Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258060 keer)

0 gebruikers (en 75 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #750 Gepost op: 9 januari 2013, 16:46:17
....wachten op de eerste AED met een 360 graden camera, microfoon en Wifi verbinding die zodra je hem aanzet alles doorstuurt, (ECG, video van slachtoffer en locatie, geluid van de omgeving, wat er gezegd word) en dat allemaal zichtbaar voor de centralist op de MKA die dan als ervaren verpleegkundige kan bepalen of defibrilleren (en reanimeren) gewenst is, alsof er bij is....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #751 Gepost op: 9 januari 2013, 16:50:18
....wachten op de eerste AED met een 360 graden camera, microfoon en Wifi verbinding die zodra je hem aanzet alles doorstuurt, (ECG, video van slachtoffer en locatie, geluid van de omgeving, wat er gezegd word) en dat allemaal zichtbaar voor de centralist op de MKA die dan als ervaren verpleegkundige kan bepalen of defibrilleren (en reanimeren) gewenst is, alsof er bij is....

Hoezo de centralist op de meldkamer? Laat de centralist lekker de telefoon op pakken en zijn werk doen. Als dit soort verbindingen tot stand gebracht kunnen worden is een SEH arts, cardioloog of desnoods een kinderarts eerder de aangewezen persoon die iets kan bepalen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #752 Gepost op: 9 januari 2013, 16:53:53
Hoezo de centralist op de meldkamer? Laat de centralist lekker de telefoon op pakken en zijn werk doen. Als dit soort verbindingen tot stand gebracht kunnen worden is een SEH arts, cardioloog of desnoods een kinderarts eerder de aangewezen persoon die iets kan bepalen.

daarom worden goede dingen nooit door 1 iemand bedacht maar altijd door meerdere, goede aanvulling :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #753 Gepost op: 9 januari 2013, 17:03:44
daarom worden goede dingen nooit door 1 iemand bedacht maar altijd door meerdere, goede aanvulling :)

Wat mij betreft was het er lang geweest. Ik had eigenlijk wel verwacht dat met de huidige technieken een Medisch Manager Ambulancezorg op de laptop een ECG kan volgen als zijn ambulanceteams aan het werk zijn. Ik heb al begrepen dat er nog vreselijk water door de Waal zal stromen voordat dit soort dingen realiteit zal worden.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #754 Gepost op: 9 januari 2013, 17:07:47
Wat mij betreft was het er lang geweest. Ik had eigenlijk wel verwacht dat met de huidige technieken een Medisch Manager Ambulancezorg op de laptop een ECG kan volgen als zijn ambulanceteams aan het werk zijn. Ik heb al begrepen dat er nog vreselijk water door de Waal zal stromen voordat dit soort dingen realiteit zal worden.

Daar heeft die manager geen tijd voor ,moet teveel nadenken waar hij op kan bezuinigen ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #755 Gepost op: 9 januari 2013, 17:20:22
Daar heeft die manager geen tijd voor ,moet teveel nadenken waar hij op kan bezuinigen ;)

Ik weet het Gerritsen, waarschijnlijk moet hij ook een ambulanceverpleegkundige zijn hok in roepen die voor hem het ECG analyseert. Ik heb al wat berichten ontvangen in mijn mailbox, misschien krijg ik wel een eigen topic om te babbelen over managers.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #756 Gepost op: 9 januari 2013, 17:24:10
Ik weet het Gerritsen, waarschijnlijk moet hij ook een ambulanceverpleegkundige zijn hok in roepen die voor hem het ECG analyseert. Ik heb al wat berichten ontvangen in mijn mailbox, misschien krijg ik wel een eigen topic om te babbelen over managers.

Dan doe ik met je mee maar dan managers bij de brandweer ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #757 Gepost op: 9 januari 2013, 18:42:06
Wat mij betreft was het er lang geweest. Ik had eigenlijk wel verwacht dat met de huidige technieken een Medisch Manager Ambulancezorg op de laptop een ECG kan volgen als zijn ambulanceteams aan het werk zijn. Ik heb al begrepen dat er nog vreselijk water door de Waal zal stromen voordat dit soort dingen realiteit zal worden.

Met 1 druk op de knop van de lifepack ligt het ECG staat het ECG op het scherm van de cardioloog en kan hij beslissen of de patiënt door mag komen voor een spoed PCTA. Althans dat is de situatie in Hollands Midden. Aan de techniek ligt het dus niet.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #758 Gepost op: 9 januari 2013, 18:51:04
Je hele euthanasie verhaal kan verder ongezien richting de digitale vuilnisbak. Het is zoals Kanarie al heeft beschreven. Een discussie over euthanasie mag van mij in een ander topic omdat het hier niets mee te maken heeft.

