
Wat betreft verzekering en kosten heb je absoluut een punt. Gelukkig ben ik via mijn vereniging verzekerd. Het zou goed zijn als HartslagNu dit ging regelen. Ook de kosten van batterijen etc. Ik zou weinig zin hebben om als hulpverlener voor de kosten op te draaien.
Wat die Zembla-uitzending betreft: vreemd vooroordeel dat alleen profs die zouden kijken. Ik heb hem al veel eerder gezien, zelfs een paar keer. Dat is ook het argument dat ik zei dat ik er bij mijn hoogbejaarde chronisch zieke schoonmoeder waarschijnlijk niet eens aan zou beginnen. Ik ben het ermee eens dat het promofilmpje van de Hartstichting van die vrouw van rond de 40 op straat een veel te romantisch beeld geeft. Gelukkig wordt in onze EHBO-vereniging er een realistischer beeld gegeven en is erop gewezen dat uiteindelijk een percentage van ca 15% het ziekenhuis weer lopend uitkomt. Maar in een lezing van ambupersoneel werd wel gezegd dat dit cijfer significant lager lag vóór de invoering van de AED.
Patientenbelang: zouden die burgerhulpverleners nou zoveel uitmaken? Zou het niet net zoveel impact hebben als je 'alleen maar' overvallen wordt door 2 ambuteams, een half peloton politiemensen en een complete brandweerploeg? Wat het privacy-verhaal betreft, blijf ik het vreemd vinden dat burgers worden weggezet als een soort locale roddelnichten vs alle andere hulpverleners die een aureool boven zich hebben van discretie en fatsoen. Tuurlijk, er zullen 'foute' burgerhulpverleners zijn, maar die zijn er ook bij de andere hulpdiensten. Heb van binnenuit de politieorganisatie bijvoorbeeld, al hele rare dingen gezien op dat gebied...met andere woorden: rotte appels zijn er overal. En ook als je de kwaliteit van zorgverlening van bijv. sommige agenten ziet, dan kan je echt beter een enthousiaste EHBO'er hebben.
Maar nogmaals: uitsluitend in afwachting van professionele zorgverleners. Niet meer dan dat.