Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258116 keer)

0 gebruikers (en 54 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #720 Gepost op: 8 januari 2013, 17:08:31
Expert heeft hier een link gepost met de Zembla uitzending, ik heb het gevoel dat alleen de artsen de moeite hebben genomen het te bekijken
Ik zal je vast van die gedachte afhelpen, gister avond heb ik ook de uitzending bekeken en ben daarna na gaan denken over de gevolgen van een reanimatie en over het slechte beleid van de hartstichting. Vanavond op onze oefenavond bij de ehbo zal ik hierover nog proberen een discussie aan te gaan want ik vind het van groot belang dat er een veel betere voorlichting komt ( het oudere echtpaar in de uitzending dacht rustig aan een slagings kans van 70%).

Nog even terugkomend op het beroepsgeheim. Je treft iemand aan die is aangereden en het so driegt zijn of haar bewustzijn te verliezen. Er is ons dan binnen de ehbo geleerd om zoveel mogelijk gegevens te noteren van het slachtoffer en dit door te geven aan de ambulance voor het geval het slachtoffer zijn bewustzijn verliest. Als ik het goed begrijp zouden wij dit als ehbo-ers ook niet mogen vragen of is dat erg kort door de bocht?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #721 Gepost op: 8 januari 2013, 17:24:00
Ik zal je vast van die gedachte afhelpen, gister avond heb ik ook de uitzending bekeken en ben daarna na gaan denken over de gevolgen van een reanimatie en over het slechte beleid van de hartstichting. Vanavond op onze oefenavond bij de ehbo zal ik hierover nog proberen een discussie aan te gaan want ik vind het van groot belang dat er een veel betere voorlichting komt ( het oudere echtpaar in de uitzending dacht rustig aan een slagings kans van 70%).

Nog even terugkomend op het beroepsgeheim. Je treft iemand aan die is aangereden en het so driegt zijn of haar bewustzijn te verliezen. Er is ons dan binnen de ehbo geleerd om zoveel mogelijk gegevens te noteren van het slachtoffer en dit door te geven aan de ambulance voor het geval het slachtoffer zijn bewustzijn verliest. Als ik het goed begrijp zouden wij dit als ehbo-ers ook niet mogen vragen of is dat erg kort door de bocht?

Goed bezig, Owning31. Het is van groot belang dat mensen veel betere voorlichting krijgen over dit soort onderwerpen.

Ik heb nooit mijn EHBO diploma gehaald, als ik bij een dergelijk ongeval ben doe ik wat in mijn vermogen ligt. Als iemand het bewustzijn dreigt te verliezen probeer ik het slachtoffer bij de les te houden door hem/haar te blijven aanspreken en een hand vast te pakken. Ik heb geen kladblok en pen bij me om gegevens te noteren, zie ook het nut niet om het nog te proberen te noteren. Ik heb genoeg mensen mee gemaakt die net voor ze het bewustzijn verloren al in hogere sferen raakten en dachten dat ze God of iets dergelijks waren. Van mij mag je dat op een briefje schrijven, heeft de ambulanceverpleegkundige ook een leuke dag.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #722 Gepost op: 8 januari 2013, 17:30:43
Ik zal me zeker ook bezig houden om het slachtoffer bij kennis te houden maar dingen als een telefoon nummer om ouders in te ligten en eventueel medicijn gebruik kan volgens mij best nuttig zijn voor een ambu-vpk.

Ik hoop vanavond ook mijn collega ehbo-ers te informeren over de zembla uitzending en dan misschien samen met huisartsen in de buurt voorlichting te gaan geven in bejaardehuizen.

even offtopic ik blijf het toch erg mooi vinden hoe idereen toch zijn eigen kijk heeft op het zelfde onderwerp


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #723 Gepost op: 8 januari 2013, 17:58:23
Ik zal me zeker ook bezig houden om het slachtoffer bij kennis te houden maar dingen als een telefoon nummer om ouders in te ligten en eventueel medicijn gebruik kan volgens mij best nuttig zijn voor een ambu-vpk.

