Brandweer en politie zijn parate hulpdiensten, AED inzet in de vorm van first responders zoals in Gelderland-Midden is makkelijk te beheersen door de ambulancedienst. Deze mensen kun je bijscholen om ingezet te worden bij reanimaties.
Van brandweer of politie verwacht ik ook niet te horen dat ze dilemma's lekker over laten aan de zorg. Je praat over mensen, mensen waar je samen het beste voor wilt bereiken, geen mensen waar je maar wat mee doet en als het niet goed uitpakt ze over de schutting gooit bij de dokter.
Wat mij betreft gaat de EHBO weer blaren prikken tijdens de vierdaagse of kwallenbeten behandelen op het strand.
Als je uit gaat van de hedendaagse en traditioneel opgeleide EHBO-ers dan deel ik enigszins je mening, echter scheer niet elke EHBO-er over één kam. Er zijn EHBO opleidingen in Nederland die uitstekend geschikt zijn om op een gezonde en overeenkomstige basis met de ambulancezorgverlening samen te werken.
De kwaliteit en niveau van EHBO-ers is de laatste jaren dramatisch achteruit gehold. Dat heeft alles te maken dat EHBO voor iedereen bereikbaar moet zijn volgens het oranje kruis. Met deze boodschap zijn nagenoeg alle BHV en EHBO opleiders meegegaan met een dramatische daling van kwaliteit en niveau van leken eerstehulpverleners tot gevolg.
De kloof tussen leken en professionele eerstehulp wordt steeds groter door deze ontwikkeling, letterlijk tussen "iets" van EHBO en de professionele eerstehulp.
Een reden en vooral aanleiding des te meer voor sommige artsen en verpleegkundigen om te beweren dat EHBO-ers zich uitsluitend moeten bemoeien met "pleisters plakken". Daarmee ontken je het bestaansrecht van acute levensreddende eerstehulp door leken. Levensredden is niet voorbehouden aan professionals !
Het potentieel van EHBO-ers is momenteel bedroevend laag, maar met een andere vorm van EHBO opleidingen kan dit potentieel van enorme betekenis worden. Wat in het buitenland wel kan, kan door onze nuchtere en eigenwijze Nederlandse denkwijze nooit plaats vinden. Vooruitgang en verandering hou je nooit tegen.