Deze zin mag je van mij omdraaien "Bij al dan niet kiezen voor reanimatie wordt nu eenmaal per definitie een keuze gemaakt tussen leven en dood. " Maak er maar van dat je de keuze maakt tussen dood of leven. Op moment dat jij aankomt met je AED heb je de dood al.

Goed, ik negeer even de toonzetting die algemeen is in jouw reactie maar ga nog even door op de lastige situatie van de toch al terminale patient.
Gelukkig heb ik deze situatie nog niet meegemaakt, maar:
- als een zwaar zieke (terminale) patient dit thuis palliatieve zorg krijgt, een circulatiestilstand krijgt, belt de familie dan in paniek 112?
- en als ze dat dan toch doen, roepen ze jou als burgerhulpverlener dankbaar binnen?
Ik verwacht eerlijk gezegd van niet; dan ben je niet overvallen door de dood van de patient want je wist dat het er vroeg of laat aan zat te komen en ga je ook niet alles doen om een reanimatie maar zo snel mogelijk te laten beginnen (voordeur open etc).
Als ik dan toch onverhoopt in zo'n situatie kom, hoop ik oprecht dat ze zeggen: nee, u hoeft niet binnen te komen want er gaat niet worden gereanimeerd. Dan zal ik hen slechts veel sterkte wensen en rechtsomkeert maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #759 Gepost op: 9 januari 2013, 19:50:14
Goed, ik negeer even de toonzetting die algemeen is in jouw reactie maar ga nog even door op de lastige situatie van de toch al terminale patient.
Gelukkig heb ik deze situatie nog niet meegemaakt, maar:
- als een zwaar zieke (terminale) patient dit thuis palliatieve zorg krijgt, een circulatiestilstand krijgt, belt de familie dan in paniek 112?
- en als ze dat dan toch doen, roepen ze jou als burgerhulpverlener dankbaar binnen?
Ik verwacht eerlijk gezegd van niet; dan ben je niet overvallen door de dood van de patient want je wist dat het er vroeg of laat aan zat te komen en ga je ook niet alles doen om een reanimatie maar zo snel mogelijk te laten beginnen (voordeur open etc).
Als ik dan toch onverhoopt in zo'n situatie kom, hoop ik oprecht dat ze zeggen: nee, u hoeft niet binnen te komen want er gaat niet worden gereanimeerd. Dan zal ik hen slechts veel sterkte wensen en rechtsomkeert maken.

Ik had het niet over terminale patienten in het bijzonder, ik had het over kwetsbare ouderen op hoge leeftijd.

Voor mij is palliatieve zorg ook niet gelijk aan terminale zorg. Met terminaal bedoel ik de mensen waarvan zeker is dat ze binnen 3 maanden komen te overlijden.

Geen arts kan familie precies zeggen hoe iemand komt te overlijden. Het kan gebeuren dat iemand kort voor het overlijden vreselijk benauwd kan worden waardoor de familie in paniek toch 112 belt. Het mag niet zo zijn dat hulpverleners het familie van patienten kwalijk nemen dat er toch 112 is gebeld.

De aard van de melding kan best zijn dat de centralist ook niet beseft dat het gaat om een terminale patient. De alarmering van burgerhulpverleners is ook niet verwijtbaar aan de centralist als zijn werkgever hem voorschrijft middels een protocol burgers te alarmeren.

Als jij als eerste hulpverlener binnenkomt is de kans groot dat je best kan zien dat iemand er heel erg ziek uit ziet, je hoeft geen arts te zijn om te vermoeden dat er veel meer aan de hand is. Misschien is iemand vreselijk mager, misschien zie je wel heel veel spullen staan die nodig zijn voor verpleging, misschien wel een sonde voor de voeding. Waarom zou je niet mogen vragen aan familie of iemand ziek is?

Het kan ook zijn dat de familie je zegt dat het gaat om een terminale patient. Ik zou je adviseren zodra je dat hoort om niets te doen. Geen reanimatie en geen AED aan sluiten. Je kunt de familie zeggen dat de ambulance er bijna is. Ik ga er vanuit dat geen ambulanceverpleegkundige boos op je zal worden omdat je geen protocol hebt gevolgd, ik denk dat ik zeker weet dat de ambulanceverpleegkundige je buiten zal zeggen dat je het goed gedaan hebt.