Ik hoop vanavond ook mijn collega ehbo-ers te informeren over de zembla uitzending en dan misschien samen met huisartsen in de buurt voorlichting te gaan geven in bejaardehuizen.

even offtopic ik blijf het toch erg mooi vinden hoe idereen toch zijn eigen kijk heeft op het zelfde onderwerp

Dat is ook mooi en de EHBO mag best een beetje met de tijd mee gaan. Veel jongeren weten geen telefoonnummers meer uit hun hoofd, alleen dat papa onder voorkeurtoets #1 zit en mama onder toets #2. Gewoon als EHBO-er je tijd en aandacht besteden aan je slachtoffer. Al helemaal als je bang bent dat hij/zij het bewustzijn  gaat verliezen, ga er vanuit dat je slachtoffer ook bang is en veel meer heeft aan menselijkheid dan aan iemand die overgaat tot de formaliteiten en het kladbok erbij pakt.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #724 Gepost op: 8 januari 2013, 18:47:00
*heel betoog*

Aantal dingen in jouw verhaal kan ik me best in vinden, maar een aantal dingen ook beslist niet.

Allereerst is er niemand die hier gemakkelijk met de norm voor de aanrijdtijd omgaat, of zelfs zegt dat hij icm burgerhulpverleners opgerekt kan worden.
Natuurlijk is het evident dat dit soort gevallen moet worden behandeld door professionele hulpverleners (en dan bedoel ik hier ambupersoneel). Elke andere vorm van inzet door politie, brandweer of burgers kan slechts aanvullend zijn. Nooit mag de inzet van additionele hulpverlening een argument zijn om aan de maximale aanrijdtijd te sleutelen.
Zelfs al wordt de aanrijdtijd van 15 minuten 100% gehaald, dan is dat nog niet voldoende als je uitgaat van de 6 minuten die je hebt om een reanimatie op te starten. Het enige wat je als burgerhulpverlener doet, is dat gat overbruggen. Niet meer dan dat. En als er 2 ambu's zijn, taai je af. Dan loop je alleen maar in de weg.

Als je zegt dat Hartslagnu veel bij de burgers neerlegt; misschien is dat zo. Er wordt gebruik gemaakt van AED's op publieke plaatsen. Dat er hulpverleners zijn die zelf een AED aanschaffen, zal zo zijn maar dat wordt echt niet gevraagd of gestimuleerd. Er is overigens wel degelijk nazorg geregeld na betrokkenheid bij een reanimatie. Aan de andere kant zou ik dat liever zelf regelen, met bijv. mensen uit mijn Lotus-vereniging. Liever bekenden dan vreemden.
Wat betreft verzekering en kosten heb je absoluut een punt. Gelukkig ben ik via mijn vereniging verzekerd. Het zou goed zijn als HartslagNu dit ging regelen. Ook de kosten van batterijen etc. Ik zou weinig zin hebben om als hulpverlener voor de kosten op te draaien.

Wat die Zembla-uitzending betreft: vreemd vooroordeel dat alleen profs die zouden kijken. Ik heb hem al veel eerder gezien, zelfs een paar keer. Dat is ook het argument dat ik zei dat ik er bij mijn hoogbejaarde chronisch zieke schoonmoeder waarschijnlijk niet eens aan zou beginnen. Ik ben het ermee eens dat het promofilmpje van de Hartstichting van die vrouw van rond de 40 op straat een veel te romantisch beeld geeft. Gelukkig wordt in onze EHBO-vereniging er een realistischer beeld gegeven en is erop gewezen dat uiteindelijk een percentage van ca 15% het ziekenhuis weer lopend uitkomt. Maar in een lezing van ambupersoneel werd wel gezegd dat dit cijfer significant lager lag vóór de invoering van de AED.

Patientenbelang: zouden die burgerhulpverleners nou zoveel uitmaken? Zou het niet net zoveel impact hebben als je 'alleen maar' overvallen wordt door 2 ambuteams, een half peloton politiemensen en een complete brandweerploeg? Wat het privacy-verhaal betreft, blijf ik het vreemd vinden dat burgers worden weggezet als een soort locale roddelnichten vs alle andere hulpverleners die een aureool boven zich hebben van discretie en fatsoen. Tuurlijk, er zullen 'foute' burgerhulpverleners zijn, maar die zijn er ook bij de andere hulpdiensten. Heb van binnenuit de politieorganisatie bijvoorbeeld, al hele rare dingen gezien op dat gebied...met andere woorden: rotte appels zijn er overal. En ook als je de kwaliteit van zorgverlening van bijv. sommige agenten ziet, dan kan je echt beter een enthousiaste EHBO'er hebben.
Maar nogmaals: uitsluitend in afwachting van professionele zorgverleners. Niet meer dan dat.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #725 Gepost op: 8 januari 2013, 18:58:45
Aantal dingen in jouw verhaal kan ik me best in vinden, maar een aantal dingen ook beslist niet.

Allereerst is er niemand die hier gemakkelijk met de norm voor de aanrijdtijd omgaat, of zelfs zegt dat hij icm burgerhulpverleners opgerekt kan worden.
Natuurlijk is het evident dat dit soort gevallen moet worden behandeld door professionele hulpverleners (en dan bedoel ik hier ambupersoneel). Elke andere vorm van inzet door politie, brandweer of burgers kan slechts aanvullend zijn. Nooit mag de inzet van additionele hulpverlening een argument zijn om aan de maximale aanrijdtijd te sleutelen.
Zelfs al wordt de aanrijdtijd van 15 minuten 100% gehaald, dan is dat nog niet voldoende als je uitgaat van de 6 minuten die je hebt om een reanimatie op te starten. Het enige wat je als burgerhulpverlener doet, is dat gat overbruggen. Niet meer dan dat. En als er 2 ambu's zijn, taai je af. Dan loop je alleen maar in de weg.
Veel mensen gaan niet weg als er 2 ambu's zijn omdat ze dat nergens verteld wordt. Er zijn zelfs mensen die alsnog naar binnen gaan op dat moment en hartslagNu doet niets om dat te voorkomen.

Citaat
Als je zegt dat Hartslagnu veel bij de burgers neerlegt; misschien is dat zo. Er wordt gebruik gemaakt van AED's op publieke plaatsen.
En van wie zijn die? van de voetbalclub, van het restaurant waar hij hangt, van buurtverenigingen.... Zij moeten maar betalen?
Citaat
Dat er hulpverleners zijn die zelf een AED aanschaffen, zal zo zijn maar dat wordt echt niet gevraagd of gestimuleerd. Er is overigens wel degelijk nazorg geregeld na betrokkenheid bij een reanimatie. Aan de andere kant zou ik dat liever zelf regelen, met bijv. mensen uit mijn Lotus-vereniging. Liever bekenden dan vreemden.
En de simpele BHV'er die geen eigen lotus kring heeft om op terug te vallen?
Citaat
Wat betreft verzekering en kosten heb je absoluut een punt. Gelukkig ben ik via mijn vereniging verzekerd. Het zou goed zijn als HartslagNu dit ging regelen. Ook de kosten van batterijen etc. Ik zou weinig zin hebben om als hulpverlener voor de kosten op te draaien.
zie boven....
Citaat
Wat die Zembla-uitzending betreft: vreemd vooroordeel dat alleen profs die zouden kijken. Ik heb hem al veel eerder gezien, zelfs een paar keer. Dat is ook het argument dat ik zei dat ik er bij mijn hoogbejaarde chronisch zieke schoonmoeder waarschijnlijk niet eens aan zou beginnen. Ik ben het ermee eens dat het promofilmpje van de Hartstichting van die vrouw van rond de 40 op straat een veel te romantisch beeld geeft. Gelukkig wordt in onze EHBO-vereniging er een realistischer beeld gegeven en is erop gewezen dat uiteindelijk een percentage van ca 15% het ziekenhuis weer lopend uitkomt. Maar in een lezing van ambupersoneel werd wel gezegd dat dit cijfer significant lager lag vóór de invoering van de AED.
15% komt helemaal niet lopend het ziekenhuis uit, goed opletten, 15% komt het ziekenhuis uit, de groep die er lopend uitkomt is nog veel lager, de groep die zijn oude leventje kan oppakken....
Citaat
Patientenbelang: zouden die burgerhulpverleners nou zoveel uitmaken? Zou het niet net zoveel impact hebben als je 'alleen maar' overvallen wordt door 2 ambuteams, een half peloton politiemensen en een complete brandweerploeg?
Dat wordt toch ook besproken in deze discussie? En toch ook vraagtekens bij gezet.
Citaat
Wat het privacy-verhaal betreft, blijf ik het vreemd vinden dat burgers worden weggezet als een soort locale roddelnichten vs alle andere hulpverleners die een aureool boven zich hebben van discretie en fatsoen. Tuurlijk, er zullen 'foute' burgerhulpverleners zijn, maar die zijn er ook bij de andere hulpdiensten. Heb van binnenuit de politieorganisatie bijvoorbeeld, al hele rare dingen gezien op dat gebied...met andere woorden: rotte appels zijn er overal. En ook als je de kwaliteit van zorgverlening van bijv. sommige agenten ziet, dan kan je echt beter een enthousiaste EHBO'er hebben.
Maar nogmaals: uitsluitend in afwachting van professionele zorgverleners. Niet meer dan dat.
En omdat er ook foute professionele hulpverleners bestaan hoeven we helemaal niets te doen om te voorkomen dat er foute burgers tussen zitten. Van de professionele weet je nu nog wie het zijn, de meldkamer weet wie er op af gestuurd zijn. Van de burgers weten ze helemaal niets en willen ze ook niets weten gek genoeg.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #726 Gepost op: 8 januari 2013, 19:10:08
De kosten van de aed worden hier betaald door de gemeente volgens mij.
Het feit dat er niet op de site staat dat je bij 2 ambu's niet naar binnen moet gaan bekent niet dat we allemaal gewoon naar binnen gaan. Er staat inderdaad toevallig een verhaal van iemand hier die dat wel deed maar verder heb ik er niks over gehoord. Mensen hebben gelukkig hun gbv nog


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #727 Gepost op: 8 januari 2013, 19:57:08
Ah bij jullie in de gemeente, waar is dat want ik wil toch verhuizen. Dan ga ik daar wonen want die gemeente neemt zijn verantwoordelijkheid tenminste een beetje.

en dat gbv.... onzin argument. Dan hebben we ook geen maximum snelheden meer nodig.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #728 Gepost op: 8 januari 2013, 22:15:57
Het gbv ging erom dat bijna niemand naar binnen zal stormen als er al 2 ambulances staan en politie en brandweer. Staat echter een verhaal hier van iemand die het beetje verpest voor de rest.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #729 Gepost op: 8 januari 2013, 22:33:54
Ja dat begrijp ik. Mijn reactie is dat er wel meer dingen zijn waar je kunt zeggen: mensen hebben toch gezond boeren verstand. Voorzorgsmaatregelen zijn nergens voor nodig.

Het is naief om er van uit te gaan dat alle deelnemers zo net zijn als wij zijn. Dit forum heeft 5672 leden. Ik hoorde vandaag dat hartslagNu inmiddels meer dan 40.000 deelnemers heeft. Die zijn echt niet allemaal zoals wij. Ik durf te stellen dat wij echt de brave jongetjes uit de klas zijn. Anders hielden we ons ook niet met deze discussie bezig.
Verder zitten  er tussen die 40.000 vrijwilligers mensen met heel slechte opleiding, mensen met "helden grootheidswaan" die graag eens een reanimatie willen uitvoeren omdat ze daar zeker weten iemands leven mee redden en ook zeker meer mensen.

Mijn gbv zegt dat als je een project met zo veel mensen hebt, of je het nu hebt over een hulpverlenings project of een ander project, dan heb je afspraken en regels nodig. Afspraken en regels hebben vervolgens manieren nodig om te worden gehandhaafd. Daarvan zijn er hier al meerdere heel vaak en heel vaak genoemd en de meeste zijn echt niet moeilijk te implementeren. Het enige nadeel is. Als ze bijvoorbeeld alleen met goedgekeurde opleiders zouden samenwerken (OK, RK, NIBHV, verzin er nog maar een paar), tja dan hadden ze vandaag wellicht geen 40.000 maar slechts 10.000 vrijwilligers gehad. Maar dan wist je tenminste wel wat je er aan had.

Ik ken ook genoeg vrijwilligers die erbij aangemeld zijn nadat een BHV docent ze er op wees. Vervolgens komen die mensen 2 jaar later op herhalingsles bhv en weten ze nog net wat de voorkant en achterkant van de ambu man is......

Vertel me eens:
waarom zou HartslagNu NIET moeten controleren wie zijn deelnemers zijn (via bijvoorbeeld digid)?
waarom zou hartslagNu niet wat strenger controleren op de kwalificaties van mensen (door met alleen bepaalde opleiders samen te werken)?
waarom zou je als hartslagNu niet zorgen dat in de opleidingen aandacht besteed wordt aan hoe je je dient op te stellen als hulpverlener.

Het argument "dat is toch niet nodig, we zijn toch aardige mensen met de beste bedoelingen." is geen antwoord.

In het begin van een nieuwe relatie neem je toch ook wat extra voorzorgsmaatregelen, ook al vertrouw je je partner op zijn/haar mooie ogen dat er geen andere (soa's) zijn geweest, en de pil netjes geslikt wordt.... En dan hoef je maar 1 iemand te vertrouwen, geen 40.000 waarvan je geen idee hebt of ze zijn we ze zeggen. Of ben ik hier ook alweer ouderwets in.